مقایسه ای جالب میان هلند و مازندران
کد خبر: ۹۳۷۱۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
در برابر سرزمین «پست و هموار» و ساختگی و کم چشم انداز دار نیدرلانت، مازندران کهن از گوناگونی خیره کننده ی توپوگرافیک برخوردار است؛ تا کنون صعود و فرود از 5671 متری، تا 27_ متری را تجربه کرده اید؟ از دماوند 7 امین آتشفشان شهره در جهان تا میانکاله رو به پایین فرود داشته اید؟ دله کوه، کوه سنگی، کوه سفید، سیالان، تخت سلیمان،شور، کلارآباد و سیاهسنگ را چطور؟!
مقایسه هلند و  مازندران 
مقایسه هلند و  مازندران  به گزارش «تابناک باتو»؛ باید گفت مساحت مازندران و گلستان، تنها 67\2 درصد و هلند نیز کمتر از 51\2 در صد پهنه ی ایرانند، ولی هلند سازمان یافته، دموکرات و پیشرفته، با مدیریت کارامد و میهن دوست، تا بدانجا پیشرفته که می توان گفت: ملت و کشوری ماندگار شده است.
 مقایسه هلند و  مازندران
 
شگفت آن که شعار ملی اش نیز این جمله ی کوتاه است: «ماندگار خواهم شد»، ولی بی هیچ مبالغه و گزافه گویی،گلستان و مازندران ما، نسبت به هلند، دستکم دارای چهارده برتری کمیت پذیر و غیر قابل تردیدند:

این دیو سپید پای در بند
 
مقایسه هلند و  مازندران
 
در برابر سرزمین «پست و هموار» و ساختگی  و کم چشم انداز دار نیدرلانت، مازندران کهن از گوناگونی خیره کننده ی توپوگرافیک برخوردار است؛ تا کنون صعود و فرود از 5671 متری، تا 27_ متری را تجربه کرده اید؟ از دماوند 7 امین آتشفشان شهره در جهان تا میانکاله رو به پایین فرود داشته اید؟ دله کوه، کوه سنگی، کوه سفید، سیالان، تخت سلیمان،شور، کلارآباد و سیاهسنگ را چطور؟!
 
مقایسه هلند و  مازندران 

اگر نه هلند، که همه ی اروپای شمالی این بهشت های سیاره ی زمین را، با چشم اندازهای شور آفرینش داشتند، آن را بهشت عدن جلوه داده و با همه ی توان آن ها را پاس می داشتند.
 

 
جنگل های عتیقه

هنوز هم 18 تا 22 درصد خاک دو استان را آخرین جنگل های عتیقه و نایاب «هیرکانی» در بر گرفته است. پوشیده از بلوط و ممرز و توسکا و لرگ و انجیلی و صدها گونه ی دیگر. از 300 تا 2500 متری هنوز ایستاده در برابر ایلغار و بی فرهنگی و به ویژه نامدیریتی، ولی شوربختانه رو به نیستی. بی گمان مدیری که ندای هل من ناصرا جنگل هیرکانی را نشنود، هرگز به یاری مردم در فقر فرو رفته نیز نخواهد شتافت و کسی که ندای زخم های عمیق این میراث کهن طبرستان را نشنود، صدای توفان توفنده ای را که در پیش است نیز نخواهد شنید. با چنین روندی بعید نیست روزگاری ساروی ها و علی آبادی ها، برای فهماندن مفهوم جنگل به فرزندانشان باید فیلم و عکسش را به آنان نشان دهند.

مقایسه هلند و  مازندران 
خزر رو به پایان

کمتر شهروند زمین است که نام کاسپین و خاویار و زیبایی های خیره کننده اش را نشنیده باشد؛ این بزرگترین دریاچه ی زمین که بیش از 89 درصد حجم اب هاش را که از ولگا بدان می ریزد، دو دستی تقدیم ایران تشنه کرده و راه های خود را برای پیوند دادن ایران به چندین کشور گشوده است، در پیرامون جنوبی اش، نه تنها رتردام، ولف زیل، آمستردام، وغل، هارلینگن و فلیسینگن ی (بندر شهر های هلند)  را نمی بیند، که چند بندر کوچکش، چونان امیرآباد، نوشهر، گز، فریدونکنار و... درمانده و در خود فرو رفته اند.

ساحل کجاست؟!
مقایسه هلند و  مازندران 

خزر یا کاسپین، بیش از 600 کیلومتر، کرانه ی بیشتر ماسه ای  با اقلیم معتدل  با آب ملایم  را با سخاوت کم مانند به ما تقدیم کرده است، ولی کدام ساحل؟!  بیش از 90 و بلکه 95 درصد آن را ارگان های دولتی و بخش خصوصی و شخصی گرفته اند. در واقع ، خزر که در شمار یازدهمین ساحل زیبا و دلنواز کره ی زمین است، بی نظم ترین گستره ی کرانه ای جهان نیز به شمار می رود. ساحلی که از نزدیک نیز چشم اندازش دیده نمی شود؛ ساحلی خصوصی شده، قربانگاه تابستانی گردشگران، آلوده و غیر قابل کاربری علمی اراضی.

کریمی پور، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک دانشگاه خوارزمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
0
5
امان از این ویلا خوران.امان از این جماعت بی فرهنگ محیط زیست کش.امان از این وزارتخانه فرهنگ که بجای فرهنگ سازی برای برخورد صحیح بشر با محیط زیست 24 ساعت کارش شده ممیزی و سانسور و توقیف فیلم و روزنامه.وقتی به موناکو از دور مینگرید تپه ای سبز با.خانهای همگون با سبزی طبیعت میبینید.دوستان به این میگویند معماری منظر . یعنی سازه شما نباید برای طبیعت فخر فروشی کند.حال در مازندران و در دل جنگل سبز ویلاهای اسطوره های واردات و صادرات با سود کلان که در هیچ کشوری نیست با بام های قرمز و نارنجی و بنای سرتاسر فخر مایه داری بر علیه جنگل خودنمایی میکند.چه موقع ما بفهمیم که داریم غلط میرویم ...........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
0
7
مهمترین ثروت یک کشور نیروی انسانی و دانشمندان و متخصصان و مردم با فرهنک و متمدن ان کشورها هستند در همین هلند یک تکه زباله روی خیابان و کنار ان پیدا نمی کنید شما چه چیز مازندران را هلند مقایسه کرده اید .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
آفرين. زيباترين نقطه جهان اگر مردمانش انسانيت نداشته باشند همان جهنم است. يك شهر كوچك بياباني بدون چشم انداز ولي با مردماني بافرهنگ و مهربان همان بهشت موعود است. من چند سال پيش ويلايي در يكي از زيباترين نقاط مازاندران به نام روستاي سنگده خريدم. زيبايي آن منطقه همتراز رشته كوههاي آلپ در آلمان و ايتالياست. اما من بعد از چند سال آنجارا فروختم .
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
0
6
وزباله های سواحلش که دردنیا نظیرندارد!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
0
2
مسئولان ما که رودست هلند هستند مردمم به مسئولان میرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
0
1
امان از مسئولين بي مسئوليت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار