برگزاری مراسم خاکسپاری در فضا+عکس
کد خبر: ۹۶۱۷۵
تاریخ انتشار: 2018 January 01    -    ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
یکی از مشهورترین شرکت های فضایی که تا به حال کاوشگران و ماهواره های بسیاری را به ماه و مریخ فرستاده، از مدتی قبل، در ازای دریافت مبالغی هنگفت یکی از عجیب ترین محموله ها را به ماه ارسال می کند، این محموله خاکستر افرادی است که دوست دارند در ماه دفن شوند و یا خاکسترشان خارج از اتمسفر در فضا پراکنده شود.

شرکت مون اکسپرس سال های زیادی است که در زمینه تحقیقات فضایی مشغول فعالیت است اما در اوایل سال 2017، این شرکت از سوی دولت آمریکا به عنوان نخستین شرکت خصوصی که ماموریت های خاص در رابطه با ماه انجام می دهد، مورد تایید قرار گرفت. بنابر اطلاعات، مبلغی که به عنوان هزینه ارسال برای هر یک کیلوگرم از خاکستر مردگان از سوی این شرکت اعلام شده است در حال حاضر سه میلیون دلار است که طبق گفته سخنگوی شرکت در آینده و با استقبال مردم احتمال افزایش مبلغ نیز وجود دارد، به این ترتیب بازماندگان مردگانی که علاقه مند به جاودانه شدن در مدار زمین یا سطح ماه هستند باید مبلغی بین پنج تا هشت میلیون دلار به این شرکت پرداخت کنند.
 
قبرکن های فضایی 
 
از ایده تا اجرا
 
ایده اولیه «دفن در فضا» متعلق به محقق و دانشمندی به نام «نیل آرجونز» بود. او در یکی از مقالات خود که در سال 1931 در یک مجله عمومی با عنوان داستان های اسرارآمیز منتشر شد، به این موضوع اشاره کرده بود. پس از آن در سال 1965 فیلمی در این باره ساخته شد. اولین نفری که مراسم تدفین او در فضا برگزار شد «جین رادنبری» فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی بود. یکی از مشهورترین مجموعه های رادنبری سریالی علمی- تخیلی پیشتازان فضا بود. در سال 1992 پس از مرگ این نویسنده، خاکسترش درون کپسول کوچکی ریخته شده و با موشک کلمبیا به فضا فرستاده شد، به این ترتیب رادنبری یکی از اولین کسانی است که مراسم خاکسپاری در فضا در مورد او انجام شده است،
 
بعد از آن بود که مقداری از خاکستر جین دوباره به زمین بازگردانده شده تا در آزمایشگاه ناسا نگهداری شود. بار دیگر در آوریل 1997، خاکستر 24 نفر از جانباختگان سانحه هواپیمایی که در 11 کیلومتری اقیانوس اطلس سقوط کرده بود، با موشک پگاسوس به 578 کیلومتری مدار زمین فرستاده شد. به غیر از این افراد، خاکستر جسد تیموتی لری، روانشناس و نویسنده آمریکایی که یکی از طرفداران استفاده از داروهای روانگردان البته در شرایط درمانی خاص بود، نیز به فضا فرستاده شد.

اولین خاکسپاری در ماه
 
پس از این افراد اولین نفری که خاکسپاری او در ماه برگزار شد، دکتر یوجین شومیکر بود که قسمتی از خاکستر او توسط ناسا به ماه فرستاده شد. شومیکر بود که قسمتی از خاکستر او توسط ناسا به ماه فرستاده شد. شومیکر یک زمین شناس آمریکایی و از بنیانگذاران دانش سیاره شناسی بود. او بیشتر به خاطر کشف ستاره دنباله دار «شومیکر لوی» به همراه همسرش کارولین شومیکر و دیوید لوی به شهرت رسید. خاکسپاری شومیکر در ماه پیشنهادی بود که از طرف همکارش کارولین پورکو داده شد و 10 روز پس از مرگ شومیکر، خاکستر او برای فرستادن به ماه آماده شد. در این ماموریت پورکو خودش مسئول بردن خاکستر به ماه شد و با همکاری ناسا این کار انجام شد.
 
قبرکن های فضایی 
 
فرستادن خاکستر حیوانات به فضا
 
در سال 2014 تصمیم بر آن شد که حیواناتی که در ماموریت های فضایی شرکت داشته اند نیز خاکسترشان در مدار زمین پراکنده شده یا به ماه فرستاده شود، البته قبل از این تصمیم گیری اولین حیوانی که خاکسترش به فضا فرستاده شد، «مونورو» یک سگ پلیس بود که در عملیاتی پلیسی جان خود را از دست داده بود. خاکستر مونورو در سال 2012 به فضا فرستاده شده و در مدار زمین پراکنده شد. البته پس از آن بحث های زیادی بر سر این که خاکستر مونورو قلابی بوده و خاکستر واقعی در موشک نبوده است پیش آمد و حتی ماموری که مسئول این کار بود به جرم تعویض خاکستر محاکمه و به زندان انداخته شد.

خاکسپاری در ماه و مریخ
 
در ماه می 2017 بالاخره شرکتی رسمی با نام «بهشت فضایی» تاسیس شد که در مراسمی ویژه، خاکسپاری فضایی را انجام داده و خاکستر مردگان را به مدار زمین، منظومه شمسی و حتی ماه و مریخ می فرستد. این شرکت، خاکستر مردگان را با موشک فالکون 9 که مقر اصلی آن در کالیفرنیاست، رهسپار فضا می کند، به این ترتیب تمام کسانی که قصد دارند خاکستر فوت شدگانشان را به فضا بفرستند باید به کالیفرنیا بروند. شرکت دیگری که این کار را انجام می دهد «سلستیک» نام دارد.
 
این شرکت، مخصوص کسانی است که هم علاقه مند هستند تا در فضا به خاک سپرده شوند و هم توانایی مالی زیادی برای انجام این کار ندارند. به طور کلی، خاکستر هر فرد بین دو تا سه کیلوگرم است و از آن جا که هزینه انتقال این میزان خاکستر به فضا بسیار زیاد می شود سرشک سلستیک بین یک تا هفت گرم از خاکستر افراد را به فضا می فرستد. این شرکت همچنین به مشتریان خود این امکان را می دهد که از قبل تمام برنامه ریزی ها را برای بعد از مرگ خود انجام داده و حتی مبلغ فرستادن خاکسترشان را نیز پرداخت کنند تا انجام این کار برای بازماندگان دشوار نباشد.
 
قبرکن های فضایی 
 
برنامه ای جدید برای موشک ها
 
موشک های چندبار مصرف فالکون واسپیس ایکس، موشک هایی هستند که معمولا محموله های کمپانی های فضایی که شامل تدارکات ایستگاه های فضایی بین المللی و ماهواره های مخابراتی و حتی جاسوسی هستند به فضا می برند، اما در این مورد ماموریت آن ها کاملا متفاوت است.

گردش فضایی
 
علاوه بر این ها، شرکت فضایی الیسیوم اسپیس در نظر دارد خاکستر افرادی را که در زندگی خود خدمت بزرگی به بشر کرده یا عاشق فضا و آسمان بوده اند به مدت دو سال به دور زمین بگرداند. بازماندگان این افراد می توانند از طریق اپلیکیشن اختصاصی که روی تلفن همراهشان نصب می شود، مسیر حرکت خاکستر عزیزانشان را به صورت لحظه ای دنبال کنند. پس از پایان گردش دوساله، کپسول حاوی خاکسترها وارد جو زمین شده و مانند یک ستاره دنباله دار می سوزد.
 
قبرکن های فضایی 
لیجی ماتسوموتو 
 
وصیت نامه فضایی
 
لیجی ماتسوموتو نقاش، گرافیست و طراح انیمیشن است که بسیاری از سریال های کارتونی مشهور ژاپنی را نقاشی کرده است. او که هم اکنون 79 سال دارد در وصیت نامه خود نوشته که می خواهد بخشی از خاکسترش به فضا برده شده و در مدار زمین قرار داده شود. ماژل برت نیز یکی دیگر از بازیگران سریال مشهور پیشتازان فضا بود که در سال 2008 از دنیا رفت. او که همسر جین رادنبری بود آرزو داشت مانند همسرش پس از مرگ مراسم خاکسپاری او هم در فضا برگزار شود.
 
خاکستر ماژل که تا به حال در آزمایشگاه ناسا نگهداری می شود در سفر آینده فضاپیمای فالکون هشت در سال 2018 به فضا فرستاده خواهدشد. ویلیام ریدپوگ هم فضانورد آمریکایی دیگری بود که نقش بسیار مهمی در ماموریت های فضایی ناسا ایفا کرد. او یکی از شخصیت های اصلی در ماموریت اسکای لب چهار بود به همین خاطر ناسا تصمیم گرفت خاکستر او را نیز به عنوان یکی از پرافتخارترین انسان های فضایی به فضا بفرستد. به غیر از این افراد مشهور و سرشناس، تا به حال 300 کپسول دیگر حاوی خاکستر مردگان از افراد عادی جمع آوری شده است.

خاکستری از مشهورترین ها
 
در سال 2007 خاکستر «جیمز دوهان» یکی از بازیگران سریال پیشتازان فضا نیز به فضا فرستاده شد. در این مورد شرکت سلستیک، به خانواده دوهان برای برآورده کردن آرزویش کمک کرد.
 
قبرکن های فضایی 
جیمز دوهان 
 


از دیگر کسانی که خاکسترشان به فضا فرستاده شد، جرارد کیچن اونیل بود که خاکسترش در سال 1992 به فضا فرستاده شد. او فیزیکدان و فعال هوافضا و عضو هیئت علمی دانشگاه پرینستون بود که در سال 1970 طرحی برای ساختن شهرکی انسانی در فضا ارائه کرد. که شامل طراحی محل سکونت نیز می شد. این طرح به سیلندر اونیل مشهور شد. پس از آن موسسه ای به نام مطالعات فضایی تاسیس کرد که کار آن ها تحقیق و پژوهش درباره بودجه مورد نیاز برای ساخت لوازم فضایی و مهاجرت انسان ها به فضا بود.
 
قبرکن های فضایی 
 جرارد کیچن اونیل
 


گوردون کوپر یکی دیگر از مشهورترین افرادی بود که خاکسترش به فضا فرستاده شد. او یک مهندس هوافضا و خلبان آزمایشی ارتش آمریکا و یکی از هفت فضانورد اصلی برنامه فضایی مرکوری- نخستین برنامه فضایی سرنشین دار آمریکا- بود. او اولین خلبان آمریکایی بود که در طول یک ماموریت فضایی 34 ساعته توانست بخوابد و آخرین آمریکایی ای بود که ماموریت مدار زمین در سال 1965 را به تنهایی انجام داد.
 
قبرکن های فضایی 

برای اولین بار در سال 2007 قرار شد کپسول حاوی خاکستر کوپر به فضا فرستاده شود اما قبل از شروع ماموریت، کپسول در کوه های نیومکزیکو گم شد. چندین هفته طول کشید تا کپسول پیدا شد و به خانواده کوپر بازگردانده شد. بار دیگر در سال 2008 به تقاضای خانواده کوپر، خاکستر با موشک فالکون 1 به فضا فرستاده شد اما این بار هم با انفجار موشک در خارج از مدار زمین کپسول حاوی خاکستر او برای همیشه گم شد. در سال 2012 باقیمانده خاکستر کوپر که خانواده اش نگهداری می کردند باز هم به فضا فرستاده شده و این بار به درستی در مدار زمین پراکنده شد.
 


کلاید تامبا یکی دیگر از کسانی بود که خاکسترش برای خاکسپاری به فضا فرستاده شد. او ستاره شناس و نویسنده آمریکایی و کاشف سیاره پولوتو بود. همچنین کلاید 14 سیارک دیگر را نیز کشف کرده بود که سیارک 1604 به نام او نامگذاری شد. او در سال 1997 در نود سالگی درگذشت و جسدش سوزانده شد. مقدار کمی از جسد کلاید به همراه یک نوشته از افتخارات او به فضا فرستاده شده و روی فضاپیمای روباتیک ناسا نصب شد. این اولین بار بود که خاکستر یکی از افراد به جای پراکنده شدن، در جای مشخصی نصب می شد.
 
قبرکن های فضایی 
 کلاید تامبا
 
سرنخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار