تصویر خورشید‌گرفتگی روی شبکیه چشم زن جوان +عکس
کد خبر: ۹۴۴۰۲
تاریخ انتشار: 2017 December 13    -    ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
 نيا پاين دختر 26 ساله آمريكايي مثل بسياري ديگر دوست داشت خورشيد‌گرفتگي تاريخي ماه آگوست را با چشمان خود ببيند اما عينك محافظ مخصوص خورشيد‌گرفتگي به همراه نداشت.

او که ساکن جزیره استیتن است، در زمانی که ۷۰ درصد از خورشید در تاریکی فرو رفته بود، از خانه بیرون رفت و برای کمتر از ۶ ثانیه به خورشید خیره شد، اما پس از آن متوجه شد که به عینک محافظتی نیاز دارد.

از این رو عینکی شبیه به عینک‌های مخصوص کسوف را از فردی که در نزدیکی‌اش ایستاده بود قرض گرفت و برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به خورشید خیره شد، بی‌خبر از اینکه عینک‌، مخصوص خورشید‌گرفتگی نبود.

طی دو روز آینده، پاین لکه‌ای سیاه شبیه به هلال خورشید گرفته شده را در مرکز میدان دید خود مشاهده می‌کرد و درنهایت زمانی که برای معاینه به چشم‌پزشک مراجعه کرد، پزشکان شبکیه چشم او را اسکن کردند و با پدیده‌ای شگفت‌انگیز مواجه شدند.

لکه سیاهی که دید پاین را مختل کرده‌بود و آسیبی که عامل این اختلال شده‌بود، تصاویر بازتابی از خورشید‌گرفتگی بودند که روی شبکیه چشم او حک شده‌بودند، یافته‌ای که نشان می‌دهد شواهد ذکر شده در نظریه‌های پزشکی مبنی بر آسیب‌دیدگی چشم‌ها تحت تاثیر نور خورشید حقیقت دارند.

 تصویر خورشید‌گرفتگی بر شبکیه چشم زن جوان


طرح لکه سیاه در میدان دید بیمار و تصویر سوختگی روی شبکیه

پزشکان مدتها است که از اختلالی به نام رتینوپاتی آگاهند، شکلی نادر از آسیب شبکیه چشم در اثر نگاه مستقیم به خورشید. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که انرژی خورشید شبکیه را می‌سوزاند و معمولا در زمانی رخ می‌دهد که سایه ماه خورشید را پوشانده‌ است، زیرا در این زمان نیز تعداد زیادی از پرتوهای خورشیدی به زمین می‌رسند.

پزشکان بیمارستان مانت سینای بلافاصله این اختلال را در پاین تشخیص دادند و مشاهده کردند شدت آن در چشم چپ بیشتر است. پزشکان از او خواستند لکه سیاهی که می‌بیند را روی تکه کاغزی بکشد، لکه شبیه هلالی بود که در زمان خورشید‌گرفتگی دیده می‌شود.

با تصویربرداری دقیق‌تر از لایه گیرنده‌های نوری شبکیه چشم بیمار، مشاهده کردند خورشید تصویر هلالی خود را روی شبکیه چشم پاین سوزانده‌است، و شکل این سوختگی دقیقا شبیه به طرحی بود که بیمار از لکه سیاه‌رنگ درون میدان دیدش ترسیم کرده‌بود. پزشکان امیدوارند براساس این یافته جدید بتوانند شیوه‌های درمانی را برای این نوع از اختلالات بینایی کشف کنند.

اگرچه بسیاری از مردم از روی غریزه به خورشید و خورشید‌گرفتگی خیره نمی‌شوند، اما لیزر‌های اسباب‌بازی که کودکان یا صاحبان حیوانات خانگی از آن استفاده می‌کنند نیز می‌توانند جراحت‌هایی مشابه ایجاد کنند. آسیبی که درحال حاضر برگشت‌ناپذیر است و پاین نیز از این موضوع آگاهی دارد.

پاین اکنون درحال تمرین است تا برای متمرکز شدن روی تصاویر از چشم راستش بیشتر استفاده کند، درحالی که هلال سیاه‌رنگ همیشه و همه‌جا، حتی زمانی که چشمانش بسته‌است او را رها نمی‌کنند. او برای تماشای تلویزیون باید در نزدیکی آن بنشیند و مطالعه نیز هنوز برایش چالشی بزرگ محسوب می‌شود.


خبرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار