سویا بهبود دهنده کیفیت رژیم غذایی نوجوانان
کد خبر: ۹۴۵
تاریخ انتشار: 2015 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
محققان دانشگاه میزوری کلمبیا دریافته اند که این میان وعده های سبک باعث کاهش اشتها، به تاخیرانداختن زمان خوردن بعدی و کاهش خوردن ساندویچ های ناسالم در نوجوانان می شود.

هدر لیدی استادیار تغذیه و فیزیولوژی ورزش، در این باره می گوید: «تحقیق ما نشان داد که خوردن میان وعده های حاوی پروتئین زیاد به عنوان عصرانه به نوجوانان کمک می کند تا کیفیت رژیم غذایی شان را بهبود بخشیده و همچنین اشتهایشان را کنترل کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «در حال حاضر به وعده غذایی استاندارد نوجوانان به خصوص از زمان عصر تا آخر شب توجه نمی شود و بسیاری از غذاهای مورد استفاده نوجوانان در این فاصله زمانی حاوی قند و چربی بالاست. زمانیکه نوجوان میان وعده های مملو از پروتئین را به هنگام عصر بخورد، تمایل کمتری برای خوردن غذاهای سبک ناسالم در اواخر روز خواهد داشت.»

در این مطالعه، داده های جمع آوری شده از نوجوانان بین سنین ۱۳ تا ۱۹ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این نوجوانان به دو گروه وزن عادی و دارای اضافه وزن تقسیم شدند. محققان به بررسی این مسئله پرداختند که چگونه خوردن عصرانه بر اشتهای نوجوان تاثیر گذاشته، موجب خوردن و انتخاب غذا در او شده و آیا این وضعیت در مواقعی که نوجوانان از خوردن عصرانه سر باز می زنند متفاوت بوده است. همچنین محققان تاثیر میان وعده عصرانه بر عملکرد شناختی و خلق و خوی نوجوانان را نیز بررسی کردند.

لیدی در ادامه می گوید: «ما دریافتیم علاوه بر مزایای مربوط به اشتها و احساس سیری، زمانیکه نوجوانان میان وعده های حاوی مقادیر بالای پروتئین می خورند، در طول روز چربی کمتری مصرف می کردند. از اینرو افزودن میان وعده های حاوی پروتئین در عصرانه می تواند روش خوبی برای افرادی باشد که در تلاش برای خوردن پروتئین بیشتر در طول روز هستند. بعلاوه میان وعده های حاوی پروتئین بالا موجب بهبود خلق و خوی نوجوان و عملکرد شناختی وی می شود.»

به گفته لیدی، غذاهای گیاهی مملو از پروتئین نظیر سویا علاوه بر ارزان بودن می توانند بهترین میان وعده غذایی برای نوجوانان محسوب شوند.

خبرگزاری مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار