راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات+عکس
کد خبر: ۹۲۴۱۵
تاریخ انتشار: 2017 November 23    -    ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
 تکنولوژی مدرن، زندگی روزمره را بسیار آسان کرده است . برای مثال، اپلیکیشن‌های آب و هوا دمای محلی را در چند ثانیه به شما اعلام می‌کنند و به آسانی می‌توانید با روشن کردن چراغ قوه گوشی که همیشه همراهتان است به راحتی در تاریکی ببینید. اما چطور می‌توانیم این کار‌ها را با دقت و راحتی و بدون استفاده از لوازم الکترونیکی و ماشین آلات انجام دهیم؟ ما در مورد الهام گرفتن از طبیعت یا اصلاح ژنتیکی حیوانات برای انجام کاری متفاوت صحبت نمی‌کنیم. این مطلب شامل توانایی‌های شگفت انگیز دنیای طبیعی می‌شود که می‌تواند مستقیما برای حل مشکلات استفاده شود.

می‌خواهید دما را بدانید؟
یک جیرجیرک پیدا کنید

امروزه روش‌های مختلفی برای تعیین دما وجود دارد، از دماسنج روی میزتان تا اخبار هواشناسی می‌توانند در این باره به شما کمک کنند. اما یک روش طبیعی هم وجود دارد و آن هم استفاده از جیرجیرک است. شما می‌توانید درجه دمای هوا را به طرز شگفت آوری با شمردن تعداد جیرجیرهای یک جیرجیرک در یک زمان مشخص تعیین کنید. احتمالا این به علت متابولیسم زیاد جیرجیرک در دمای بالا باشد.
 
فرمول محاسبه دما با توجه به نوع جیرجیرک متفاوت است. برای یک جیرجیرک معمولی، کافیست تعداد جیرجیر‌ها را در ۱۵ ثانیه بشمارید و عدد ۴۰ را به آن اضافه کنید تا به تخمین نسبتا دقیقی از دمای هوا در مقیاس فارنهایت دست یابید. این جیرجیرک از بقیه دقیق‌تر است و جیرجیر آن کمتر تحت تاثیر عوامل دیگری مثل سن قرار می‌گیرد.
 
وقتی طبیعت برای حل مشکلات دست به کار می‌شود 
 


دندانتان افتاده؟
یک نارگیل یا مقداری شیر پیدا کنید


یک روز گرم تابستانی را تصور کنید که مشغول دوچرخه سواری هستید، نسیم در موهای شما می‌وزد و زندگی به طور کلی فوق العاده است. ناگهان یک گودال جلویتان سبز می‌شود و شما با صورت روی آسفالت فرود می‌آیید و فکر می‌کنید چیزی در دهانتان کم است، چه کاری می‌کنید؟

بهترین کار این است که یک نارگیل پیدا کنید، آن را باز کنید و دندان افتاده تان را داخل آن قرار دهید. یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان می‌دهد که آب نارگیل محیط مناسبی برای نگه داشتن دندان‌های افتاده است و سلول‌های پریودنتال لیگامان دندان (رباط پریودنتال) را حفظ می‌کند که برای اتصال دوباره و موفق دندان لازم است. ثابت شده که آب نارگیل از شیر یا محلول نمکی موثرتر است. با این حال، این تحقیق به منظور تعیین میزان کارایی این محیط‌ها ۳۰ دقیقه بعد از افتادن دندان‌ها بود.
 
با این حال دندانپزشکان هنوز هم شیر را به عنوان بهترین گزینه توصیه می‌کنند. البته این موضوع هیچ ربطی به کلیسم شیر ندارد بلکه به خاطر PH خنثای شیر است. پس از انداختن دندان در شیر باید به آرامی در جای خود در دهان قرار داده شود و اقدامات پزشکی فورا انجام شود. به طور کلی دوران بحرانی یک ساعت است اما دندان می‌تواند تا شش ساعت هم دوام بیاورد.
 
 وقتی طبیعت برای حل مشکلات دست به کار می‌شود
 


در کوه پیمایی گم شده اید؟
با جوشاندن آب بفهمید کجا هستید


اگر تا به حال به کوه پیمایی یا کوهنوردی رفته باشید با اثرات فشار کم هوا آشنایی دارید. تنفس سخت می‌شود، دید تار می‌شود، افراد به راحتی غش می‌کنند و برای برداشتن هر گام باید دو برابر تلاش کنید. طبیعت یک ترفند کوچک دارد تا بفهمید غلظت هوا چقدر است و آن با کمک جوشاندن آب است.

با این روش می‌توانید بگویید که تقریبا چقدر از سطح دریا بالاتر هستید، زیرا هرچه فشار اتمسفر کمتر باشد آب در دمای پایین تری جوش می‌آید. به طور متوسط، هر ۱۵۰ متر افزایش ارتفاع باعث می‌شود نقطه جوش ۱ درجه فارنهایت یا ۰.۵۶ درجه سانتیگراد پایین‌تر بیاید؛ بنابراین با استفاده از یک شعله، یک ظرف، مقداری آب و یک دماسنج می‌توانید بگویید چقدر از سطح دریا فاصله دارید.

هم چنین دانستن این موضوع ممکن است هنگام پختن غذایی مهم باشد که به وسیله آبجوش تهیه می‌شوند. چنین غذاهایی در ارتفاعات بالا دیرتر می‌پزند.به این دلیل که آب در دمای پایینتری جوش می‌آید و در واقع در حال پختن غذا در دمای پایین تری هستید. هم چنین هرچه از سطح دریا پایین‌تر باشید آب دیرتر به جوش می‌آید. به طور مثال در دراز گودال ماریانا آب در دمای ۴۹۳ درجه سانتیگراد جوش می‌آید. در حالی که در قله اورست نقطه جوش آب به حدود ۷۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.
راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات 
 


می‌خواهید یک مجرم را دستگیر کنید؟
نزدیک‌ترین پشه را پیدا کنید.


پشه‌ها حیوانات دوست داشتنی نیستند، اما فواید شگفت انگیزی برای ما دارند. خونی که توسط پشه خورده شده، همه صفات خون اصلی میزبان را حفظ می‌کند، از جمله DNA. از این رو این موجودات به عنوان ویال‌های زنده خون عمل می‌کنند. پلیس فنلاند با دانستن این موضوع، در صحنه جرم تصمیم گرفت تنها شاهد خود یعنی یک پشه را بازداشت کنند. DNA موجود در این حشره با مردی که نامش در اسناد پلیس ثبت شده بود مطابقت داشت. پلیس فورا مرد را مورد بازجویی قرار دارد و مجرم با کمک تنها شاهد جنایت دستگیر شد.

حماسه مبارزه پشه‌ها با جرم و جنایت به همین جا ختم نشد. در سال ۲۰۱۷ دانشمندان ژاپنی توانستند در روش استخراج و تجزیه و تحلیل خون از پشه‌ها پیشرفت کنند و متوجه شدند خون داخل پشه می‌تواند رشته‌های قابل شناسایی DNA را تا دو روز در خود نگه دارند. در نتیجه نمونه‌های خون پشه می‌توانند برای کشف زمان تقریبی که یک شخص در منطقه خاصی بوده استفاده شود. از لحاظ تئوری از این موضوع نه تنها برای شناسایی مظنونین بلکه برای تعیین تقریبی زمانی که آن‌ها جایی بوده اند استفاده شود.
 راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات
 


می‌خواهید به ماهیگیری بروید؟
از مقداری گردو استفاده کنید (غیرقانونی)


ماهیگیری منبع اصلی غذا برای بیشتر قبایل بومی آمریکا بود. مورخ قرن هجدهمی، جیمز ادایر (James Adair) چند روش ماهیگیری مورد استفاده مردم بومی را مشاهده کرد، مانند نیزه‌ها و تورهای ساده. یکی از نوآورانه‌ترین روش‌های آن‌ها این بود که اجازه می‌دادند کت فیش دست ماهیگیر را ببلعد، سپس ماهیگیر با سرعت ماهی را بیرون می‌کشید و روی زمین می‌انداخت.

تکنیک نادری هم توسط برخی قبایل استفاده می‌شد که کاملا متفاوت از همه این‌ها بود.. آن‌ها از پوست گردوی سیاه برای ماهیگیری استفاده می‌کردند. بسیاری از کشور‌ها این کار را ممنوع کرده اند، زیرا آسیب زیادی به حیات وحش محلی می‌رساند. پوست گردو حاوی یک ماده شیمیایی به نام ساپونین است. سیستم گوارش انسان قادر به هضم ساپونین هست، اما ماهی آن را مستقیما وارد جریان خون خود می‌کند. این ماده شیمیایی آن‌ها را بی حس می‌کند و روی سطح آب معلق می‌کند.
 
راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات 
 

 
استفاده از نور ماهی در حال تجزیه

دسترسی به نور این روز‌ها آنقدر آسان است که گاهی فراموش می‌کنیم اجدادمان در شرایط بسیار تاریک تری زندگی می‌کردند. شعله آتش بدیهی‌ترین و در دسترس‌ترین منبع نور بود، اما نیاز به نگهداری مداوم یا شمع‌های گران قیمت داشت. حتی اگر می‌توانستید با این مشکلات کنار بیایید باز هم آتش روشن کردن یک کار بسیار خطرناک بود. خوشبختانه یک جایگزین بسیار جالب برای آن وجود داشت.
 
معدنچیان قرن هجدهمی در نیوکاسل در انگلستان مجبور بودند در جای تنگ و تاریک و در شرایط خطرناک بدون چراغ‌های امروزی کار کنند. گازهای قابل اشتعال یک مشکل همیشگی بودند، بنابراین نمی‌توانستند از مشعل استفاده کنند، اما خوشبختانه ماهی‌های در حال تجزیه می‌توانستند جای خالی آن‌ها را پر کنند. باکتری هایی که از پوست ماهی تغذیه می‌کردند به واسطه شب تابی (بیولومینسانس) نور طبیعی کافی برای دیدن را فراهم می‌کردند.

معدنچیان آمریکا راه حل بهتری داشتند، آن‌ها یک شیشه را را با کرم‌های شب تاب پر می‌کردند که خطرات آتش واقعی را نداشت. مردم اندونزی در قرن هفدهم از قارچ‌های بیولومینسنت به عنوان مشعل در جنگل‌های تاریک استفاده می‌کردند. در جنگ جهانی دوم نیز سربازان ژاپنی تعداد زیادی از سخت پوستان بیولومینسنت را جمع می‌کردند تا شب‌ها بتوانند نقشه خوانی کنند بدون اینکه موقعیت خود را لو بدهند.

راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات 
 

 
به برنامه ریزی برای پرواز هواپیمای بدون سرنشین نیاز دارید؟
یک مرغ دریایی را دنبال کنید


هواپیماهای بدون سرنشین هم چنان یک تکنولوژی پیشرفته و در حال توسعه هستند که با چالش‌های جدید روبرو می‌شوند. یکی از این چالش‌ها چگونگی برنامه ریزی برای مسافت‌های طولانی است در حالی که متغیرهای مختلفی می‌توانند پرواز را تحت تاثیر قرار دهند. سرعت باد، دما، آب و هوا، جریان هوای گرم، و زمان همگی می‌توانند کاملا رفتار شیء در حال پرواز را تغییر دهند. به طور خلاصه، تحقیق بدون ساعت‌ها آزمون و خطا بسیار مشکل است.
 
مگر اینکه تقلب و از طبیعت تقلید کنیم. دانشمندان بریستول از مرغ‌های دریایی برای درک چگونگی بهترین بازده پرواز هواپیمای بدون سرنشین در محیط شهری استفاده می‌کنند. محققان از طریق مشاهده الگوی پرواز مرغ دریایی به درک بهتری از محل جریان‌های گرمایی و تغییرات سرعت باد دست می‌یابند. آن‌ها با کمک این اطلاعات بازدهی سوخت و فواصلی که هواپیمای بدون سرنشین پرواز می‌کند را افزایش می‌دهند.

راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات
 

 
آلاینده‌های زیادی در خاک وجود دارند؟
چند درخت بکارید


صنایع سنگین نه تنها محیط زیست جهانی را آلوده می‌کنند بلکه زمین‌های محلی را نیز آلوده می‌کنند. فلزاتی مثل جیوه و سرب معمولا در خاک اطراف مناطق صنعتی یافت می‌شوند. هم چنین آلاینده هایی مثل آرسنیک. این آلاینده‌ها می‌توانند اثرات مخربی روی حیات وحش محلی و انسان‌ها داشته باشند که موجب نارسایی کلیه، کم خونی و مشکلات بی شمار دیگری می‌شود. روش‌های سنتی مقابله با این آلاینده‌های زمین هم گران و هم ناکارآمد هستند.

راه حل مدرن برای این پدیده ویرانگر حیات وحش استفاده از گیاهان، قارچ‌ها و جلبک هایی است که خاصیت گیاه پالایی دارند. در این روش آلاینده‌های مضر توسط سیستم ریشه گیاهانی مثل شاهدانه، خردل، یا تارج خروس جذب می‌شوند. پس از مدتی گیاهان برداشته و درمان می‌شوند و دانه‌های جدید در جای آن‌ها کاشته می‌شود. آلاینده‌های باارزش مثل کادمیم یا نیکل، حتی می‌توانند از گیاه استخراج و در فرآیندی به نام کشاورزی معدنی استفاده شوند.

راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات 
 


تشنه هستید؟
یک لاکپشت بزرگ پیدا کنید

کسانی که شیر می‌خورند، می‌توانند نوشیدنی خود را از انواع حیوانات تامین کنند. تقریبا همه پستانداران به نوعی شیر تولید می‌کنند. حتی مغول‌ها در مواقع ناچاری از خون حیوانات استفاده می‌کنند. اما کاشفانی که به جزایر گالاپاگوس رفته اند منبع آب جدیدی کشف کرده اند: لاکپشت ها. کاپیتان نیروی دریایی آمریکا در مقاله خود به لاکپشت‌ها اشاره کرد. او توضیح می‌دهد که آبدان (bladder) آن‌ها حاوی ۸ لیتر آب تازه و شیرین است. علاوه بر این می‌توان لاکپشت‌ها را تا ۱۸ ماه بدون غذا در یک کشتی نگه داشت. هم چنین لاکپشت‌ها طعم بسیار خوبی دارند؛ و همه این‌ها در کنار هم آن‌ها را یک حیوان بسیار مناسب برای سفرهای دریایی طولانی تبدیل می‌کرد. علاوه بر این به واسطه لاک سختشان قابل انبار کردن بودند. متاسفانه لاکپشت‌های گالاپاگوس در حال حاضر یک گونه محافظت شده هستند.
 
راه حل‌های جالب طبیعت برای حل مشکلات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار