کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟
کد خبر: ۹۳۶۰۵
تاریخ انتشار: 2017 December 06    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
روز به روز به برگزاری جشنواره فیلم فجر نزدیک‌تر می‌شویم. کارگردانان این روزها تلاش زیادی می‌کنند تا پایان آذر‌ماه نسخه‌ای از فیلم خود را تحویل دبیرخانه جشنواره دهند. مهلت پرکردن فرم حضور در جشنواره به‌پایان رسیده و تاکنون 137 اثر که 94 فیلم از میان آن‌ها داستانی و بقیه مستند است و..
کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟
روز به روز به برگزاری جشنواره فیلم فجر نزدیک‌تر می‌شویم. کارگردانان این روزها تلاش زیادی می‌کنند تا پایان آذر‌ماه نسخه‌ای از فیلم خود را تحویل دبیرخانه جشنواره دهند. مهلت پرکردن فرم حضور در جشنواره به‌پایان رسیده و تاکنون 137 اثر که 94 فیلم از میان آن‌ها داستانی و بقیه مستند است، توسط صاحبان آن‌ها برای حضور در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به‌دبیرخانه معرفی شده‌است. این اتفاق درحالی رخ‌می‌دهد که دبیر جشنواره‌ امسال اعلام کرد تنها 22 فیلم در بخش مسابقه به‌نمایش گذاشته می‌شود. یعنی در حال‌حاضر بیش از چهار‌برابر ظرفیت نمایش فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی، به دبیرخانه فیلم معرفی شده‌است.

ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان برای دریافت کارت حضور در جشنواره آغاز شده و این‌طور که به‌نظر می‌رسد، روزهای پرکار دبیرخانه جشنواره آغاز شده‌است و رفت‌وآمد زیادی در آن جریان دارد. با این حال، هنوز مهلت ارسال آثار به پایان نرسیده و فیلمسازان به‌سختی مشغول کارند تا نسخه نیمه‌کامل از فیلم خود را تا پایان آذر به دبیرخانه برسانند. کارگردانانی چون ابرهیم حاتمی‌کیا، بهروز شعیبی، احمدرضا معتمدی، مصطفی کیایی، محمدحسین مهدویان و...برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند.
 
با این‌که به‌نظر می‌رسد در جشنواره امسال کمتر خبری از نام بزرگان خواهد بود و پیشکسوتان در آن حضور ندارند اما چند‌سالی است که نام‌های جوان به ستاره‌های جشنواره تبدیل شده‌اند و همین نام‌ها برای ایجاد هیجان و کنجکاوی در علاقه‌مندان سینما برای خرید بلیت‌های جشنواره کافی است. آن‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند به اندازه خود تنور جشنواره را گرم کنند.

به وقت شام: سرمایه گذاری «اوج»
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

فیلم سینمایی «به وقت شام» تولید پرهزینه و طولانی داشت که با سرمایه‌گذاری مؤسسه اوج و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی جلو‌ی دوربین رفت. فیلمنامه این فیلم را حاتمی‌کیا نوشته و داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و پدر و پسر هستند. آن‌ها در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده‌می‌شوند. حالا آن‌ها اسیر داعش‌ هستند.
 
برای این که نماهای باز فیلم به موقعیت ژئوپلیتیکی صحراها و بیابان‌های سوریه شباهت داشته باشد، در پایگاه هفتم شکاری‌- ‌ترابری فرودگاه شیراز فیلمبرداری شده‌است. بخش‌های دیگری از پرواز« به وقت شام» در روستایی در اطراف شهریار و همچنین شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شده‌است. لوکیشن اطراف شهریار مربوط  به‌محل استقرار تروریست‌ها و برای تصویربرداری صحنه‌های مربوط به مقر داعش بوده‌است.
 


سرو زیر آب: مشارکت حوزه هنری
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

محمدعلی باشه‌آهنگر سه‌سال از وقت خود را صرف پیدا کردن سرمایه‌گذار و جذب سرمایه دولتی برای این فیلم کرد تا در نهایت موفق شد با مشارکت حوزه هنری «سرو زیر آب» را جلو دوربین ببرد. این فیلم اواخر دی‌ماه سال‌گذشته با حضور تعدادی از خانواده‌های شهدا و بعضی مدیران سینمایی کلید خورد.
 
«سرو زیر آب» با همکاری و مشارکت سازمان سینمایی حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه تصویرشهر ساخته می‌شود. بابک حمیدیان، رضا بهبودی، حسین باشه‌آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق‌نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی و شهرام حقیقت‌دوست از بازیگران این فیلم هستند. فیلم آخرین مراحل فنی خود را طی می‌کند و به‌دلیل این‌که مدت‌ها از فیلمبرداری آن می‌گذرد، احتمالا باشه‌‌آهنگر یکی از معدود کارگردانانی است که برای رسیدن فیلم خود به جشنواره نگرانی ندارد. این فیلم در تهران، میبد، لرستان و دزفول  فیلمبرداری شده است.
 


سراسر شب: یک درام معاصر
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

«سراسر شب» به نویسندگی مشترک زامیاد سعدوندیان و فرزاد موتمن یک درام معاصر است. موتمن پیش‌تر در مورد داستان «سراسر شب» گفته بود: ««سراسر شب»، مروری دارد بر زندگی یک فیلمساز. فیلم دقیقا درباره فیلمسازی است که فیلمی مانند «شب‌های روشن» را ساخته است و همان فیلم بوده که کلی سروصدا کرده‌است و حالا کارگردان قصه ما باید در مسیری تازه با این حواشی برخورد کند. یکی ازشخصیت‌های فیلم یعنی همان کارگردان را منطبق با حال و هوای خودم نگاشته‌ام اما ابدا در فیلم بازی نخواهم کرد و بازیگر حرفه‌ای نقشم را ایفا می‌کند.»
 
این نخستین همکاری این کارگردان با الناز شاکردوست است که انتشار عکسی از این دو در اینستاگرام، حاشیه‌هایی را برای این کارگردان ایجاد کرد. الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهره‌آزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، حسام شجاعی، سحر نظام‌دوست، محمدرضا هاشمی و... بازیگران این فیلم هستند. جالب اینجاست که 90درصد از فیلمبرداری این فیلم در شب انجام شد و همین می‌تواند یکی دیگر از شباهت‌های این فیلم به «شب‌های روشن» باشد.
 


سوءتفاهم: با سیستم جدید بازیگران
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

احمدرضا معتمدی کارگردان سختگیری است و با وسواسی که از او سراغ داریم می‌توان گفت که نرسیدن فیلمش به‌جشنواره چندان بعید نخواهد بود. او هم‌اکنون به‌همراه گروهش مشغول فیلمبرداری است و این کار را بتازگی آغاز کرده‌است چراکه این پروژه هنوز شروع نشده بود که حاشیه‌های آن آغاز شد. این دومین محصول سازمان سینمایی اوج در جشنواره امسال به همراه «به وقت شام» است. تیم بازیگران این فیلم با آنچه از آغاز اعلام شده بود به‌طورکلی فرق دارد.
 
در ابتدا خبرهایی از حضور بهرام رادان، صابر ابر، لیلا حاتمی، سحر دولتشاهی و طناز طباطبایی در این فیلم منتشر شده بود، اما به‌دلیل  طول کشیدن پیش‌تولید هریک از این بازیگران که به پروژه‌های بعدی هم قول داده بودند، ترجیح دادند از این فیلم کناره‌گیری کنند. حالا مریلا زارعی، اکبر عبدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی ترکیب اصلی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند که با بازیگرانی که در ابتدا اعلام شده بود، تفاوت‌های زیادی دارند و ترکیب کاملا متفاوتی جلو دوربین این فیلمساز رفته‌است.
 


چهار راه استانبول: بازخوانی پلاسکو
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

کیایی که سال‌گذشته فیلم «بارکد» را با فروش خوبی پشت سر گذاشت.، در جدیدترین ساخته خود که ششمین ساخته سینمایی‌اش محسوب می‌شود، سراغ یکی از موضوعات بسیار مهم سال‌گذشته یعنی حادثه پلاسکو رفته‌است. این فیلم در ابتدا با پلاسکو به سازمان سینمایی ارائه شد که بعد به‌دلیل حساسیت‌هایی که وجود داشت به «چهار راه استانبول» تغییر نام داد. با توجه به طولانی بودن مراحل فنی، در صورت مهیا بودن شرایط، نخستین نمایش فیلم در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
 
در «چهار راه استانبول» که مانند ساخته‌های قبلی کیایی فیلمی پر‌بازیگر است بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی، رضا شریف‌نژاد، علی گیل‌وری، شقایق جعفری‌جوزانی و با هنرمندی مسعود کرامتی و مهدی پاکدل و بازیگران خردسال: کارن کیایی و باران صوفی به ایفای نقش می‌پردازند. نخستین همکاری مشترک کیایی و مهدی پاکدل هم در این فیلم اتفاق افتاده‌است.
 


فیلشاه: انیمیشن پر کاراکتر
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

«فیلشاه» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان، انیمیشنی پرکاراکتر است که در تولید آن تیمی ۱۵۰‌نفره مشارکت و بیش از ۵۰ انیماتور مسئولیت متحرک‌سازی انیمیشن «فیلشاه» را برعهده داشته‌اند. یکی از چالش‌های اصلی این تیم متحرک‌سازی حیوانات چهارپا و دوپای پرتعدادی است که در این انیمیشن حضور دارند. برای تولید «فیلشاه» بیش از ۲۰ نرم‌افزار گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته، علاوه بر آن بخشی از پایپ لاین تولید انیمیشن در گروه «هنرپویا» توسط برنامه‌‌نویسان ایرانی بومی شده که کمک بسزایی در کاهش زمان و هزینه تولید انیمیشن‌های سینمایی این کمپانی کرده است.
 
داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما خلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود.  «فیلشاه» به‌عنوان محصول جدید گروه «هنرپویا» با سرمایه‌گذاری این گروه به‌عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر تولید شده‌است.
 


دارکوب: روایتی متفاوت از اعتیاد
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

سومین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است این فیلم که سومین همکاری سینمایی مشترک شعیبی و سیدمحمود رضوی است، اواخر بهمن سال‌گذشته در تهران کلید خورد و پس از ۵۵ جلسه، اوایل اردیبهشت ٩۶ فیلمبرداری آن به‌پایان رسید. با اتمام فیلمبرداری، فرامرز هوتهم کار تدوین آن را آغاز کرد و هم‌اکنون تمامی مراحل فنی به پایان رسیده است. «دارکوب» توسط موسسه سینمایی سیمای مهر به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی تولید می‌شود.
 
مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین علیرضا برازنده رفتند. فیلمنامه «دارکوب» توسط حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی براساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش درآمده‌است. این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را زمان رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند.
 


لاتاری: معرفی یک نقش اول زن جدید
 
 کدام فیلم‌ها می‌توانند نام‌های مهم جشنواره فجر باشند؟

محمدحسین مهدویان کارگردان تحسین شده جشنواره سال‌گذشته با فیلم «ماجرای نیمروز» امسال با سرسلامتی نتوانست فیلم تازه خود را جلو دوربین ببرد. او از ابتدا قصد داشت به تهیه‌کنندگی خود فیلمش را کارگردانی کند اما مدیران سازمان سینمایی که سناریو «لاتاری» را خوانده بودند و تصمیم نداشتند به آن پروانه ساخت بدهند با تهیه‌کنندگی او موافقت نکردند. در نتیجه مهدویان ناچار شد باوجود اختلاف سلیقه با سیدمحمود رضوی دوباره او را در سمت تهیه‌کنندگی فیلمش بپذیرد.
 
داستان این فیلم درباره قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی است. مهدویان بارها و بارها ناچار شد به دلیل ممیزی‌های فراوان سازمان سینمایی، فیلمنامه را تغییر دهد. محمدحسین مهدویان، چهره جدیدی را به‌عنوان نقش اول زن به جشنواره فجر معرفی می‌کند. زیبا کرمعلی، بازیگر جوانی است که مقابل ساعد سهیلی در این فیلم بازی می‌کند. علاوه بر این بازیگر جوان، جواد عزتی و هادی حجازی‌فر در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.
 
آسمان آبی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار