زیاده روی در مصرف خرما چه بلایی سرتان می‌آورد؟
کد خبر: ۹۶۳۲۰
تاریخ انتشار: 2018 January 02    -    ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
محمود جهانشاهی داروساز و پژوهشگر طب سنتی ، اظهار کرد: در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

وی افزود: خرما در درمان یبوست، اختلالات روده‌ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می‌آید و به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند، مفید اعلام شده است.

این داروساز و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده شود، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف شود.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.

وی تاکید کرد: فولات به عنوان ماده خون‌ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون‌سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین 12 B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.

جهانشاهی ادامه داد: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14 میلی‌گرم ویتامین C موجود است.

این پژوهشگر طب سنتی گفت: البته نباید در مصرف خرما زیاده‌روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبد و طحال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، همچنین در خوردن آن افراط نشود، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار