موادغذايي ممنوعه براي مايکروفر
کد خبر: ۹۵۰
تاریخ انتشار: 2015 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
مردم آمريکا در سال 1934 براي اولين بار از يک وسيله برقي براي گرم کردن برخي موادغذايي استفاده کردند... البته گرم کردن غذا با اين وسيله برقي که تقريبا مانند مايکروفرهاي امروزي بود، خيلي طول مي‌کشيد اما امروزه مي‌توانيم به راحتي ظرف مدت کمتر از 2 تا 3 دقيقه، غذاي کاملا خنک يخچالي‌ را داغ کنيم.

شما در طول روز يا هفته چند بار از مايکروفر براي گرم کردن موادغذايي مختلف استفاده مي‌کنيد؟ آيا مي‌دانيد قرار دادن برخي از موادغذايي داخل مايکروفر مي‌تواند برايتان دردسرساز شود؟ بد نيست نگاهي به فهرست موادغذايي ممنوعه براي مايکروفر بيندازيد.

تخم‌مرغ

هرگز تخم‌مرغ خام را با پوست يا بدون پوست داخل مايکروفر نگذاريد. پوست تخم‌مرغ خام در اثر حرارت بالاي مايکروفر، مي‌ترکد و ممکن است محتويات آن باعث آسيب ديدن المنت‌هاي داخل دستگاه‌ شود. ترکيدن زرده تخم‌مرغ بدون پوست در اثر حرارت بالاي مايکروفر هم دور از انتظار نيست.

چاره چيست؟ تخم‌مرغ را داخل يک پياله يا بشقاب شيشه‌اي که از قبل کمي چرب شده است، بشکنيد و با چنگال، سوراخ‌هايي در زرده آن ايجاد کنيد. راه ديگر، هم زدن زرده و سفيده تخم‌مرغ پيش از قرار دادن آن در مايکروفر است. قراردادن تخم‌مرغ پخته‌اي که با چاقو به چند قسمت تقسيم شده در مايکروفر نيز مشکلي ايجاد نمي‌کند.


هويج

هويج از سبزي‌هاي نسبتا کم‌آب است و با توجه به بافت تقريبا سفتي که در وسط آن وجود دارد، گذاشتن آن داخل مايکروفر باعث خشک شدن يا حتي سوختنش مي‌شود.

چاره چيست؟ هويج خام را داخل مايکروفر نگذاريد. شما مي‌توانيد هويج را بپزيد و آن را با شير و کره مخلوط کنيد و به صورت پوره دربياوريد و اين پوره را براي گرم شدن يا پختن درون مايکروفر قرار دهيد. هويج بخارپز هم به راحتي و بدون مشکل با حرارت مايکروفر گرم مي‌شود.


ماهي و ميگو

بافت گوشت ماهي و ميگو از گوشت‌هاي ديگر بسيار نرم‌تر است، به همين دليل اگر ماهي و ميگو را خام يا پخته داخل مايکروفر بگذاريد، گوشت آنها از هم مي‌پاشد و تمام ديواره‌هاي داخلي دستگاه را کثيف مي‌کند. چربي بيش از اندازه و بافت نرم ماهي تن هم باعث پاشيدن تکه‌هاي آن در اثر حرارت بالاي مايکروفر مي‌شود.

چاره چيست؟ ماهي را پس از طعم‌دار کردن، با پوست داخل يک ظرف گود مانند بشقاب خورش‌خوري يا ظرف پيتزاخوري بگذاريد و روي ظرف را با سلفون‌ بپوشانيد. حالا مي‌توان اين ظرف سرپوشيده را با خيال راحت، داخل مايکروفر گذاشت و ديگر نگران پاشيدن تکه‌هاي ماهي به در و ديوار دستگاه‌ نبود. تن ماهي را هم مي‌توان به همين شکل گرم کرد. اگر حرارت مناسبي براي پخت يا گرم کردن ماهي و ميگو انتخاب کرده‌ باشيد، امکان از دست رفتن بافت ظاهري آنها به زير 10 درصد مي‌رسد.


گوجه‌فرنگي

گوجه‌فرنگي يکي از پرآب‌ترين صيفي‌هاست که اگر به صورت خام و سالم داخل مايکروفر قرار داده شود، در اثر بالارفتن بيش از اندازه درجه حرارت آب داخل آن مي‌ترکد و مشکل‌ساز مي‌شود.

چاره چيست؟ چند برش عميق دورتادور گوجه‌فرنگي خام ايجاد کنيد و سپس آن را داخل مايکروفر بگذاريد. حتي مي‌توان گوجه‌فرنگي را حلقه‌حلقه و با چنگال، سوراخ‌هايي روي هر حلقه ايجاد كرد و سپس آن را درون دستگاه قرار داد.

غذاهاي آبکي و سس‌هاي گوشتي

حجم بالاي آب اين مواد غذايي، داغ شدن بيش از اندازه آبشان و ترکيدن اجزاي ريز موجود در آنها (مانند لوبيا، ليمو يا نخود و نخودفرنگي) مي‌تواند باعث آلوده شدن فضاي داخلي مايکروفر يا حتي آسيب ديدن لوازم داخلي دستگاه شما شود.

چاره چيست؟ بايد غذاهاي آبکي و سس‌هاي گوشتي را داخل ظروف پلاستيکي گود يا کاسه بريزيد و روي ظرف را با سلفون بپوشانيد. به اين ترتيب مي‌توانيد از پاشيدن آب داخل مايکروفر پيشگيري کنيد.


گوشت استيک

گوشت تکه‌اي خام به خصوص اگر گوشت گوساله بدون چربي باشد، پس از قرار دادن داخل مايکروفر مانند لاستيک ماشين سفت و غير قابل مصرف مي‌شود. دليل اين موضوع هم تبخير بيش از اندازه آب درون بافت گوشت طي فرآيند پختن است.

چاره چيست؟
بايد گوشت‌هاي استيکي را با کره چرب و مزه‌دار کنيد و بعد آنها را درون يک بشقاب خورش‌خوري گود که مقدار اندکي آب‌جوش و آبليمو دارد، بگذاريد و روي بشقاب را با سلفون بپوشانيد يا با بشقاب ديگري، يک در براي آن درست کنيد.

منبع:salamat.ir
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار