حقایق عجیب و جالب درباره ببرها+عکس
کد خبر: ۹۳۲۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
ببر یکی از محبوب‌ترین حیوانات دنیاست. با این حال چیزهای زیادی درباره این حیوان نمی‌دانیم. ببر‌ها متنوع‌ترین گربه‌سانان زمین هستند و ویژگی‌های منحصربفرد و جالبی دارند. آن‌ها موجودات باشکوهی هستند که متاسفانه به خاطر بی احتیاطی انسان‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. اما امیدواریم که با کمی آگاهی بیشتر درباره این حیوانات تحسین برانگیز به حفاظت و افزایش آن‌ها کمک کنیم

۱ - ببر‌ها برخلاف گربه‌های اهلی که مردمک های کشیده دارند، چشمانی با مردمک گرد دارند. زیرا گربه‌ها شب زی هستند در حالی که ببر‌ها در غروب و گرگ و میش فعال هستند، آن‌ها عمدتا صبح یا غروب شکار می‌کنند.

۲ - علیرغم اینکه ببر‌ها کاملا با شب سازگار نیستند، بینایی آن‌ها در شب شش برابر بهتر از انسان است.

۳ - بیشتر ببر‌ها چشمان زرد دارند، اما ببرهای سفید معمولا چشمان آبی دارند، زیرا ژن چشم آبی با ژن خز سفید ارتباط دارد. ژن چپ چشمی یا لوچی نیز با آن‌ها ارتباط دارد بنابراین ببرهای سفید چشم‌های آبی لوچ دارند.

۴ - ببر‌ها درختان را می‌خراشند و از ادرار خود برای تعیین قلمرو استفاده می‌کنند. ادرار آن‌ها بوی شدید پاپ کورن کره‌ای می‌دهد.

۵ - ببر‌ها می‌توانند سن، جنسیت و وضعیت تولیدمثل ببرهای دیگر را با بوی ادرارشان تشخیص دهند.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها 

۶ - ببرهای نر نسبت به ببرهای ماده قلمروی بزرگتری دارند که و به علت همپوشانی این مناطق ببر‌ها می‌توانند جفت شوند. قلمروی ببرهای ماده بالغ عموما هرگز با ماده‌های دیگر همپوشانی ندارد و قلمروی ببرهای بالغ نر نیز با ببرهای نر دیگر همپوشانی ندارد.

۷ - ببر‌ها معمولا بر سر حیوانات دیگر غرش نمی‌کنند، اما برای برقراری ارتباط با سایر ببرها از غرش استفاده می‌کنند. ببر‌ها هنگام حمله غرش نمی‌کنند، اما ممکن است با صدای بلند نفس بکشند و خش خش کنند.

۸ - وقتی چند ببر سر یک لاشه می‌شوند، ببرهای نر برخلاف شیر‌ها اجازه می‌دهند ببرهای ماده و توله‌ها اول بخورند. ببر‌ها به ندرت سر یک لاشه می‌جنگند و معمولا صبر می‌کنند و به نوبت می‌خورند.
 
۹ - خطوط روی هر ببر مانند اثر انگشت انسانها منحصربفرد است.

۱۰ - خطوط روی پیشانی ببرها شباهت زیادی به کلمه «شاه» به زبان چینی دارد از این رو در فرهنگ چین ببر را یک حیوان شاهانه می‌دانند.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها 

۱۱ - درست مثل گربه‌های اهلی، نشانه‌های روی خز ببر روی پوستش هم یافت می‌شود بنابراین حتی یک ببر بدون مو هم همان خطوط را روی بدنش دارد.

۱۲ - برخلاف تقریبا همه گربه سانان، ببر‌ها می‌توانند شنا کنند. آن‌ها به خصوص در کودکی از آب بازی لذت می‌برند. ببرهای بالغ اغلب برای شکار یا عبور از رودخانه، کیلومتر‌ها شکار می‌کنند؛ و حداقل یکی از آن‌ها ثبت شده که ۳۰ کیلومتر در یک روز شنا کرده است.
 
۱۳ - ببر‌ها بزرگترین گربه‌ها هستند، اما بیشترین تنوع اندازه را هم دارند. بزرگترین زیرگونه‌های ببر، ببر سیبری هستند که طول آن‌ها به ۳.۵ متر و وزنشان به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد. کوچکترین ببر‌ها هم ببر سوماترا است که تنها ۲ متر طول و ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

 
۱۴ - ببرهای ماده تنها ۴ یا ۵ روز در سال قابلیت باروری دارند. در این دوره آن‌ها بار‌ها جفت گیری می‌کنند. آن‌ها حدود سه ماه باردار هستند و معمولا دو یا سه توله به دنیا می‌آورند.

۱۵ - ببر‌ها در هفته اول تولد خود کاملا نابینا هستند. تقریبا نیمی از آن‌ها تا بزرگسالی جان سالم به در نمی‌برند.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها
 
۱۶ - ببر‌ها ترجیح می‌دهند طعمه‌های بزرگتری را با کمین کردن شکار کنند. اگر به یک ببر نگاه کنید بعید است که به شما حمله کند. در برخی مکان‌های هند، مردم هنگام راه رفتن در جنگل ماسک هایی پشت سرشان می‌گذارند تا ببر از پشت به آن‌ها حمله نکند.

۱۷ - ببر‌ها به طور طبیعی انسان را به عنوان طعمه نمی‌بینند، اما اگر مورد تهدید قرار بگیرند حمله می‌کنند. بیشتر مواردی که ببر‌ها به انسان حمله کرده اند به دلیل کمبود گونه‌های دیگر برای شکار در زیستگاهشان بوده است.

۱۸ - ذائقه تعداد کمی از ببر‌ها بعد از خوردن گوشت انسان تغییر کرده و آدمخوار می‌شوند. یک ببر ماده که برای دفاع از توله هایش در برابر انسان‌های بی خبر آن‌ها را خورد، بعداز آن تقریبا منحصرا انسان‌ها را شکار می‌کرد. تصور می‌شود که او ۴۳۰ نفر را کشته است.

۱۹ - حتی ببرهای آدمخوار نیز مستقیما وارد سکونتگاه‌های انسانی نمی‌شوند، اما در همان حوالی کمین می‌کنند و به انسان‌های تنها حمله می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند شب‌ها شکار کنند که انسان‌ها نتوانند حرکاتشان را ببینند.

۲۰ - ببر‌ها نمی‌توانند خرخر کنند. آن‌ها برای نشان دادن خوشحالی خود چشمشان را چپ یا به هم نزدیک می‌کنند. زیرا از دست دادن دید حس دفاع آن‌ها را کم می‌کنند بنابراین ببر‌ها و بسیاری دیگر از گربه‌ها وقتی احساس امنیت و راحتی می‌کنند عمدا این کار را می‌کنند.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها
 
۲۲ - ببر‌ها می‌توانند در فواصل کوتاه با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت بدوند.

۲۳ - ببر‌ها می‌توانند بیش از ۶ متر بپرند و تا ۵ متر هم عمودی بپرند. پاهای عضلانی آن‌ها آنقدر قدرتمند است که حتی وقتی مردند هم می‌توانند ایستاده بمانند.

۲۴ - تنها یک شکار از هر ۱۰ شکار ببر‌ها موفق است بنابراین معمولا قبل از اینکه شکار ۳۰ کیلویی خود را بخورند چند روز گرسنگی می‌کشند.

۲۵ - هرچند آن‌ها می‌توانند به راحتی چند روز چیزی نخورند، اما به علت اندازه بزرگشان بیشتر از سایر حیوانات گرسنگی می‌کشند. یک ببر در ۲ یا ۳ هفته از گرسنگی می‌میرد در حالی که انسان‌ها بعد از ۳۰ - ۴ - روز.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها 

۲۶ - ببر‌ها صدای حیوانات دیگر را تقلید می‌کنند تا بتوانند با موفقیت طعمه خود را جذب کنند.

۲۷ - خرس‌ها بخشی از رژیم غذایی بسیاری از ببر‌ها هستند، زیرا سکونتگاه آن‌ها تا حدی مشترک است. گاهی ببر‌ها صدای خرس‌ها را تقلید می‌کنند تا آن‌ها را به سمت خود بکشند.

۲۸ - ببر‌ها طعمه خود را با خفه کردن یا قطع کردن یکی از شریان‌های خون حیاتیشان می‌کشند.

۲۹ - هرچند ببر‌ها ترجیح می‌دهند طعمه خود را با ۱۰ دندان خود بکشند، اما گاهی هم از پنجه هایشان استفاده می‌کنند. یک ضربه پنجه ببر آنقدر قدرت دارد که جمجمه خرس را خرد کند یا کمرش را بشکند.

۳۰ - ببر‌ها با دندان‌ها و فک قدرتمندی که دارند می‌توانند استخوان طعمه را هم گاز بگیرند. آن‌ها می‌توانند مهره‌های گردن طعمه را به راحتی با گاز گرفتن بشکنند.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها 

۳۱ - ببر‌ها تکنیک‌های زیادی برای شکار دارند. اگرچه آن‌ها ترجیح می‌دهند با حمله به گردن شکار کنند، اما اگر این روش را نامناسب بدانند این کار را نمی‌کنند. مثلا گردن تمساح پوست ضخیمی دارد بنابراین ببر به جای گاز گرفتن گردنش آن را برمی گرداند و به شکم نرمش حمله می‌کند.

۳۲ - ببر‌ها با لیسیدن زخم هایشان آن را ضدعفونی می‌کنند، زیرا بزاق آن‌ها خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

۳۳ - قسمت بالایی زبان ببرها، با کرک‌های ریزی پوشیده شده که وقتی خودشان را با زبانشان می‌شویند در واقع همزمان خزهایشان را هم شانه می‌کنند.

۳۴ - امروزه شش نوع ببر در جهان وجود دارد: ببر سیبری، ببر جنوب چین، ببر هندوچینی، ببر مالایان، ببر سوماتران و ببر بنگال
 
۳۵ - در هشتاد سال اخیر سه نوع ببر کاملا منقرض شده اند. ببر بالی که در بالی آن را شیطان می‌دانستند و شکار می‌کردند. ببر جاوایی که به دلیل شکار و از بین رفتن زیستگاهشان بر اثر جنگل زدایی و کاشت مزارع منقرض شدند. ببر کاسپین که به دلیل شکار بی رویه خودش و طعمه هایش منقرض شد.
 
 حقایق عجیب و جالب درباره ببرها

۳۶ - از ببر‌ها در طب سنتی برای درمان آرتریت و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

۳۷ - متاسفانه هنوز در برخی مناطق جنوب شرقی آسیا ببر‌ها برای استفاده در طب سنتی شکار می‌شوند به خصوص در لائوس و کامبوج.

۳۸ - علاوه بر اینکه ببر‌ها زیرگونه‌های زیادی دارند، رنگ خز آن‌ها نیز متنوع است و شامل سفید، سیاه، طلایی و حتی آبی می‌شود که همه این‌ها توسط ژن‌های ساده رنگ مو ایجاد می‌شوند.

۳۹ - ببر‌ها چه در قفس و چه در حیات وحش حدود ۲۵ سال عمر می‌کنند.

۴۰ - گربه‌ها نسبت به سایر حیوانات از جمله انسان، صد‌ها برابر نسبت به سگ‌ها و ده‌ها برابر نسبت به نخستیان حافظه بهتری دارند. تنها حافظه کوتاه مدت ببر‌ها ۳۰ برابر بهتر از انسان هاست که به خاطر سیناپس‌های مغز قوی‌تر است به این معنا که می‌توانند چیزهای بیشتری به یاد بیاورند و به راحتی فراموش نکنند.
 
حقایق عجیب و جالب درباره ببرها 

۴۱ - وزن مغز ببر‌ها بیش از ۳۰۰ گرم است، یعنی بزرگتر از مغز همه گوشتخواران به جز خرس قطبی و تقریبا برابر با مغز شامپانزه.

۴۲ - تنها حدود ۳۵۰۰ ببر باقی مانده که شمار زیادی از آن‌ها در اسارت هستند.

۴۳ - ببر‌ها حیوانات تنها و منفردی هستند به جز مواقعی که بخواهند طعمه بزرگی شکار کنند یا یک مادر با توله هایش را ببینیم.

۴۴ - ببر‌ها هم مانند انسان‌ها دید رنگی دارند.

۴۵ - ببر‌ها می‌توانند با شیر‌ها یا سایر گربه سانان در اسارت جفت گیری کنند تا حیوانات دو رگه تولید کنند. از نظر ژنتیکی شیرهای ماده سعی می‌کنند فرزندان خود را تا حد ممکن بزرگ کنند و شیرهای نر آن‌ها را کوچکتر می‌کنند. ببر‌ها چنین کنترلی ندارند بنابراین شیر نر و ببر ماده فرزندان بزرگتری تولید می‌کنند در حالیکه یک شیر ماده و ببر نر فرزندان بسیار کوچکتری تولید می‌کنند.

۴۶ - فرزندان شیر نر و ببر ماده می‌توانند ۴ متر طول داشته باشند و بزرگترین گربه سانان جهان هستند.

حقایق عجیب و جالب درباره ببرها
برچسب ها: حقایق جالب ، ببرها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
0
1
كارهر بز نيست خرمن كوفتن
شير نر مي خواهد و ببر كهن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار