باورهای غلط درباره آکنه و مراقبت پوست
کد خبر: ۹۳۶۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 06    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
آکنه از بدشانسی‌های زندگی است که جزو رایج‌ترین مشکلات در ارتباط با پوست به شمار می‌رود. یکی از مسائلی که مانع از درمان مناسب این مشکل می‌شود باورهای غلط درباره آکنه است.
باورهای غلط درباره آکنه و مراقبت پوست
آکنه از بدشانسی‌های زندگی است که جزو رایج‌ترین مشکلات در ارتباط با پوست به شمار می‌رود. یکی از مسائلی که مانع از درمان مناسب این مشکل می‌شود باورهای غلط درباره آکنه است. باورهای غلط درباره آکنه تصورات نادرستی را درباره شرایط این بیماری و روش‌های درمان به وجود می‌آورند و بیماران بدون آن که بدانند باعث بدتر شدن شرایط پوست خود می‌شوند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز باورهای غلط درباره آکنه که شیوع بیشتری دارند و حقیقت درباره آن‌ها را آشکار خواهیم کرد. در ادامه نیز خواهید خواند که آیا چیزی به نام خواب زیبایی یا خواب برای زیباتر شدن حقیقت دارد یا خیر.
 
باورهای غلط درباره آکنه و مراقبت پوست 

باور غلط اول: اگر پوست چرب مستعد آکنه دارید نباید از روغن روی پوستتان استفاده کنید

حقیقت این است که برخی از روغن‌ها باعث ایجاد و بدتر شدن آکنه می‌شوند اما برخی دیگر از روغن‌ها چنین اثری ندارند بلکه از ایجاد آکنه هم پیشگیری می‌کنند. روغن‌هایی مثل روغن آرگان و روغن جوجوبا بافتی شبیه به چربی طبیعی پوست دارند و از تولید اضافی سبوم روی پوست جلوگیری می‌کنند و علاوه بر این اثر ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند. عصاره گل سرخ و روغن بائوباب هم در بازسازی زخم‌ها و جای جوش موثر هستند و حاوی مقادیر بالای ویتامین سی و امگا3 هستند که در زیبایی و لطافت پوست موثر است.

باور غلط دوم: تنها راه درمان آکنه استفاده از داروهای تجویزی پزشک است

البته مراجعه به پزشک متخصص پوست همیشه خوب است اما هر نوع جوشی را نباید با داروهای شیمیایی درمان کرد. برخی از این داروها غلظت بالایی دارند و باعث ایجاد لک و کیستی شدن جوش می‌شوند. در حالی که با ترکیب گلیسولیک اسید و سالیسیلیک اسید که باعث لایه برداری موثر، کاهش تولید سبوم و از بین رفتن باکتری‌ها می‌شوند و از بین بردن عوامل ایجاد کننده جوش می‌توان آکنه‌ها را درمان کرد.

باور غلط سوم: عرق کردن می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود

یکی از باورهای غلط در مورد آکنه که درباره آکنه بدن بیشتر رایج است این است که عرق کردن باعث جوش زدن می‌شود در حالی که غدد ترشح کننده چربی با غدد ترشح عرق کاملا مجزا هستند و عرق تنها زمانی منجر به آکنه می‌شود که با عوامل دیگر مثل سبوم، گرما و فشار همراه شود. به همین دلیل است که ورزشکاران در قسمت‌هایی جوش می‌زنند که تحت فشار لباس یا عوامل دیگر قرار دارد.

باور غلط چهارم: اگر به آکنه مبتلا هستید نباید هر روز لایه برداری کنید

این هم یکی از باورهای غلط درباره آکنه است که قدیمی و نامعتبر شده است چون محصولاتی که در گذشته برای لایه برداری به کار می‌رفتند باعث خشکی و التهاب پوست می‌شدند اما محصولات جدید چنین اثری ندارند و می‌توان هرروز از آن‌ها استفاده کرد. در کنار استفاده از این روش‌های لایه برداری پاکسازی پوست دوبار در روز هم ضروری است تا عوامل ایجاد کننده جوش کاملا از بین بروند.

باور غلط پنجم: نور خورشید می‌تواند جوش‌ها را خشک و درمان کند

قرار گرفتن در مقابل نور خورشید نه تنها آکنه را درمان نمی‌کند بلکه می‌توان باعث تشدید آن شود. چون اشعه‌های خورشید باعث التهاب و خشکی پوست می‌شوند و هر چیزی که اثر خشک کننده و ملتهب کننده داشته باشد باعث افزایش ترشح سبوم و تشدید آکنه می‌شود و این همان چیزی است که باید از آن اجتناب کنید.

باورهای غلط درباره آکنه 6: تنها نوجوانان دچار آکنه می‌شوند

هرچند احتمال ابتلا به آکنه با افزایش سن کاهش می‌یابد اما از بین نمی‌رود و در هر سنی این احتمال وجود دارد که شما به آکنه مبتلا شوید. عوامل ژنتیکی و هورمون‌ها دو دلیل اصلی ایجاد آکنه در سنین بالاتر هستند. به همین دلیل است که برخی خانم‌ها در دوران بارداری یا با استفاده از قرص‌های هورمونی دچار آکنه می‌شوند. عامل دیگر سطح کلسیم و منیزیم در آب لوله کشی شهری و استرس در زندگی روزمره است
باور غلط هفتم: همه آکنه‌ها مانند هم هستند

آکنه دوران نوجوانی با روش متفاوتی نسبت به آکنه بزرگسالی درمان می‌شود چون پوست در دوران نوجوانی چرب‌تر است و می‌توان از داروهای قوی‌تر روی آن استفاده کرد اما در سنین بالاتر احتمال کیستی شدن پوست به دلیل خشکی بالاتر است و دیگر مانند دوره نوجوانی نمی‌توانید از صابون‌های ضدباکتری هر روز برای شستن صورت استفاده کنید. در این دوره استفاده از پیلینگ شیمیایی و پاک کننده‌های ملایم‌تر بهترین راه درمان است.
باورهای غلط درباره آکنه 8: ضدآفتاب آکنه را بدتر می‌کند

برخی از ضدآفتاب‌ها می‌توانند روزنه‌های پوست را ببندند و باعث اکنه شوند اما ضدآفتاب‌هایی که خاصیت شیمیایی ندارند یعنی انواع فیزیکی و معدنی منجر به آکنه نمی‌شوند. پس به دنبال ضدآفتابی باشید که معدنی یا بدون چربی و غیرکومدون زا باشد تا نگران جوش زدن نباشید. البته این دلیلی برای پاک نکردن صورت قبل از خوب نخواهد بود.

آیا خواب زیبایی حقیقت دارد؟

بارها گفته‌ایم و شنیده‌ایم که کیفیت و میزان خواب بر زیبایی پوست ما اثر دارد، اگر شب‌ها را خوب نخوابید صبح با تیرگی و پف زیر چشم مواجه خواهید شد که باعث می‌شود حس خوبی درباره خودتان نداشته باشید. اما آیا حقیقتی به نام Beauty Sleep وجود دارد؟ آیا چهره‌ای که در صبح داریم تحت تاثیر کیفیت خواب شب قبل است؟ کارشناسان پزشکی و زیبایی به این سوال پاسخ می‌دهند.

دانشمندان معتقدند ارتباط مشخصی بین زیبایی پوست و کیفیت خواب وجود ندارد. در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است مشخص شده است که هرچند میزان و کیفیت خواب می‌تواند در ظاهر و چهره شما تاثیر داشته باشد اما زمانی که خواب خوبی نداشته باشید سلامتی شما به خطر می‌افتد و ممکن است بیمار و بدشکل به نظر برسید اما ارتباطی بین زیباتر شدن و خواب خوب وجود ندارد.

اما کارشناسان زیبایی نظر نسبتا متفاوتی دارند. آن‌ها معتقدند در سال‌های اخیر در مورد تاثیر خواب در زیبایی پوست تا حدودی اغراق شده است اما حقیقت این است که این مورد برای افراد مختلف متفاوت است و ممکن است برای فردی تاثیر مستقیمی داشته باشد و برای فرد دیگری چندان اثرگذار نباشد و موارد بسیار دیگری هم در این زمینه نقش دارند. پوست شما در طول روز فعالیت می‌کند و در شب در حالت ریکاوری قرار می‌گیرد که به بازسازی خود می‌پردازد که سرعت این بازسازی سه برابر سرعت آن در طول روز است.

از این نظرات می‌توان نتیجه گرفت که شاید خواب مستقیما روی زیبایی پوست و چهره اثر نداشته باشد اما قطعا روی عملکرد مغز تاثیر دارد و عملکرد مغز عملکرد همه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قسمت‌هایی که بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر از زیبایی پوست هستند و به خاطر سلامتی بدن خود هم که شده باید برای خواب کافی و باکیفیت اهمیت خاصی قائل شوید.
 
مجله قرمز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
پسر من حدود یک سال زیر نظر پزشک پوست قرص خورد ولی خوب نشد .
یک عطاری ترکیب الکل و تتراسایکلین برایش درست کرد در دو هفته تمام جوش هایش رفت .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار