داستان آدم های سهل و ممتنع در ایران
کد خبر: ۹۷۲۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 12    -    ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
تخصص در ایران به خم رنگرزی تبدیل شده است و علت آن هم وجود آدم های سهل و ممتنع، نه صرفا در سطح مدیران، که در بسیاری از خانه ها و بازارها و ... است. ما می بینیم که هر شخصی می تواند به راحتی با چند میلیون وام، افتتاح شرکت و تعاونی داشته و آمار فعالیت های اقتصادی دارای مجوز را بالا ببرد.
 آدم های سهل و ممتنع  به گزارش «تابناک باتو»؛ این اصطلاح را به این دلیل انتخاب کرده ام که قرابتی با موضوعات سهل و ممتنع دارد. ما بسیاری از آدم ها را می بینیم که در هر موضوعی وارد می شوند. آدم هایی که فکر می کنند با کمی تأمل می توانند درباره  موضوعات اظهار نظر کنند. تخصص فنی دارند و در حوزه ی فرهنگی فعالیت می کنند. تخصص فرهنگی دارند و می خواهند خانه ی خود را خودشان بسازند و قص علی هذا. آدم های سهل و ممتنع، به تخصص گرایی و عمق پیچیدگی موضوعات پیش رو التفات ندارند. آن ها فکر می کنند یک فرد با غیرت و قوه ی ذهنی خود می توانند در هر حوزه ای که وارد شد موفق شود و فعالیت کند.

یک بار یکی از مدیران خوب من بدون توجه به ده سال سابقه ی فعالیتیم، کاری بی ارتباط را بمن سپرده و گفت من می دانم تو با توجه به تجربه ات می توانی خلاقیت به خرج دهی. در حالی که من قصد داشتم بگویم در این حوزه به کار و فعالیت آشنا نیستم. به همین دلیل وقتی آدم های سهل و ممتنع به رده های بالادست پای می گذارند، همه ی موضوعات را و سیسم زیر دستشان را به موضوعات سهل و ممتنع تبدیل می کنند. در نتیجه، بسیاری از مسائل در این سیستم ها از پیچیدگی خودشان چیزی نمی گویند و به صورت مسائلی سرسری و موضوعات ساده انگارانه مورد توجه قرار می گیرند.

موضوعات امروزی، همان طور که در دانشگاه می بینیم، هزاران کدبندی فرعی و متنوع دارند و هر یک برای جست و جو و رازگشایی، نیازمند سالها تخصص و تحقیق هسند. اما در جامعه ی ما، موضوعات فکری همه ی فارغ التحصیلان دانشگاه که زیر دست آدم های سهل و ممتنع می روند، به موضوعاتی سهل و ممتنع تبدیل می شود. یک بار مدیر خوب من به کارشناس کامپیوتر می گفت که نرم افزاری طراحی کند و هر روز از او می پرسید که آماده شده است یا نه، بیچاره کارشناس هم هر روز به من می گفت این مدیر خوب هم فکر می کند که نرم افزاری که من می نویسم مثل خم رنگرزی است!

آدم های سهل و ممتنع 
تخصص در ایران به خم رنگرزی تبدیل شده است و علت آن هم وجود آدم های سهل و ممتنع، نه صرفا در سطح مدیران، که در بسیاری از خانه ها و بازارها و ... است. ما می بینیم که هر شخصی می تواند به راحتی با چند میلیون وام، افتتاح شرکت و تعاونی داشته و آمار فعالیت های اقتصادی دارای مجوز را بالا ببرد. در نتیجه، می بینیم که با این حجم وزارت خانه ها و ادارات، وضعیت اقتصادی ما بیشتر به کشورهای زمین گیر شبیه است. آدم های سهل و ممتنع، معنای دانش و تخصص را هدر می دهند و سالها فعالیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را نابود می کنند. آن ها همه چیز را به مسائلی پیش پا افتاده مانند کمبود پول، دخالت دشمنان، بی توجهی مردم و بلاهای آسمانی نسبت می دهند.

جامعه ی ایرانی دچار سستی معنایی شده و هیچ دانش و تخصصی نمی تواند معنای باطنی خود را نشان دهد. تخصص ها درگیر نظر و امضاهای سریع و زودگذر مدیران سهل و ممتنع هستند. یا متخصصانی که در دفاتر خود نشسته اند، منتظر مراجعینی هستند که هر یک می تواند با یک پرس و جوی ساده از دوستانش داروهای طبی خود را تهیه کند. آدم های سهل و ممتنع، همه ی دانشجویان و دانشمندان با انگیزه را بی انگیزه و بی معنا می کنند. سیستمی که از دانشگاه مغز و نیرو دریافت می کند را به یک سیستم فاقد کارکرد و حرکت تبدیل می کنند. بعد همه می نشینیم و می گوئیم که چرا در ایران رکود و ناتوانی و فقر وجود دارد و دنبال کسانی می گردیم تا این آدم ها را متهم مشکلات نکنیم.

محمد زینالی اُناری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
2
1
نویسنده گرامی احتمالا مفهوم سهل و ممتنع را بخوبی درک نکرده است، ضمن اینکه یقینا یکی از مشکلات جامعه ایران کنونی عدم تخصص گرایی به شیوه درست است، در گذشته روال بر این بود که افراد با هوش بالاتر عمدتا در رشته های مهندسی وارد و بعضا همین افراد بعضا وارد پستهای مدیریتی می شدند بدون آنکه شناخت چندانی از دانش و شیوه های مدیریت داشته باشند و با هنر ذاتی یا تجربه و آزمون خطا کار را پیش بردند که ثمره آن جامعه کنونی ما است و از طرفی جدای از افرادی که به واسطه علاقه وارد دنیای علوم انسانی شدند و در این زمینه برجسته شدند همانند بزرگمردانی چون باستانی، کزازی، جنیدی و...، متاسفانه اغلب افراد با درک و هوش پایین وارد رشته هایی مانند انسان شناسی شدند و چنین افراد ضعیفی بخود اجازه می دهند راجع به زمینه های گوناگون اظهار نظر تخصصی نمایند چنانچه می دانید اظهار نظر به دو دسته عمومی و تخصصی دسته بندی می شود و ضمن اینکه تخصص علاوه بر همیت و قدرت ذهن نیاز به مطالعه دارد و تحصیلات دانشگاهی نیز تنها راه مطالعه نیست و چه بسا افرادی بدون تحصیلات دانشگاهی و با همیت خود در زمینه هایی چون تاریخ و ادبیات... موفق شدند که نمونه های بسیاری دارد از جمله بزرگمردی چون محمود دولت آبادی، همچنین امروزه رشته هایی بوجود آمده که از آن با عنوان تخصصهای میان رشته ای یاد می شود، علاوه بر این جای بسی تعجب دارد که نویسنده این مقاله مواردی مانند کمبود منابع مالی، دخالت دشمنان، بی توجهی مردم و بلاهای طبیعی را پیش پا افتاده می داند و این مساله یقینا نشان از درک سطحی محیطی ایشان دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
1
0
یا حتی کارشناسان مسائل استراتژیک به عنوان نه به فن
rauf
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
1
عبارت قص علی هذا اشتباه است.
قس علی هذا صحیح است.
قس یعنی قیاس کن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار