چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟
کد خبر: ۹۵۵۰۲
تاریخ انتشار: 2017 December 24    -    ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
همۀ ما بنابر نقش و موقعیتی که در جامعه داریم، چه به صورت امر شخصی یا جنبۀ شغلی، باید واجد رویکردی حرفه‌ای باشیم. در هر حال، ملزم به تبعیت از ارزش‌ها و هنجارها هستیم و برای حضور و مشارکت در بافت و ساختار اجتماعی از ظرفیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم‌.
 چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟
 
چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟  به گزارش «تابناک باتو»؛ ارتباطات شبکه‌ای و شبکه‌سازی اجتماعی، ضرورتی برای توسعۀ جامعۀ اطلاعاتی است. هر شبکۀ اجتماعی قواعد و منطق خاص ارتباطی و تعاملی خود را دارد‌. اثرگذاری و نتیجه‌بخشی در اشتراک‌گذاری پیام در هر شبکه متناسب با نیاز و هدف‌گذاری هر کمپین متفاوت خواهد بود‌.

بنابراین، حرفه‌ای‌گرایی اقتضا می‌کند در شبکه‌های اجتماعی (به‌ عنوان یک فناوری ارتباطی، تسهیل‌گر روابط و تسریع‌کنندۀ مناسبات و تعاملات) حضوری هدفمند داشته باشیم و از آن برای توسعۀ فردی و اجتماعی و ترویج هویت حرفه‌ای و برندینگ سازمانی، آگاهی‌بخشی، اعتبار‌افزایی و ارتقای جایگاه و موقعیت، سهم‌یابی بیشتر از بازار و جذب مخاطب و نیز نقش‌آفرینی مؤثر برای نیکی اجتماعی (Social Good) و فعالیت‌های انسان‌دوستانه و گسترش ارتباطات انسانی و رسیدن به مفاهمه و انسجام اجتماعی بهره ببریم.  

همۀ ما بنابر نقش و موقعیتی که در جامعه داریم، چه به صورت امر شخصی یا جنبۀ شغلی، باید واجد رویکردی حرفه‌ای باشیم. در هر حال، ملزم به تبعیت از ارزش‌ها و هنجارها هستیم و برای حضور و مشارکت در بافت و ساختار اجتماعی از ظرفیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم‌. این فرصت بی‌نظیری است برای دربرگیری اجتماعی بالا به منظور برقراری تعاملات مفید و به‌هنگام، فراگیرسازی اجتماعی دیدگاه‌ها، محصولات و خدمات در محیطی که مبادله و نشر پیام با سرعتی فوق‌العاده تأثیری برجسته بر جای می‌گذارد.  

 دولت‌ها برای حکمروایی خوب (Good Governance)، ظرفیت‌سازی و ایجاد محیط استعدادپرور و بهره‌مندی از قابلیت‌های مردمی و ایجاد فضای بهینۀ مشارکتی باید سیاست مدونی برای توسعۀ ارتباطات شبکه‌ای داشته باشند. حضور هوشمندانۀ همه، اعم از دولت و حکومت، نهادهای مدنی و مردمی و بخش‌های خصوصی و تجاری در شبکه‌های اجتماعی لازم و بایسته است.
چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟ 
 
شبکه‌های اجتماعی بدون مسلح شدن به دانش و سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی موجب فرهیخنگی، رشد و پرورش فکری نمی‌شوند. برخورد منفعلانه در مواجهه با انبوه اطلاعات هوشمندی نیست. اینکه بتوان اطلاعات درست را از نادرست تشخیص داد و میزان نیاز به اطلاعات مناسب و مرتبط را تعیین کرد اهمیت دارد. ذهنی که پر از اطلاعات پراکنده، درهم و ازهم‌گسیخته است، نامنظم و آشفته است و واجد ویژگی هوشمندی نیست. اینکه بتوان اطلاعات را به نحوی مطلوب جمع‌آوری و پردازش و از آن در مواقع مناسب بهره‌برداری کرد، هوشمندی است. تصمیم‌های ما در زندگی متأثر از اندوخته‌ها و دریافت‌های اطلاعاتی ماست. اگر نتوانیم به طور صحیح اطلاعات مناسب و کافی را دریافت کنیم، نمی‌توانیم تصمیم‌های درست، انتخاب‌های دقیق و رفتارهای ثمربخش داشته باشیم.
 
 با این تفاسیر راهکار بهره‌گیری مناسب و شایسته از شبکه‌های اجتماعی تعیین رژیم مصرف، قدرت تجزیه و تحلیل (تفکر محاسباتی) و تفکرانتقادی (سنجش‌گری) در مواجهه با پیام‌های دریافتی و مدیریت بارشناختی، از توجه تا پذیرش پیام‌ها، پالایش آلودگی‌های اطلاعاتی (Information Pollution) و مدیریت اضافه بار اطلاعاتی (Information Overload) است.

یک بیولوژیست ایرانی همراه دو دخترش که پزشک هستند، توانسته بعد از ۱۱ سال مطالعه، برای اولین بار در دنیا آنتی ژن تشخیص ام اس را کشف کند و حالا در آستانه درمان این بیماری قرار دارد.

چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟ 
محمود صداقتی که مهندس برق دارد و در عین حال رشته بیولوژی را نیز آموخته است، گفته: این پروژه از 11 سال پیش یعنی در سال 1385 با مطالعه بر روی تمامی مطالعات و مقالاتی که در زمینه بیماری ام اس انجام شده بود، آغاز گردید.

وی با اشاره به 7 سال کار مطالعاتی، تاکید کرد: پس از آن به مدت 4 سال کار آزمایشگاهی بر پروژه را آغاز کردیم و در نهایت در سال 2016 میلادی، کشف روش تشخیص بیماری ام اس در انگلستان به ثبت رسید و حالا قرار است در فروردین 97، به چاپ جهانی برسد.

صداقتی با بیان این مطلب که 7 سال تمام مطالعات 100 سال اخیر در زمینه بیماری ام اس را جمع آوری و آنها را مطالعه کردیم، تأکید کرد: نتایج مطالعات 7 سال ما به این موضوع منتج شد که این بیماری به 6 گروه مختلف تقسیم بندی شود و ما موفق شدیم بین 7 تا 8 آنتی ژن اختصاصی بیماری ام اس را کشف کنیم.

این بیولوژیست با اعلام اینکه از سال 92 کار آزمایشگاهی بر روی این آنتی ژن ها را آغاز کردیم، ادامه داد: نکته ای که در مطالعات ما مورد توجه قرار گرفت، این بود که هیچ مطالعه ای که طی 100 سال اخیر در زمینه بیماری ام اس انجام شده بود را، رد نکردیم. بلکه آمدیم، کارهایی که به صورت جزیره ای توسط دانشمندان انجام شده بود را، در کنار هم قرار دادیم.

صداقتی با تأکید بر اینکه روش تشخیص بیماری ام اس با آنتی ژن ها برای اولین بار است که در دنیا انجام می شود، تصریح کرد: ما توانسته ایم برای اولین بار از طریق خون، ام اس را تشخیص دهیم.

وی به نتایج کارهای آزمایشگاهی در همین زمینه اشاره کرد و افزود: نتایج آزمایش های ما نشان داد که در 92 درصد مردان و 80 درصد زنان و در مجموع، در 85 درصد موارد با آنتی ژن می توان این بیماری را تشخیص داد.

صداقتی تأکید کرد: درصد کم تشخیص در زنان به خاطر سیکل عادات ماهیانه آنان است.

وی با اشاره به انجام کار تشخیص در فاز حیوانی، گفت: برای به نتیجه رسیدن مطالعات، بیش از 1000 بار تست آزمایشگاهی انجام داده ایم و ده هزار نمونه آزمایشگاهی از ایران، انگلستان و...، برای ما ارسال شد.

کاشف روش تشخیص ام اس با آنتی ژن، ادامه داد: در واقع، ما یک سیستم تشخیص بیماری را طراحی کردیم.

وی به انجام کار در فاز حیوانی اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعاتی که انجام داده بودیم، آزمایش های خودمان را بر روی 5 نوع حیوان آغاز کردیم که توانایی گرفتن ام اس شبیه انسان را دارند.
چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟ 

صداقتی با اشاره به انجام کار بر روی موش، خوکچه، جوجه، بز و گاو، افزود: با توجه به اینکه کار آزمایش بر روی بز و گاو قدری مشکل بود، آزمایش ها را بر روی سه حیوان دیگر دنبال کردیم.

وی ادامه داد: پس از تزریق آنتی ژن به این حیوانات که از ویروس، باکتری یا هورمون انسانی گرفته شده بود، ام اس را به آنها منتقل کردیم و پس از بررسی رفتارهای محیطی این حیوانات، مغز آنها را جراحی و با انجام پاتالوژی، این کشف را اثبات کردیم.

صداقتی افزود: پس از آن درمان این حیوانات را با واکسن آغاز کردیم.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن نتایج کار در فاز حیوانی، گفت: برای انجام روی نمونه انسانی، منتظر اعلام جهانی هستیم.

این بیولوژیست با تأکید بر هزینه سنگین کار روی نمونه انسانی، تصریح کرد: چند شرکت خارجی پیشنهاد کرده اند پروژه را با هزینه دولت های خودشان انجام بدهند.

صداقتی با عنوان این مطلب که آنتی ژن درمانی تنها راه درمان ام اس است، گفت: در مطالعات ما هیچ پرسشی بی پاسخ نمانده است، زیرا همه عوامل مؤثر در بیماری را شناسایی کرده ایم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا سه تا چهار سال آینده به درمان قطعی ام اس دست یابند و نام کشورمان را در جهان بر سر زبان ها بیندازند.

سید تقی کمالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار