یا مهار گرمایش زمین و یا خشک شدن یک چهارم این کره‌ی خاکی!
کد خبر: ۹۶۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 06    -    ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
این مطالعه علمی که یکی از پر جزئیات‌ترین ارزیابی‌های انجام شده برای زمان وقوع خشکسالی آینده است، نشان می‌دهد که بخش وسیعی از مناطق سطح کره‌ی زمین می‌تواند با افزایش خشکسالی و آتش‌سوزی‌های مهیب مواجه شود.

یا مهار گرمایش زمین و یا خشک شدن یک چهارم این کره‌ی خاکی«اختصاصی تابناک باتو»؛ دانشمندان پیش بینی کردند اگر دمای کره‌ی زمین دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از دمای زمین در دوره قبل از صنعتی شدن جهان شود، بیش از یک چهارم سطح زمین به شکل چشمگیری خشک و بایر خواهند شد.

این مطالعه علمی که یکی از پر جزئیات‌ترین ارزیابی‌های انجام شده برای زمان وقوع خشکسالی آینده است، نشان می‌دهد که بخش وسیعی از مناطق سطح کره‌ی زمین می‌تواند با افزایش خشکسالی و آتش‌سوزی‌های مهیب مواجه شود.

مطالعات نشان می‌دهند که مهار گرمایش جهانی زمین به زیر یک و نیم درجه سانتی‌گراد می‌تواند دو سوم مناطق یاد شده را در برابر تغییرات شدید آب و هوایی حفظ کند.

یا مهار گرمایش زمین و یا خشک شدن یک چهارم این کره‌ی خاکی

«چانگ اوی پارک» (Chang-Eui Park)، سرپرست اول این مطالعات از دانشگاه علوم و فناوری جنوبی (Sustech) شنزن چین، بیان کرد: «وقوع خشکسالی، یک رخداد جدی است؛ چون می‌تواند بر روی مسائلی از جمله کشاورزی، کیفیت آب و تنوع زیستی تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند باعث بروز خشکسالی‌های بیشتر و آتش‌سوزی‌های مهیبی مشابه آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کالیفرنیا شود.»

خشکسالی معیاری برای سنجش کم‌آبی و خشکی سطح زمین است که می‌توان آن را از مجموع پیش‌بینی میزان بارش و تبخیر آب محاسبه کرد.

دانشمندان پروژه‌هایی از 27 نمونه آب و هوا‌یی مختلف در جهان را مورد مطالعه قرار دارند تا در صورت افزایش گرمایش جهانی زمین به یک و نیم و یا حتی دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از دمای زمین در دوره قبل از صنعتی شدن جهان، بتوانند مناطقی را که انتظار می‌رود به طور قابل ملاحظه‌ای خشک و کم آب شوند، با دقت بیشتری مشخص کنند.

«مانوج جوشی» (Manoj Joshi)، یکی از همکاران حاضر در این مطالعات از دانشگاه آنگلیای شرقی (UAE) گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که همزمان با رسیدن تغییرات دمای جهانی به دو درجه سانتی‌گراد، خشکسالی در بیست تا سی درصد از سطح خشکی‌های زمین پدیدار می‌شود اما دو سوم مناطق تحت تأثیر این پدیده در صورت کنترل و مهار دما به یک و نیم درجه سانتی‌گراد می‌توانند از خشکسالی جدی مصون بمانند.»

یا مهار گرمایش زمین و یا خشک شدن یک چهارم این کره‌ی خاکی

در حالی که مناطق نیمه خشک واقع در کشورهای مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی و استرالیا همزمان با گرم شدن کره‌ی زمین در حال تبدیل به بیابان هستند، خشکسالی‌های شدیدی در طول قرن بیستم میلادی در مناطق مدیترانه‌ای، بخش‌هایی از آفریقای جنوبی و ساحل شرقی استرالیا پیش از این شروع به شکل گرفتن کرده‌اند.

این مطالعه‌ی علمی نشان می‌دهد که مناطق استوایی و کشورهایی که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر قرار دارند، می‌توانند مرطوب‌تر می شوند.

پروفسور «تیم آزبورن» (Tim Osborn)، یکی دیگر از همکاران حاضر در این مطالعات از دانشگاه آنگلیای شرقی (UAE) گفت: «مناطقی از جهان مانند جنوب شرق آسیا، اروپای جنوبی، آفریقای جنوبی، آمریکا مرکزی و استرالیا شرقی که امروزه بیست درصد جمعیت جهان را در بر می‌گیرند، از جمله مناطقی هستند که از پایین نگه داشتن دمای کره‌ی زمین به زیر یک و نیم درجه سانتی‌گراد، منفعت بسیاری کسب می‌کنند.»

گاردین


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
2
تیترتون خوب ترجمه نشده. جمله با "یا" شروع نمیشه.
بهتر بود می نوشتید: گرمایش زمین یا...
یا اول حشو است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار