چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟
کد خبر: ۹۲۹۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
همه تغییر و تحولات اخیر در مدل کسب‌وکار فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها توسط هوش مصنوعی رخ داده است. یادگیری ماشینی وقتی در کنار کلان‌داده‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند روش‌های بسیار دقیقی برای پیش‌بینی رفتار کاربران ارایه بدهد.
چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟
 
چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟  به گزارش «تابناک باتو»؛ وقتی به روزهای پایانی سال میلادی نزدیک می‌‌شویم؛ به‌خصوص پس از پشت سر گذاشتن روز شکرگذاری در تقویم میلادی؛ باید منتظر رویدادهای «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» بود.

روزهایی که فروشگاه‌ها می‌خواهند اجناس خود را با تخفیف به مردم بفروشند و مردم می‌خواهند با پول کمتر؛ کالاهایی که نیاز دارند را پیش از شروع سال خریداری و در تعطیلات استفاده کنند.

اینکه چگونه در غرب و شاید تا چند سال آینده در شرق؛ فرهنگ و پدیده جدید و متضاد با هدف و ایده اولیه این روزها، در حال شکل‌گیری است؛ در این مطلب بیشتر صحبت کردیم. اما حالا می‌خواهیم از زاویه دیگری ماجرا را نگاه کنیم: تاثیرات هوش مصنوعی روی تغییر رفتار کسب‌وکارها.

هوش مصنوعی به مدد یادگیری ماشینی و کلان داده (Big Data) توانسته رویکردهای «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» را در دو حوزه کاملا مجزا تغییر دهد: پیش‌بینی تقاضا و خدمات شخصی.
 

چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟
 
پیش‌بینی تقاضا

در گذشته، خرده‌فروشان سعی می‌کردند اجناس باقیمانده و فروش نرفته در طول سال را برای این رویدادها با تخفیف‌های زیاد به پول نقد تبدیل کنند. اما در سال‌های اخیر و به لطفا اطلاعات زیادی که هر کاربر در وب و شبکه‌های اجتماعی از خودش، شخصیت‌اش، علاقه‌مندی‌هایش و سبک زندگی‌اش تولید و آپلود می‌کند؛ کسب‌وکارها این فرصت را پیدا کردند تا بفهمند که مردم چه چیزی نیاز دارند و برای چه نوع اجناسی هزینه می‌کنند.

در نتیجه، سعی می‌کنند با تجزیه و تحلیل اطلاعات و علم کلان داده؛ پیش‌بینی کنند امسال کدام کالاها و اجناس خریداران بیشتری دارد و مردم پول‌شان را کجا بیشتر خرج می‌کنند.

یعنی فروشگاه‌ها می‌توانند قیمت‌گذاری، موجودی انبار، توزیع جنس و حتا تبلیغات خود را هوش‌مندانه‌تر و با مدیریت کارآمدتر انجام دهند. از این رهگذر؛ در حمل و نقل کالاها صرفه‌جویی می‌کنند، انبارهای هر فروشگاه را مطابق نیاز مشتریان همان منطقه پر می‌کنند و در بسیاری از هزینه‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی دارند.

امروزه موتورهای پیشرفته یادگیری ماشینی با همکاری شبکه‌های عصبی می‌توانند رفتار انسان‌ها را براساس یک سری داده‌های اولیه پیش‌بینی کنند. آن‌ها فرآیندهای ذهنی انسان‌ها را تقلید می‌کنند تا به اطلاعات ارزشمندی برسند.

سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی می‌توانند با طبقه‌بندی اطلاعات براساس اولویت و کم ارزشی و پر ارزشی اطلاعات؛ قیمت‌گذاری‌ها و بازاریابی‌های انگیزشی موفق‌تری پیاده‌سازی کنند. گاهی اوقات مردم جنسی را نیاز ندارند ولی اگر به درستی قیمت‌گذاری شده باشد و روی آن خوب بازاریابی شود؛ به طور هیجانی خرید می‌کنند بدون اینکه قصد یا نیاز قبلی داشته باشند.

فروشگاه‌های بزرگ با به‌کارگیری نرم‌افزارهای تحلیل اطلاعات مشتریان و بازار توانستند در سال‌های اخیر از تخفیف‌های خود سودهای بیشتری برداشت کنند و در نتیجه می‌بینیم که یک رویداد «جمعه سیاه» می‌تواند سهام یک شرکتی مانند آمازون را افزایش دهد. سایت آمازون در «جمعه سیاه» امسال؛ بیش از نیمی از فروش‌های کل دنیا را به خود اختصاص داد.
شخصی‌سازی خدمات

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که پس از چند بار مراجعه به سایت آمازون یا سایت‌های دیگر خرید آنلاین (حتا سایتی مانند دیجی‌کالا)؛ کالاهایی نزدیک به نیاز یا علاقه‌مندی شما؛ پیشنهاد می‌دهند و سعی می‌کنند توجه شما را به سوی خود جلب کنند.

در پس این سایت‌ها؛ موتورهای بزرگ تجزیه و تحلیل اطلاعات هر مشتری فعالیت می‌کند تا بتواند بهترین پیشنهادات را مشخص کرده و در زمان لازم نمایش دهد.

وقتی شما از یک سایت بازدید می‌کنید؛ انبوهی از اطلاعات مرتبط با شما مانند جنس، سن، اطلاعات تماس، ساعت‌های بازدید، نیازمندی‌ها، علاقه‌مندی‌ها، محدوده‌های خرید، مکان سکونت، برندها یا مودهای مورد علاقه و غیره در پایگاه‌داده‌های این سایت ذخیره می‌شود تا پس از تحلیل؛ بتوانند اجناسی که دوست دارید را به شما پیشنهاد بدهند.

این سایت‌ها نه تنها اجناس بلکه تبلیغات خود را نیز به طور سفارشی برای شما نمایش می‌دهند. طبق گزارش‌های منتشر شده؛ در روز «جمعه سیاه» ترافیک یک سایت خرده‌فروشی ۲۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

طبیعی است شرکت‌هایی مانند فیسبوک و گوگل با استفاده از تبلیغات کلیکی منتظر کاربران وب باشند. بخشی از درآمد سایت‌های خرید و فروش آنلاین روی هم تبلیغات کلیکی است. هرچه‌قدر بتوانند به ذائقه کاربران‌شان نزدیک‌تر شود و کلیک‌های بیشتر و هدفمندتری دریافت کنند؛ سود خالص کسب کرده‌اند.

امروزه گوگل و فیسبوک و چندین شرکت دیگر با الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشینی و شبکه عصبی می‌توانند با درصد موفقیت بسیار بالایی، پیش‌بینی کنند که شما در مراجعه بعدی؛ دنبال چه نوع کالایی هستید یا چه تبلیغی توجه شما را جلب می‌کند.

کلمات کلیدی که در گوگل جست‌وجو می‌کنید؛ اطلاعات دیگری است که در اختیار این شرکت قرار می‌دهید تا هدف‌مندتر تبلیغات را سامان‌دهی و نمایش دهد.
 
چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟ 
مقصد بعدی کجاست؟

همه تغییر و تحولات اخیر در مدل کسب‌وکار فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها توسط هوش مصنوعی رخ داده است. یادگیری ماشینی وقتی در کنار کلان‌داده‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند روش‌های بسیار دقیقی برای پیش‌بینی رفتار کاربران ارایه بدهد.

حتما در آینده، سایت‌های خرده‌فروشی از الگوریتم‌های پیشرفته‌تری برای شناخت مشتری و ارایه پیشنهادات جذاب به او استفاده می‌کنند.

«جمعه سیاه» یک پدیده مدرن است که دارد در سراسر جهان گسترش پیدا می‌کند و عجیب‌تر اینکه به شدت با فناوری عجین شده است.
یک پزشک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
0
0
یکی از دلایلی که اینترنت در ایران از بقیه کارها بهتر داره پیشرفت میکنه همینه تا بشه فهمید مردم چی میخوان و در سطح کلان برای ضربه زدن به ایران این اطلاعات خیلی مفید میتونه باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار