کشف گونه‌ی جدیدی از گیاه «رافلزیا» (Rafflesia) در اندونزی
کد خبر: ۹۳۷۹۸
تاریخ انتشار: 2017 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
گونه‌های مختلف این گیاه، در هر ماه از سال بدون در نظر گرفتن فصل، گل می‌دهند؛ اما با این وجود گل‌دهی این ‌گیاه در طول ماه‌های آگوست تا نوامبر و در برخی موارد در دسامبر بیش از سایر ماه‌های سال می باشد.

کشف گونه‌ی جدیدی از گیاه «رافلشیا» (Rafflesia) در اندونزی

 کشف گونه‌ی جدیدی از گیاه «رافلزیا» (Rafflesia) در اندونزی

 اختصاصی «تابناک باتو»؛ تیمی متشکل از دانشمندان آمریکایی و اندونزیایی گونه‌ی ‌جدیدی از انواع گیاهان گلدار «رافلزیا» (Rafflesia) را درجزیره‌ی سوماترای اندونزی کشف کردند.

رافلشیا یکی از انواع گیاهان تمام انگلی است که فاقد برگ و ریشه‌ی حقیقی می‌باشد و سرده‌‌‌ای از گونه‌های رونده (تتراسیگما) میزبان این گیاه محسوب می‌شود.

برخی از انواع «رافلزیا» (Rafflesia) به عنوان بزرگترین گل‌های جهان به شمار می‌آیند. آن‌ها می‌توانند قطری معادل 39 اینچ (1 متر) و وزنی معادل 10 کیلوگرم داشته باشند. تمامی این گل‌ها در زمان شکوفه دادن، بوی زننده‌ای مانند بوی گوشت فاسد از خود ایجاد می‌کنند.

کشف گونه‌ی جدیدی از گیاه «رافلزیا» (Rafflesia) در اندونزی

این نوع از گیاهان در بخش غربی «خط والاس» (Wallace’s Line) (مرز خطی و طبیعی که زیست بوم گیاهی و جانوری آسیا و والاسه آ را از هم جدا می‌کند) واقع در جنوب شرقی آسیا و در امتداد کشورهای تایلند، اندونزی و فیلیپین قرار دارند. از میان 30 گونه‌ی یافت شده‌ی این گیاه، 14 گونه‌ی آن در اندونزی مشاهده شده است.

گونه‌ی جدید یافت شده از این گیاه، «رافلزیا کمومو» (Rafflesia kemumu) نام دارد که در مناطقی از «ایالت بِنگ کولو» (Bengkulu) در کشور اندونزی مشاهده شده است.

به گفته‌ی آگوس سوساتیا و همکاران محقق وی از دانشگاه ایالت بِنگ کولو، 4 جمعیت از گیاه «رافلزیا کمومو»(Rafflesia kemumu) در منطقه «پالاک سیرینگ» (Palak Siring) رشد می‌کنند که می‌توان در هر جمعیت از این گیاه 2 تا 12 جوانه گل یافت.

وجود انواعی از این گیاه، در منطقه‌ی «کورو تی دور» (Kuro Tidur) و همچنین بخش‌هایی از جنگل‌های حفاظت شده «بوکیت داون» (Bukit Daun) و جنگل «ایپو» (Ipuh) و نیز در ناحیه‌ی «موکو موکو» (Muko-Muko) بِنگ کولو شمالی گزارش شده ‌است.

بر اساس گزارشات این تیم تحقیقاتی، گل‌های «رافلزیا کمومو» (Rafflesia kemumu) می‌توانند به قطری معادل 3/17–15 اینچ (34-44 سانتی متر) دست یابند.

کشف گونه‌ی جدیدی از گیاه «رافلزیا» (Rafflesia) در اندونزی 

گونه‌های مختلف این گیاه در هر ماه از سال بدون در نظر گرفتن فصل، گل می‌دهند؛ اما با این وجود گل‌دهی این ‌گیاه در طول ماه‌های آگوست تا نوامبر و در برخی موارد در دسامبر بیش از سایر ماه‌های سال می باشد.

مشاهدات حاکی از آن است که سوساتیا و همکاران وی، فهرستی از گونه‌های گیاهانی را که به شدت در معرض خطر قرار دارند، تهیه کرده‌اند و آن را برای الحاق به لیست گونه‌های گیاهی در معرض تهدید اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) پیشنهاد داده‌اند.

هم چنین آن‌ها اعلام کرده‌اند که منطقه «پالاک سیرینگ» (Palak Siring) از مقاصد و مناطق معروف گردشگری در شمال بِنگ کولو می‌باشد.

یکی از 4 جمعیت شناخته‌ شده «رافلزیا کمومو» (Rafflesia kemumu)، در حوالی مسیر خاکی داخل جنگل «پالاک سیرینگ» (Palak Siring) رشد می‌کند که به طور مکرر و به شدت توسط گردشگران سهل انگار، مورد آسیب قرار می‌گیرد. 3 جمعیت دیگر این گونه گیاهی در مناطقی بکر و دست نخورده و بسیار دور از دسترس واقع شده‌اند.

Sci-news
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار