چه بر سر دانشجویان در سال 1332 آمد؟
کد خبر: ۹۳۷۹۴
تاریخ انتشار: 2017 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.
چه بر سر دانشجویان در سال 1332 آمد؟  به گزارش «تابناک با تو»؛ تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنيس رايت، كاردار جديد سفارت انگليس در ايران، از روز 14 آذر 1332، آ‎غاز شد. دانشجويان دانشكده هاى حقوق و علوم سياسى، علوم دندان پزشكى، فنى، پزشكى، داروسازى در دانشكده هاى خود تظاهرات پرشورى عليه رژيم كودتا برپا كردند. رژيم پهلوى كه به خوبى از خشم ملت و خصوصا دانشجويان نسبت به خود و اربابان امريكا از پيش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.
 
چه بر سر دانشجویان در سال 1332 آمد؟ 
روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشيده شد و ماموران انتظامى، در زد و خورد با دانشجويان، شمارى را مجروح و گروهى را دستگير و زندانى كردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژيم پهلوى براى اولين بار وارد صحن دانشگاه شد تا فرياد مخالفان را در گلو خفه كند.
 
در يكى از كلاس هاى درس دانشكده فنى، چند تن از دانشجويان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژيم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره مى گيرند و همين بهانه كافى بود تا وارد كلاس درس شوند و با ايجاد جو رعب و وحشت، محيط را براى بهره بردارى و گرفتن زهر چشم دانشجويان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجويان بى پناه سه تن از آنان را به شهادت مى رسانند.

حادثه 16 آذر 1332، بعنوان يك روز (مقاومت تاريخى) در تاريخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم كوشش رژيم و ساواك، دانشجويان دانشگاه تهران و ديگر دانشگاه هاى سراسر ايران مراسم و تظاهراتى به ياد شهيدان آن روز برپا مى كردند.
 
چه بر سر دانشجویان در سال 1332 آمد؟ 
 
شهيد چمران در ر ابطه با حادثه 16 آذر مى گويد: وقايع آن روز چنان در نظرم مجسم است كه گويى همه را به چشم مى بينم، صداى رگبار مسلسل در گوشم طنين مى اندازد، سكوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مى لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحين را در ميان اين سكوت دردناك مى شنوم. دانشكده فنى خون آلود را در آن روز و روزهاى بعد به راى العين مى بينم.
 
چه بر سر دانشجویان در سال 1332 آمد؟ 
اتحادیه بین‌المللی دانشجویان یا آی یو اس IUS (به انگلیسی: International Union of Students)، انجمنی جهانی متشکل از اتحادیه‌های ملی دانشجویی در سراسر جهان است.

این اتحادیه در ۱۹۴۶ تشکیل شده و از همان هنگام تا کنون مقرش در پراگ، جمهوری چک است.
این اتحادیه سازمانی چتری است که از ۱۵۵ سازمان دانشجویی در ۱۲۲ کشور و منطقه عضو دارد و نمایندهٔ حدود ۲۵ میلیون دانشجو است.«هدف اتحادیهٔ بین‌المللی دانشجویان، که از نمایندگان سازمان‌های دانشجویی کشورهای مختلف تشکیل شده‌است، دفاع از حقوق و منافع دانشجویان برای ترقی پیشرفت در رفاه و سطح تحصیلات و آماده کردن آن‌ها برای وظایفشان به عنوان شهروندان دموکرات است.»

طبق اطلاعات فهرست سازمان‌های غیردولتی یونسکو، اولویت‌های فعالیت اتحادیه از این قرارند: «تبادل اطلاعات، دفاع از وضعیت دانشجویان، صلح، محیط زیست، توسعه، حقوق بشر».
 
منبع: ویکی پدیا، بیتوته 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار