جشنواره مومیایی‌ها در نیو فنلاند همزمان با جشن کریسمس
کد خبر: ۹۷۳۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 13    -    ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
جشنواره مومیایی‌ها بخشی از مراسم رژه‌ی مومیایی‌ها، آن است که چند ساعتی را رها و آزاد باشید. این جشنواره با نام «مومیایی‌ها» (Mummers)، ریشه در مراسم‌های اروپایی دارد؛ اما با گذشت قرن‌ها، نیو فنلاند نسخه‌ای منحصر به فرد خود را از این رسم ایجاد کرد. مردم، صورت و بدن خود را می‌پوشانند و صدای‌شان را تغییر می‌دهند.
جشنواره مومیایی‌ها در نیو فندلاند همزمان با جشن کریسمسبه گزارش «تابناک باتو»؛ جشنواره مومیایی‌ها بخشی از مراسم رژه‌ی مومیایی‌ها، آن است که چند ساعتی را رها و آزاد باشید. مردم با پوشیدن لباس‌های عجیب خود، شخصیت متفاوتی هم پیدا می‌کنند و حقیقتاً لحظاتی، شخصیت اصلی خود را به کناری می‌گذارند تا هویتی جدید را تجربه کنند. شخصیتی متفاوت، با رقص‌هایی عجیب! گویی کودک درونشان، جانی تازه گرفته است.

تصور کنید نشسته‌اید و صدای ضربه‌هایی بر در خانه را می‌شنوید. با گشودن در، فردی با چهره‌ای عجیب در برابرتان قرار دارد و با صدایی غیرعادی، درخواست ورود دارد. این سناریویی از یک فیلم جنایی نیست؛ مراسمی است در نیو فنلاند! در 8 سال گذشته، آخرین ماه در سال میلادی، خیابان‌های «سنت جان» در «نیو فنلاند» را صورت‌هایی عجیب پر می‌کنند. افرادی با صورت و پوشش عجیب که کنار غریبه‌ها، به شادی و پایکوبی می‌پردازند. در این جزیره‌ی کانادایی، مراسمی سنتی وجود دارد که طی دهه‌ی گذشته، توسط رژه‌ها و فستیوال‌هایی که برپا شد، احیاء شده است.

جشنواره مومیایی‌ها در نیو فندلاند همزمان با جشن کریسمس

این جشنواره با نام «مومیایی‌ها» (Mummers)، ریشه در مراسم‌های اروپایی دارد؛ اما با گذشت قرن‌ها، نیو فنلاند نسخه‌ای منحصر به فرد خود را از این رسم ایجاد کرد. مردم، صورت و بدن خود را می‌پوشانند و صدای‌شان را تغییر می‌دهند. سپس به خانه همسایه‌ها رفته و همسایه، باید هویت آن شخص را حدس بزند. در همان شب، فردی با لباس اسب، که گاه از استخوان واقعی اسب ساخته شده، در خیابان‌های شهر راه می‌رود.

در گذشته، خیابان‌ها در این شب به قدری خطرناک بود که دهه‌هایی در قرن بیستم، برپایی این مراسم در نیوفاندلند، غیرقانونی بود. اما در دهه‌ی اخیر، این مراسم را مانند فعالیتی دوستانه‌تر، دوباره انجام می‌دهند. هرسال، هزاران فرد، لباسی غیرعادی و عجیب می‌پوشند و در خیابان‌ها، به رقص می‌پردازند و شادمانه، روی طبل می‌کوبند. در مراسم مومیایی‌ها به صورت سنتی برای پوشاندن صورت، از رومیزی و پرده استفاده می‌شد. امروزه، این مراسم در روز اجرا می‌شود.

جشنواره مومیایی‌ها در نیو فندلاند همزمان با جشن کریسمس

بخشی از مراسم رژه‌ی مومیایی‌ها، آن است که چند ساعتی را رها و آزاد باشید. مردم با پوشیدن لباس‌های عجیب خود، شخصیت متفاوتی هم پیدا می‌کنند و حقیقتاً لحظاتی، شخصیت اصلی خود را به کناری می‌گذارند تا هویتی جدید را تجربه کنند. شخصیتی متفاوت، با رقص‌هایی عجیب! گویی کودک درونشان، جانی تازه گرفته است.

قدیمی‌ترین تاریخی که برپایی مراسم مومیایی‌ها در آن ثبت شده است، سال 1819 بود. در انگلستان، مومیایی‌ها با پوشیدن لباس‌های متفاوت، آهنگ‌هایی به سبک نواهای کریسمس اجرا می‌کنند. این آهنگ‌ها اغلب، نمادی از زمستان و تولدی دوباره دارند. در برخی محل‌ها، مومیایی‌ها با رفتن از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر، برای جشن‌های خود، پول جمع می‌کنند.

جشنواره مومیایی‌ها در نیو فندلاند همزمان با جشن کریسمس

روز رژه‌ی مومیایی‌های فیلادلفیا، مخلوطی است از مراسم‌های مومیایی‌های بریتانیایی و ترکیب آن با مراسم‌های کریسمس که دیگر اروپایی‌ها با خود به فیلادلفیا آورده‌اند. اما طی سال‌ها، این مراسم تغییر کرده و در شهرهای مختلف، به شیوه‌های متفاوت برپا می‌شود.

در نیو فنلاند، مومیایی کردن به شیوه‌ای کاملاً سنتی اجرا می‌شود. باید لباس‌هایی غیر از لباس خود بر تن کنید که همسایه‌ها در شناختن شما، سردرگم شوند. این لباس، باید اندکی از اندازه بدن شما نیز بزرگتر باشد تا تشخیص را دشوارتر کند.

مراسم مومیایی‌ها در نیو فنلاند، برای تغییر دادن دنیای عادی است. مردان ممکن است مانند بانوان لباس بپوشند و بانوان نیز مانند آقایان! دوستان در لباس‌های مراسم، غریبه خواهند شد و موجوداتی عجیب که در شب می‌بینید، ممکن است دوستان نزدیک شما باشند.

جشنواره مومیایی‌ها در نیو فندلاند همزمان با جشن کریسمس

چرا مراسم مومیایی‌ها ممنوع شده بود؟

جنبه‌ای تاریک و غم انگیز برای مراسم مومیایی‌ها وجود داشت. خرابکاری‌ها، دعواها و حتی یک مورد قتل در این فستیوال رخ داد که سبب شد این مراسم در سال 1862، ممنوع شود و تا مدت‌ها نیز ادامه داشته باشد.

جشنواره مومیایی‌ها در نیو فندلاند همزمان با جشن کریسمس

ممنوعیت این مراسم سنتی، سبب شد سنت مومیایی‌ها و بازدید از خانه‌ها، به سمت فراموشی برود تا اینکه در سال 2009، تصمیم بر آن شد که این مراسم را به شیوه‌ای متفاوت، دوباره برپا کنند تا سنت‌های گذشته، فراموش نشود. مشارکت گسترده‌ی مردم در این مراسم، سبب شد که دوباره همانند گذشته، تبدیل به مراسمی سالیانه شود. فرصت اندکی پیش می‌‌آید که بتوان در چنین مراسم‌های شادی شرکت کرد، خود واقعی را فراموش کرد و دیوانگی را کنار دوستان و آشنایان، به شیوه‌ای متفاوت تجربه کرد. 

کافه گردش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
4
به هر بهانه ای خوشند اینجا که واسه اب پاشیدن امنیت ملی بهم میخوره
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
1
3
"نیو فنلاند" غلط است.
نام این منطقه "نیو فاوند لند" (Newfoundland) به معنای "سرزمین نو یافته" است که در شرق کشور کانادا قرار دارد و هیچ ربطی به کشور فنلاند در شمال اروپا ندارد.
ضمنا کشور فنلاند یکی بیشتر نیست و "اولد و نیو" (قدیم و جدید) هم ندارد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار