صداهای بدن به ما چه می‌گویند؟
کد خبر: ۹۶۵۱۰
تاریخ انتشار: 2018 January 06    -    ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
هیچ صدایی در دنیا بی دلیل تولید نمی شود.غالبا هر صدایی که مثلا از موتور ماشین، یخچال یا هر وسیله برقی دیگری بلند می شود نشان دهنده خرابی این دستگاه هاست. البته بدن با این ابزارهای ساده قابل قیاس نیست و مکانیسم بسیار پیچیده ای دارد. اما در هر حال بدن نیز صداهایی تولید می کند که گاه ادامه دار یا موقتی هستند. برخی از این صداها طبیعی اند اما برخی دیگر در صورت ادامه دار بودن از حالت عادی خارج شده و ممکن است علامت بروز مشکلی در سلامتی باشند. بهتر است به صدای بدن تان با دقت بیشتری گوش فرا دهید و از آنها رمزگشایی کنید.


صدای تلق و تلوق مفاصل که با درد همراه است


همه ما با صدای تلق و تلوق یا خرت خرت مفاصل در حین راه رفتن یا نشستن و برخاستن آشنا هستیم. این صداها معمولا مربوط به تمام مفاصل بوده و در نتیجه یک حرکت ساده ایجاد می شود. بنابراین در حالت عادی نیازی نیست خودتان را نگران این صداها بکنید.


اما اگر بیش از 45 سال سن دارید یا ورزش های سنگین انجام می دهید و صدای تلق و تلوق مفاصل با درد همراه است و حتما به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این صداها و درد علامت وجود مشکلات مفصلی مانند آرتروز باشد.

صدای سوتی که از ریه ها بلند می شود


صدای سوتی که در حین تنفس بلند می شود می تواند ناشی از تنگی مجاری تنفسی باشد. اگر در حین دم یا بازدم از ریه هایتان صدای سوت می شنوید ممکن است مجاری هوایی فوقانی تان تنگ تر شده باشد. در این صورت صدا به سختی از این مجاری عبور می کند و صدای سوت به گوش می رسد.


در هر حال این صدا غیرعادی است و ممکن است نشان دهنده وجود عفونت ریوی، آسم یا برونشیولیت (التهاب نایژک ها) باشد. برونشیولیت یک بیماری رایج در کودکان زیر دو سال است.همچنین زمانی که کودکی یک جسم خارجی را بلعیده باشد، در هر دم و بازدم صدای سوت ایجاد می شود. در نتیجه حتما باید به پزشک مراجعه شود.

صدای شبیه سوت که از بینی شنیده می شود


اگر سرما نخورده اید و بینی تان کیپ نیست اما در عین حال صدای سوت از بینی تان به گوش می رسد کمی مراقب باشید. این صدا معمولا با کوچکترین سرماخوردگی یا برونشیت تشدید می شود. این صداهای مداوم ناشی از موانعی مانند پولیپ است که در داخل بینی شکل می گیرند. اگر این صدای سوت به طور مداوم ادامه داشته باشد حتما به متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنید تا علل و عوامل آن بررسی شود.

سکسکه ناتمام و کلافه کننده


سکسکه یک واکنش تنفسی غیرقابل کنترل و پدیده ای رایج و کمابیش بیخطر است. اما در برخی موارد نادر، سکسکه می تواند علامت تحریک عصب واگ(طولانی ترین عصب مغزی) یا عصب فرنیک باشد. در واقع وجود یک تومور ممکن است باعث تحریک عصبهای مجاور شود. در این صورت نیز سکسکه بروز می کند و اگر با علائم دیگری مانند احساس درد در ناحیه شکم یا معده، مشکلات گوارشی و غیره همراه باشد باید جدی گرفته شود.

تلق و تلوق استخوان فک


استخوان فک بی دلیل به تلق و تلوق یا خرت خرت نمی افتد. این مسئله می تواند ناشی از مشکلی در ناحیه مفصل فکی-گیجگاهی باشد.اگر این صدا با علائم دیگری مانند درد در ناحیه یک یا دو مفصل فک تحتانی، صدای سوت یا وزوز در گوش، محدودیت باز شدن دهان، فلج صورت، میگرن، سرگیجه و سردرد و غیره همراه باشد جدی است. اگر با چنین علائمی مواجه هستید به جراح دندانپزشک یا متخصص جراحی دهان و فک و صورت مراجعه کنید.

صدای وزوز یا تپش که در گوش می پیچد


سوت زدن گوش معمولا نگران کننده نیست. اما گاه صدای وزوز گوش نشان دهنده عملکرد غیرعادی مجاری شنوایی است. در واقع ممکن است این صداها از یک تروما و ضربه صوتی، بیماری منییر (بالا رفتن فشار گوش داخلی و ایجاد سرگیجه) یا دیگر بیماری های مربوط به گوش ناشی شوند. بنابراین لازم است حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.


علاوه براین اگر به طور مرتب از گوشتان صدای طپش قلب می شنوید بیشتر به سلامتی تان اهمیت دهید. احساس چنین صدایی می تواند علامت وجود رگی در مجاورت گوش باشد که در معرض گشاد شدن یا فشارخون بالا قرار دارد. در این صورت باید فشار خون تان اندازه گیری شده و از نظر وجود ناهنجاری عروقی مورد بررسی قرار بگیرید.

شکمی که قار و قور می کند


برخلاف موارد قبلی که شنیدن برخی صداها باعث ایجاد نگرانی می شد در این خصوص تولید نشدن صدای قار و قور شکم نگران کننده است.چون می تواند علامت وجود انسداد کامل یا مختصر در روده باشد که مانع از عبور گازها و مدفوع می شود. این مشکل علاوه بر عدم دفع مدفوع و گاز اغلب با استفراغ و گرفتگی عضلات شکمی نیز همراه است.

خر و پف شدید


خر و پف خفیف نشان دهنده مشکل خاصی در سلامتی نیست. اما خر و پف های شدید و پر سروصدا می تواند نشان دهنده سندرم آپنه خواب باشد. در اینصورت در حین خواب تنفس فرد به مدت چند ثانیه قطع می شود.اگر خر و پف با مسائلی مانند قطع تنفس در حین خواب (با گفتن اطرافیان)، بیداری های مکرر شبانه، کسالت و خستگی در طول روز، سردردهای صبحگاهی، مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز باشد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

 
تبیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار