خلق تابلوی مونالیزا با کمک اوریگامی DNA +عکس
کد خبر: ۹۴۲۴۹
تاریخ انتشار: 2017 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
تابلوی مونالیزا لئوناردو داوینچی خیلی بزرگ نیست(به بلندی 30 اینچ) اما پژوهشگران "موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، نمونه ریزی از این تابلو خلق کرده اند که باعث میشود نمونه اصلی بسیار بزرگ به نظر برسد. پژوهشگران از DNA برای ساختن کوچکترین مونالیزا در جهان استفاده کرده‌اند.

این تابلو ساخته شده از دی ان ای تقریبا به بزرگی یک باکتری E.Coli بوده و عرض آن تنها 100 نانومتر است.

رمز این کار، انطباق روش "اوریگامی DNA" است که باعث می‌شود رشته‌های ژن تا شده و به شکل درست قرار بگیرند.

خلق تابلوی مونالیزا با کمک اوریگامی DNA

این مونالیزا به مربع‌هایی تقسیم می‌شود که هر یک از آنها با استفاده از یک رشته DNA طویل که به وسیله قلاب‌ها(رشته‌های کوتاه که برای این منظور طراحی شده‌اند) کنترل می شوند، نگه داشته شده است.

پس از آن، باید مربع‌ها به بوم DNA متصل شوند. این کار با مجزا کردن هر مربع در لوله آزمایشی و ترکیب آنها با مربع‌های بزرگتر(2*2، 4*4 و 8*8( انجام می شود تا مونالیزا چهره اسرارآمیز خود را نشان دهد. لبه‌های هر مربع، تنها برای اتصال به شیوه‌ای خاص طراحی شده است؛ بنابراین، قطعه های اشتباه را نمی توان اشتباها به هم متصل کرد.

می‌توان از ترکیب نرم افزار و رسوب خودکار مایع برای ساخت این نقاشی‌های کوچک استفاده کرد.

این ابتکار می تواند به استفاده‌های دیگری ختم شود. نانوساختارهایی از این دست که بر پایه DNA استوارند، می‌توانند به ساخت مدارهای بسیار متراکم، مواد ارگانیک بیگانه یا آزمایشاتی برای فعل و انفعالات مولکولی و شیمیایی کمک کنند.

ممکن است این قطعه، کوچکترین قطعه هنری که دیده اید نباشد اما فناوری ورای آن، به طرز شگفت آوری برای بازآفرینی شاهکارهای هنری مفید است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار