جزییات تازه از آتش سوزی باغ شازده ماهان در کرمان
کد خبر: ۹۶۳۹۹
تاریخ انتشار: 2018 January 03    -    ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
روز گذشته میراث فرهنگی استان کرمان خبر از آتش سوزی در طبقه زیرین عمارت شاهنشین باغ شاهزاده ماهان کرمان داد و اعلام کرد به علت بی احتیاطی در روشن ماندن بخاری برقی طبقه زیرین عمارت شاهنشین آتش گرفته و به بهره بردار این بخش از باغ هم خسارت زیادی وارد شده است.

با این وجود یکی از مسئولان باغ شازده ماهان درباره جزییات آتش سوزی به خبرگزاری میزان گفت: این آتش سوزی در حد سیم های برق بوده و به جایی سرایت نکرده است.

وی افزود: این سیم هاسالهاست که مشکل دارند و حتی باغ را با مشکل روشنایی روبرو کرده اند. آتش سوزی مربوط به سیم های برق تنها در یک اتاق بوده و هیچ حریق گسترده ای رخ نداده است. همچنین در حال حاضر بخش شاهنشین عمارت در حال مرمت است و هیچ آسیبی به آن یا به درخت های باغ وارد نشده است.

اجاره دادن بخش هایی از باغ ثبت جهانی ماهان به بخش خصوصی اتفاق تازه ای نیست و میراث فرهنگی اعلام کرده که بخشی که دچار آتش سوزی شده برای راه اندازه کافه کتاب و نمایشگاه صنایع دستی در اختیار بهره بردار بوده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که بخش های دیگر از باغ نیز کاربری های تجاری مختلف پیدا کرده اند و حتی بخش زیبای شاهنشین عمارت باغ تبدیل به وی ای پی یکی از رستوران ها شده بود و مهمانان ویژه در آنجا پذیرایی می شدند.

تجاری سازی باغ شازده ماهان از چشم یونسکو دور نمانده و این نهاد سال 1392 نسبت به آن هشدار داده که در صورت تملک باغ توسط بخش خصوصی و تجاری سازی آن، خروج از فهرست جهانی باغ شازده ماهان را تهدید می کند.

باغ شاهزاده ماهان در 2 کیلومتر شهر کرمان قرار دارد و همراه با مجموعه از باغ های ایرانی سال 2011 در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ به دوره قاجار و حکمرانی ناصرالدوله در کرمان بر می گردد و معروف است پس از مرگ او، بنای باغ کار را رها می کند و اکنون جای چهار کاشی در ورودی باغ خالی مانده است. این باغ مساحتی نزدیک به ۳/۵ هکتار و دو مجموعه شرقی و غربی دارد. عمارت‌های آن به صورت دو اشکوب ساخته شده‌ و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی برجسته می‌سازد.

 
میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار