با «روستای کندو عسلی» آشنا شوید
کد خبر: ۹۴۲۵۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 13    -    ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
روستای کندوان یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصربه‌فرد استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که عمده شهرت خود را مرهون خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل صخره‌های سنگی کنده شده‌اند. از نکته‌های جالب توجه در مورد این معجزه طبیعی این است که روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است.
با روستای کندو عسلی آشنا شوید
 به گزارش «تابناک با تو»؛ کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو و از آثار تاریخی مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌ است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.
 
این اثر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. روستای کندوان در دامنه‌های سهند قرار دارد و به خاطر معماری صخره‌ای آن معروف است که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌ است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده است. چنین حدس زده می‌شود که حمله مغول‌ها مردم را به این روستای صخره‌ای کشانده‌است.
 
با روستای کندو عسلی آشنا شوید
 
معماری بومی روستای کندوان معماری صخره‌ای می‌باشد، این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده‌است.معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثناء در دنیا به حساب می‌آید، چون دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا (هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند) کسی زندگی نمی‌کند.
 با روستای کندو عسلی آشنا شوید

در حقیقت آنچه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده‌است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌هاست. می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلی است که در دل این صخره‌های مخروطی قرار گرفته‌اند.اجزای خانه‌ها شامل تنور، اتاق‌ها، صندوق خانه، آشپزخانه و… بوده و قطر دیوارها بین ۲ تا ۳ متر است.
 
با روستای کندو عسلی آشنا شوید
 
با روستای کندو عسلی آشنا شوید
 
با روستای کندو عسلی آشنا شوید
 
منبع:ویکی پدیا، کجارو
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
1
1
با سلام
به تمامی افرادی که قصد رفتن به این محل(کندوان) را دارند توصیه اکید می کنم که چنین نکنند.
اخیرا من به اتفاق خانواده سفری به انجا داشتم. در ایتدای ورودی روستا از هر ماشین 5 هزارتومان عوارض گرفته می شود. داخل روستا محلی ها هر جا که گیرشان امده(گاها چند متر) وایسادن و از مردم برای پارک در انجا پولهای گزافی مطالبه می کنند. و حتی اگر جائی بخواهید بنشینید نیز وضع به همین منوال هست. در محل و فضای عمومی در این جا یه صاحبی دارد که از شما پول می گیرد(حتی مثلا در بستر رودخانه) جالبتر اینجاست که اگر حتی از مثلا بچه ها هم بخواهی عکس بگیری، ازت پول مطالبه می کنند. خلاصه شورشو در اوردن. من بسیار از رقتن به انجا پشیمان هستم و توصیه می کنم هیچکس هم انجا نرود
زیبا احمدپور از تبریز
|
Canada
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
هر وقت تشریف اوردید قدمتون روی چشم. خیلی جای باصفاییه. خودم میزبانتون میشم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
وجه تسمیه "کندوان" قطعاً به خاطر خانه‌های کندویی شکلی نیست. چون در زبان مردمان اینجا کندو معنایی ندارد. اما "کند=روستا" و "اُوان=توخالی کردن" معنا دارد. شاید هم "گون دوغان=ناحیه آفتابگیر و شرقی" باشد.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
اون بنده خدا که علیه یه روستای تاریخی و مردمش انقدر با حقارت نظر داده قطعا هدف دیگه ای داره و این همه مردم رفتن بازدید کردن اومدن این حرفارو نزدن.مشکل داشتی خودت حتما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
0
ممنونم بابت اطلاعات زیبای شما ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار