ورود مهندسان هوا فضای اروپا به رقابت فضایی با اسپیس ایکس
کد خبر: ۹۶۰۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 01    -    ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
سکوی پرتاب موشک آریان ۶ اروپا در پایگاه فضایی گویان ساخته می شود و این موشک قرار است ژوییه سال ۲۰۲۰ به فضا فرستاده شود. آریان ۶ نسبت به سایر اعضای خانوده موشکهای آریان برتری هایی دارد. مهندسان اروپایی مشغول ساخت سکوی پرتاب موشک آریان۶ در پایگاه فضایی گویان هستند. هدفشان این است که هزینه پرتاب موشک آریان ۶، نصف هزینه پرتاب آریان ۵ عضو سابق خانواده موشکهای آریان باشد.
ورود مهندسان هوا فضای اروپا به رقابت فضایی با اسپیس ایکسبه گزارش «تابناک باتو»؛ گویا مهندسان هوا فضای اروپا علاقه‌ای به بی تفاوتی در برابر جاه طلبی های شرکت فضایی اسپیس ایکس آمریکا ندارند. مهندسان اروپایی مشغول ساخت سکوی پرتاب موشک آریان ۶ در مرکز فضایی گویان هستند.

سکوی پرتاب موشک آریان ۶ اروپا در پایگاه فضایی گویان ساخته می شود و این موشک قرار است ژوییه سال ۲۰۲۰ به فضا فرستاده شود. آریان ۶ نسبت به سایر اعضای خانوده موشکهای آریان برتریهایی دارد. مثلا هزینه ساخت و پرتاب آن ارزان تر است و قابلیت حمل چندین ماهواره را به مدار زمین ایستا دارد.

ورود مهندسان هوا فضای اروپا به رقابت فضایی با اسپیس ایکس

پایگاه فضایی گویان در گویان فرانسه در سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی قرار دارد. اینجا محل پرتاب موشکهای فضایی سازمان فضایی اروپاست.

مهندسان اروپایی مشغول ساخت سکوی پرتاب موشک آریان۶ در پایگاه فضایی گویان هستند. هدفشان این است که هزینه پرتاب موشک آریان ۶، نصف هزینه پرتاب آریان ۵ عضو سابق خانواده موشکهای آریان باشد. برای رسیدن به این هدف مقدار نجومی بتون و فولاد نیاز هست، و البته نیروی کار.

فردریک مونوز، سرپرست پروژه ساخت سکوی پرتاب موشک آریان ۶ از مرکز ملی علوم فضایی فرانسه می گوید: « زیربنای سکوی پرتاب ساخته شده است. پانصد نفر در بخش عمرانی این پروژه مشغول ساخت بتونی هستند که بتوان از آن در سکوی پرتاب آریان ۶ استفاده کرد.»

اولین پرتاب آریان ۶ برای ژوییه سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه ریزی شده است. برای آماده کردن سکوی جدید پرتاب گروه های کار از ساعت ۶ صبح تا ۱۰شب مشغول به کندن و شکل دادن به گرانیت در گویان فرانسه هستند.

گودال مربوط به تخلیه موتور موشک، یکی از ساختارهای اصلی سکوی پرتاب است که در حال ساخت است.

فردریک مونوز می گوید: «وقتی موشک از زمین بلند می شود، شعله هایی که از موتور جت بیرون می آید به منحرف کننده جریان، در انتهای این حفره برخورد می کند و شعله ها و گازهای مایع از تونل بزرگ بتونی به طول ۲۰۰ متر و به ابعاد بیست متر در بیست متر خارج می شود.»

کاهش هزینه های مربوط به ساخت و پرتاب آریان ۶

زمان و هزینه لازم برای پرتاب آریان ۶ باید کم تر از آریان ۵ باشد. به همین دلیل هم قرار است موشک بطور افقی مونتاژ شود.

دیدیه کولُن، از آژانس فضایی اروپا یکی دیگر از مسئولان پروژه ساخت سکوی پرتاب موشک آریان ۶ در پایگاه فضایی گویان است و می گوید: «موشک را به شکل افقی سر هم می کنیم. در نتیجه ساختمانهایی که در آنها این کار را انجام می دهیم می تواند کوچکتر باشد و هزینه هواسازی (تهویه) و هزینه های عملیاتی کمتر می شود. وقتی موشک سر هم شد، روی نقاله ای قرار می گیرد تا به سکوی پرتاب برده شود. در آنجا موشک در وضعیت عمودی قرار داده می شود و در آن لحظه تحت وارسی کلی قرار می گیرد. پس از وارسی چراغ سبز داده می شود تا حامل ماهواره به سکو آورده و روی موشک سوار شود. پس از انجام این کار، سقف متحرک موشک که در ارتفاع ۹۰ متری قرار دارد، عقب کشیده می شود و می توانیم موشک را به فضا پرتاب کنیم.»

حدود نیم قرن از عمر سامانه پرتابی گویان در گویان فرانسه در سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی می گذرد. نزدیک بودن این منطقه به خط استوا، مزیتهای زیادی برای پرتاب موشک دارد. موشکهای سایوز و وگا هم از مرکز فضایی گویان به فضا فرستاده شدند.

رقابت «آریان اسپیس» با اسپیس ایکس آمریکایی

کار ساخت و پرتاب موشکهای آریان را شرکت چند ملیتی آریان اسپیس برعهده دارد. اما با ورود موشکهای جدید ساخت شرکت آمریکایی اسپیس ایکس، شرایط رقابت برای موشکهای آریان اروپا سخت می شود.

دیدیه فور، مدیر پایگاه فضایی گویان درباره رقابت موشک آریان ۶ با موشکهای ساخت «اسپیس ایکس» می گوید: «موشکهای جدید اسپیس ایکس به زودی وارد بازار می شود. طراحی این موشکها مدرن تر است در نتیجه قیمتشان هم مناسب تر است. به همین دلیل هم آریان ۶ را طراحی کردیم. هدفمان این بود که هزینه ساخت و راه اندازی اش کمتر باشد. آریان ۵ کاملا قابل اطمینان است. سایوز و وگا تا به حال حتی یک روز هم با مشکل مواجه نشده اند. طی یک سال ۱۰ تا ۱۲ پرتاب از مرکز فضایی گویان انجام می شود. برای رقابت با موشک های جدید اسپیس ایکس می خواهیم هزینه های مربوط به ساخت و راه اندازی آریان ۶ را کاهش بدهیم. طراحی آریان ۶ بگونه ای است که فقط دارای یک پیکربندی است. در نتیجه هزینه کم می شود و می توانیم نظر مشتریان مان را تأمین کنیم.»

آریان ۶ قابلیت حمل چندین ماهواره را به مدار زمین ایستا دارد

موشک اریان ۶ موشک ماهواره بَر است که ماهواره های مخابراتی را به مدار انتقال ثابت زمین می فرستد. استیج فوقانی آن قابلیت اشتعال دوباره را دارد در نتیجه آریان ۶ می تواند چندین ماهواره را به مدارهای مختلف زمین بفرستد.

برونو ژرارد مدیر شرکت «آریان اسپیس» در گویان فرانسه می گوید که آریان ۶ دو نسخه دارد: «یکی از مزایای آریان ۶ این است که دو نسخه دارد: آریان ۶۲ و آریان ۶۴. آریان ۶۲ دو بوستر (راکت یا موشک تقویت کننده) دارد و آریان ۶۴ چهار بوستر (راکت یا موشک تقویت کننده) دارد. حداکثر توان با ۴ بوستر به دست می آید و می توان دو ماهواره یا یک ماهواره بسیار سنگین را در مدارهای زمین ثابت (ایستا نسبت به زمین) (Geostationary orbit) قرار داد. قدرت آریان ۶۲ کمتر است در نتیجه ارزانتر است و با آن می توان ماهواره ها را در مدارهایی خاص قرار داد.»

ورود مهندسان هوا فضای اروپا به رقابت فضایی با اسپیس ایکس

مزیتهای آریان ۶ نسبت به اعضای سابق خانواده موشکهای آریان

در این ماهواره بَر، از موتور «وولکین» استفاده شده است که در آریان ۵ هم استفاده شده بود.

یکی از اجزاء جدید و متفاوت آریان ۶، راکت تقویت کننده P120 آن است که از سوخت جامد استفاده می کند. در حال حاضر مهندسان مشغول آزمایش موشک تقویت کننده هستند

ماسیمو اپیفانی، از شرکت فرانسوی که کار سرهم کردن موتور آریان ۶ را در گویان فرانسه به عهده دارد می گوید: «سوخت پیشران موشک را ساخته ایم و موشک را پر کرده ایم. در حال حاضر در این ساختمان آماده انجام برخی آزمایش ها می شویم: آزمایش هایی بسیار دقیق و مفصل با دستگاه های پرتو x قوی تا اطمینان پیدا کنیم که جرم و اندازه های داخلی راکت بوستر با مختصات تعیین شده مطابقت دارد.»

اجزا مختلف سکوی پرتاب پس از ساخته شدن باید در محل نصب بشوند. دیدیه کولن می گوید: «در ماه ژانویه پلتفورم پرتاب به گویان آورده می شود که بخش عظیم سامانه پرتابی است. وزن آن ۵۰۰ تن خواهد بود . اجزای مختلفش را سرهم می کنیم و سپس آن را روی سکوی پرتاب می گذاریم.»

دنیل نویشواندر از آژانس فضایی اروپا می گوید که همزمان با کار طراحی و ساخت سکوی پرتاب آریان ۶ در گویان، ساخت اولین راکتهای آن قرار است بزودی در اروپا آغاز می شود. وی می افزاید: «قصد داریم خط تولید اولین مجموعه موشک را بهار سال آینده آغاز کنیم. می توانیم بگوییم که کار صنعتی مان آغاز شده و آماده هستیم با حداکثر سرعت وارد کار تولید شویم، و از سال آینده تولید موشک آریان ۶ آغاز خواهد شد.»

پس از تکمیل سکوی پرتاب، کار آماده سازی موشک آریان ۶ برای پرتاب به فضا، فقط به ۹ روز زمان نیاز دارد. در حالیکه این کار برای آریان ۵ یک ماه طول می کشید.

یورونیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
0
1
چرا در کشور ما به بخش خصوصی اجازه فعالیت در این زمینه ها داده نمیشه میدونید اگر بخش خصوصی اجازه فعالیت در این صنایع داشت چه جهشی به وجود میامد حتی صنایع نظامی فقط اینجا اینجوریه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
چرا ایران هیچ شرکت خصوصی اجازه فعالت نداره توی زمینه‌های دفاعی فضایی تحقیقاتی برای کشور رو نداره؟
اینجوری هم جنگنده درست حسابی میداشتیم هم فضاپیما هم و.... اینجوری کلی شغل ایجاد میشد وابستگی به صفر میرسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار