طراحی ربات غواص با الهام از بدن سفره ماهی+عکس
کد خبر: ۹۳۷۰۳
تاریخ انتشار: 2017 December 06    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
 پژوهشگران سنگاپوری عقیده دارند که با ابداع ربات "سفره‌ماهی"، بررسی‌های دریایی ساده‌تر خواهد بود.

 پژوهشگران سنگاپور، یک ربات زیرآبی ابداع کرده‌اند که مثل یک سفره‌ماهی، تنها با استفاده از موتورهای انفرادی و باله‌های انعطاف‌پذیر شنا می‌کند که آن را به طرز شگفت‌انگیزی مانند همتای زیستی‌اش پیش می‌برد.
 
طراحی ربات غواص با الهام از بدن سفره ماهی 

دانشگاهیان، سالها برای تقلید حرکات بال‌ مانند باله‌های سفره‌ماهی تلاش کرده‌اند اما "چو چی منگ" از دانشگاه سنگاپور می‌گوید این اولین بار است که برای هر باله از موتورهای انفرادی استفاده و به اثر متقابل مایع و باله تکیه شده است.

ربات سفره‌ماهی، یک اندام ساخته شده از پلی‌وینیل کلراید با باله‌هایی مانند باله‌های سفره‌ماهی و دو سکان عقب است که مانند همتای طبیعی‌اش، در آب حرکت می‌کند.

به گفته چو، انعطاف‌پذیری منفعل باله، امکان تعامل طبیعی با آب را برای این ربات فراهم می‌سازد و آن را با سرعت 0.7 متر در ثانیه پیش می‌برد تا حدود دو برابر طول بدنش را بپوشاند.
 
طراحی ربات غواص با الهام از بدن سفره ماهی 

تیم چو، با ابداع این باله منفعل از ورقه پلی‌وینیل کلراید، به جای تلاش برای تقلید حرکات آن با موتورها و مفاصل، ربات را در تعامل طبیعی‌تر و موثرتر با محیط قرار دادند.

این گروه سنگاپوری، پیش از بکار بردن ورقه‌های انعطاف‌پذیر پلی‌وینیل کلراید، در طول دو سال، 40 طراحی گوناگون از باله را بررسی کردند.

 ربات سفره‌ماهی می‌تواند 10 ساعت شنا کند.
 
طراحی ربات غواص با الهام از بدن سفره ماهی 

چو و تیمش قصد دارند این ربات را در دریا آزمایش کنند و حالت‌های حرکت بیشتری را در ساختار آن جای دهند.

آنها روی یک ربات سفره‌ماهی که دو برابر اندازه 35 سانتی‌متری (14 اینچی) طبیعی‌اش است، کار می‌کنند و باور دارند که این ربات‌ها به خاطر گردآوری داده‌های مربوط به آب‌نگاری و تلاش برای جستجو زیر آب، برای تنوع زیستی دریایی مفید هستند.

"توماس اتوود" (Thomas Atwood)، مدیر اجرایی "بنیاد آموزش رباتیک ملی آمریکا" گفت:  این ربات، بخشی از شاخه در حال رشد "زیست تقلید" biomimetics)) است که یادگیری درباره سیستم‌های طبیعی و رباتیک را برای طراحی وسایل نقلیه جدید بکار می‌گیرد.

ربات‌هایی مانند این ربات، می‌توانند در کنار شناسایی نظامی، در انجام نقشه‌برداری زیرآب و بررسی‌های کف اقیانوس کمک کنند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار