گفتگو راجع به زلزله با نوستراداموس زمین لرزه های ایران
کد خبر: ۹۵۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 28    -    ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
بعد از زلزله کرمانشاه و پس لرزه های فراوان و نسبتا شدید آن، به نوعی کل کشور درگیر لرزش های گاه و بی گاهی شد که در ایران بسیار بی سابقه بود. نگرانی ها از زلزله های ریز و درشت گوشه و کنار ایران وقتی شدت گرفت که گسل های فعال شده دامن پایتخت را هم گرفت. دو زمین لرزه ای که در مرز بین تهران و البرز رخ داد باعث شد که بیش از پیش ماجرای زمین لرزه ها حاشیه ساز شوند و مردم را درگیر خود کنند.

یکی از حواشی پر رنگ تر از متنی که زلزله ها به همراه داشتند بازار گرم شایعات و پیش بینی ها بود. پیش بینی پدیده های طبیعی مانند زلزله از دیرباز آرزوی انسان بوده است و در هر زمانی بشر به نحوی خواسته که به این مهم دست یابد ولی پیش بینی زلزله یکی از مسایل پر اهمیتی است که آدمی فعلا نتوانسته درباره ی آن اطلاعاتی کسب کند. اصولا هر زلزله که رخ می دهد با 35 تا 40 نشانه همراه است که اگر زمانی بتوان تمام این موارد را با هم ثبت کرد وقوع زلزله در این حالت به اثبات خواهد رسید. از این نشانه ها مثلا تغییر میدان مغناطیسی زمین، تغییر ابرها، سر و صدای حیوانات، افزایش گاز رادون در آب، مشاهده ی نوری شدید در آسمان و ... اشاره کرد.

کافی است سری به صفحه های مجازی بزنید تا گرمی بازار شایعات شما راهم بسوزاند. اعتماد کردن به حتی یکی از این پیش بینی ها و شایعات کافی است که تمام زندگی شما را مختل کند. از طرفی دفع خطر احتمالی هم امری عاقلانه است. بنا بر این بهتر است قبل از اعتماد کردن یا نکردن به شایعات کمی راجع به ماهیت پیش بینی زلزله اطلاع کسب کنیم.

 

پیشبینی زلزله یعنی چه؟

منظور از پیش بینی زلزله یعنی اینکه زلزله در کجا و چه زمانی و با چه قدرتی ممکن است اتفاق بیافتد . اینکه زلزله ها در کجا رخ میدهند امروز کما بیش قابل پیش بینی است . اما اینکه کی و با چه قدرتی هنوز در پرده ابهام است . با اینکه انسان در صدد پیش بینی حوادث طبیعی از جمله زلزله با توجه به قرائن هست و از آروزهای بشر محسوب می شود اما هنوز دانشمندان نا امیدانه در تلاشند تا راهی برای پیش بینی حوادث کنترل نشدنی چون زلزله بیابند.

سابقه پیش بینی زلزله بر می گردد به زمان امپراطوریهای چین که از منجمین می خواستند تا زلزله ها را یش بینی نمایند چرا که در تصور مردم چین زلزله نشانه خشم خداوند بر امپراطور است.

امروز کشورهای پیشرفته و صاحب علم ودانش دانشمندان خود را موظف نموده اند تا دراین زمینه دست به کاوش بزنند ولی هنوز به نتایج امیدوار کننده نرسیده اند .در هر حال پژوهشگران با تحت نظر قرار دادن تغییرات ژئو فیزیکی ، ژئو شیمیایی ، زیست شناختی در مناطقی که احتمال زلزله می رود سعی کرده اندبه شواهد علمی دست یابند . اگر چه پاره ای از زلزله ها با توجه علائم از قبل پیش بینی شد واز خطرات ان کاسته شد اما وجود همان علائم در جای دیگر یا عدم وجود هر یک از علائم فوق نتوانسته موفقیت آمیز باشد.

یکی از علائمی که در پیش بینی مورد استفاده قرار می گیرد تجزیه و تحلیل پس لرزه ها است . چنانکه در شهر اورویل کالیفرنیا زلزله سنج ها تعداد زیادی از زلزله ها ی کوچک و معینی با بزرگی 4.7 را ثبت کرده بودند و تعداد زلزله های کوچک در حال افزایش بود و بر همین اساس متخصصان توانستند زلزله را پیش بینی نمایند و در اوت 1975 زلزله ای با بزرگی5.7 اتفاق افتاد .

با وجود این زلزله های مرگباری اتفاق افتاده اند که ازقبل زلزله های نداشته اند و یا درمناطقی که یک دوره آرامش فعال را پشت سر گذاشته اند زلزله ای اتفاق افتاده است.

به‌طور خلاصه، میتوان نتیجه گرفت که امکان پیش‌بینی وقوع زلزله وجود ندارد. دانشمندان تاکنون روش‌های متعددی به کار گرفته‌اند که البته هیچ یک از آن‌ها توانایی تخمین دقیق زمان، مکان و شدت زلزله را ندارد. در این زمینه دانشمندان تنها با الگوی زلزله‌های رخ‌داده، به‌طور تقریبی سرعت لایه‌ها در اطراف گسل‌ را تخمین می‌زنند و پیش‌بینی حدودی از زمان وقوع زمین‌لرزه‌ی بعدی می‌دهند که خطای زیادی دارد. بدین ترتیب در صورتی که در مقاله‌ یا خبری با پیش‌بینی زلزله مواجه شدید، به هیچ وجه به آن استناد نکنید و با پخش کردن آن باعث ایجاد شایعه نشوید.

در برخی از مدرن‌ترین مراکز دنیا، مطالعاتی در خصوص آب و هوا و درک حیوانات از وقوع زلزله در آینده‌ی نزدیک، در حال انجام است که البته هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.


 

*** علی ای حال پیشبینی زلزله مخصوصا بعد از زلزله کرمانشاه و تهران، بازار داغی میان کاربران فضای مجازی پیدا کرده است. به حدی که برخی اوقات اخباری از این قبیل موجب ناآرامی و استرس میان مردم شده است.

به همین مناسبت اتاق خبر 24 یک مصاحبه اختصاصی با شخصی که پیش بینی های نسبتا درستی را راجع به وقوع زلزله در ایران کرده تدارک دیده است تا از زبان ایشان میزان علمی یا غیر علمی بودن این مورد خاص را مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

مصاحبه اختصاصی با نوستراداموس زلزله های اخیر

علی اصغر برهمند، فرزند محمد علي متولد 1338 شهرستان تربت جام، دارنده 5 مدالهاي طلا ازنمايشگاهاي بين المللي اختراعات وتکنولوژي هاي نو ،از کشورهاي سوئيس، مجارستان ، روسيه ، کره جنوبي، ايران(انجمن مخترعين) و3 مدال نقره چين و سوئيس  و 1 مدال برنز از مالزي است.

در زیر مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اتاق خبر24 با این دانشمند نخبه را با محور پیش بینی زمین لرزه مشاهده میکنید:

 

شما چگونه این پیش بینی ها را انجام میدهید؟

علی اصغر برهمند: کاری که پایه و بیس علمی داشته باشد باید قطعا با یکسری ابزار آلات و اطلاعات و داده ها داده پردازی شود تا به یک ایده ی نسبی برسیم. پیش بینی های ما هم نسبی هستند یعنی ما حدودا 70درصد بیشتر نمی توانیم که به پیش بینی صحیح برسیم. این هم بر اساس داده پردازی ای که از کانال ها و ماهواره های مختلف میگیریم، به این نتیجه میرسیم که احتمال وقوع زلزله در فلان نقطه هست و میتوانیم طول و عرض جغرافیایی محل وقوع زلزله را تعیین کنیم. گرچه متاسفانه کل پژوهشکده های بین المللی لرزه نگاری جهان و دانشگاه های ژئوفیزیک و زمین شناسی و لرزه نگاری به اتفاق معتقدند که زلزله قابل پیش بینی نیست. و در کلیپ های مختلف هم دیدیم که اساتید بزرگی که پروفسور هستند می گویند بشر نمی تواند زلزله را پیش بینی کند و در برنامه های تلویزیونی هم به این مطلب اشاره شده است. همین آقایان الان مطرح میکنند که زلزله تهران تا هفته آینده 7.2 ریشتر محتمل است! اگر شما زلزله را غیر قابل پیشبینی میدانید پس چرا پیش بینی میکنید؟ چرا در زمینه ای اظهار نظر میکنید که نه تخصص دارید و نه تجربه؟ من ادعا میکنم که این علم را به صورت تجربی به دست آورده ام و برایش 10سال وقت و زندگی گذاشته ام و به همراه تیمی که در اختیار دارم به نتیجه رسیده ام. نتیجه اش هم چیزی است که امروز می بینید.

 

 

وضعیت زلزله های اخیر تهران را چگونه ارزیابی میکنید؟

علی اصغر برهمند: تنها منبعی که بتواند بین پیش لرزه، پس لرزه و خود زلزله تشخیص دهد من هستم. من میتوانم تشخیص دهم زلزله ای که رخ داده است کدام یک از انواع زمین لرزه است. زلزله ی اخیر تهران هم زلزله اصلی بود. و بعد از آن پس لرزه خواهد داشت. وقتی که شما بدانید یک زمین لرزه پیش لرزه بوده است یا پس لرزه یا خود زلزله خیلی تفاوت می کند. چون اگر پیش لرزه باشد ما باید مواظب باشیم که زلزله بزرگتری در راه است. اگر بدانیم پس لرزه بوده است باید خدا را شکر کنیم چرا که پس لرزه هیچ وقت به شدت زلزله بزرگتر نمی رسد. اگر زلزله اصلی باشد هم به همین شکل میگوییم الحمد الله که از این شدید تر نمی شود. به عنوان مثال تهران تا 6ریشترمقاومت دارد و جای نگرانی برای مردم تهران نیست. ولی باید احتیاط کنند. به نوع ساختمان، به آرماتور بندی، به پی ریزی و همه مراحل و متریال ساخت بستگی دارد و همچنین مشخصات زلزله نیز در ایجاد خرابی ها موثر است به عنوان مثال اینکه این موج زلزله در چه عمقی از زمین ایجاد شده است و همچنین حرکت گسل به چه شکلی بوده است و ... .

هم زلزله هفته گذشته و هم زلزله این هفته تهران هردو زلزله اصلی تهران بودند و هیچ کدام پیش یا پس لرزه نبودند.

 

 

شما علت وقوع این زلزه ها را چه میدانید؟ آیا به هارپ مربوط میشود؟

علی اصغر برهمند: هارپ یک بلوف نظامی است برای ترساندن ملت ها و هارپ هیچگاه نمیتواند یک زلزله 7.2 ریشتری ای را که در منطقه کرمانشاه اتفاق افتاد که قدرت آن برابری میکند با انفجار هفتصد بمب اتم ایجاد کند. مگر ممکن است که بشر تمام انرژی حاصل از هفتصد بمب اتم را  در یک نقطه ای از جو تجمیع کند و بعد از آن به عمق 25کیلومتری زمین یا ده کیلومتر بعد از لایه های 7کیلومتر رسوبی بگذراند و به لایه های سنگی برساند و ایجاد چنین فاجعه ای کند؟. اصلا اگر زلزله کرمانشاه هارپ بوده باشد آیا نقطه ای مهمتر و استراتژیک تر از کرمانشاه در ایران وجود نداشت؟ میشد این هارپ خیالی را در پادگان ها یا تهران استفاده کرد. متاسفانه برخی افراد نا آگاهانه این اخبار دروغ را منتشر میکنند و تکثیر میکنند و بال و پر میدهند که ایران بمب اتم آزمایش کرده است یا موشک زده است. مگر ما میتوانیم هفتصد بمب اتم را در عمق 25کیلومتری زمین آزمایش کنیم؟ وقتی هم که خود سازمان لرزه نگاری آمریکا تایید میکند زلزله طبیعی بوده ما چرا باید خودمان مشکوک باشیم. آن ها که برای ما نماز شب نمیخوانند. ولی ما خودمان داستان درست میکنیم.

 

نظر شما درباره زلزله احتمالی تهران چیست؟

علی اصغر برهمند: ببینید الان علائم چیزی نشان نمیدهد. ما علائمی که به دست می آوریم یک ربعه هستند. من الان در حال مصاحبه باشما هستم یا استراحت میکنم یک سری اطلاعات ظرف یک ربع می آیند و می روند. ممکن است من نبینم. اینجاست که من نیاز دارم امکانات بیشتر داشته باشم. این تیم ما واقعا بندگان خدا با وسایل شخصی خود در حال کار کردن هستند. با دست خالی نمیشود که به جنگ کاری برویم که در دنیا هیچ کس نتوانسته است ادعا کند. ما این همه زلزله پیش بینی کردیم، برادری خودمان را ثابت کردیم به ملت. خوب بوده است که مردم آمده اند و مردم به ما اعتماد کرده اند. ما ادعای 100در 100 نداریم. با این امکانات کم تنها 70درصد ادعا میکنیم و اگر میخواهند این احتمال به 90 درصد برسد باید امکانات بدهند.

 

 

رصد اطلاعاتی شما هر روز انجام میشود؟

علی اصغر برهمند: بله هر روز. چون ممکن است وقتی ما میگوییم تا 10 روز دیگر زلزله می آید ممکن است یک ساعت دیگر اتفاق بیافتد. مانند کرمان؛ ما ساعت 1بامداد پیش بیینیمان تمام شد و در کانال قرار دادیم و صبح ساعت 6 اتفاق افتاد. وبرخی زلزله ها مانند زلزله کرمانشاه را از 4 روز قبل گفته بودیم که زلزله ها به سمت غرب رفته است. و ملتهب میدیدم از شمال غرب تا جنوب غرب کشور را. و فکر میکردم 10 تا زلزله 6 ریشتر بیاید، گمان نمیکردیم یک زلزله 7ریشتر بیاید و قدرت در یک جا متمرکز شود. و نتوانستم پیش بینی کنم. پیش بینی من تنها احتمال وقوع زلزله در غرب کشور و در چند نقطه بود.


به نظرشما زلزله ای که کانونش ملارد کرج بوده است آیا گسل تهران را فعال کرده است یا نه؟

علی اصغر برهمند:  ببینید یک نقطه از زمین که حرکت بکند می تواند گسل های اطراف خودش را تحریک کند. ولی قطعی و حتمی نیست. نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد.
 
اتاق خبر24
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
0
4
خوب اخرش چی شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار