آیا ضربه زدن به نوشابه مانع انفجار آن می شود؟
کد خبر: ۹۲۳۲۹
تاریخ انتشار: 2017 November 22    -    ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
نخست اینکه باید قوطی را برای مدتی ثابت نگه داریم تا حباب ها نشست کنند. راه دیگر آنکه دمای قوطی را پایین بیاوریم، چون هرچه دما بیشتر باشد، فعالیت های مولکول های گاز بیشتر و فشار نیز کمتر می شود و هر چه اختلاف فشار دو محیط کمتر باشد، اختلاف آنتروپی کمتر و گاز حداقل با سرعت کمتری بیرون می جهد.
 آیا ضربه زدن به نوشابه مانع انفجار آن می شود؟
 
آیا ضربه زدن به نوشابه مانع انفجار آن می شود؟  اختصاصی «تابناک باتو»؛ برای اینکه کاری کنید تا هنگام باز کردن درب نوشابه مجبور نشوید تا سینک آشپزخانه بدوید، نخست باید بدانید چه چیزی اصلا باعث سرریز شدن نوشابه هنگام باز کردن در آن می شود. حباب های نوشابه از کربن دی اکسید هستند و قوطی ها طوری طراحی می شوند که باعث حل نشدن این گاز در نوشابه شوند. هنگامی که در آن را باز می کنید، فشار از روی گاز برداشته و دی اکسید کربن از بطری خارج شده و به همراه مایع نوشابه از قوطی فرار می کند.

درون فشار داخل قوطی مولکول های کربن دی اکسید توانایی این را ندارند تا خود را از مولکول های مایع متمایز سازند. تکان دادن بطری باعث این جداسازی و تشکیل حباب می شود.

آیا ضربه زدن به نوشابه مانع انفجار آن می شود؟ 
حال که می دانیم چه چیزی باعث این سرریز می شود، چگونه میتوانیم از آن جلوگیری کنیم. نخست اینکه باید قوطی را برای مدتی ثابت نگه داریم تا حباب ها نشست کنند. راه دیگر آنکه دمای قوطی را پایین بیاوریم، چون هرچه دما بیشتر باشد، فعالیت های مولکول های گاز بیشتر و فشار نیز کمتر می شود و هر چه اختلاف فشار دو محیط کمتر باشد، اختلاف آنتروپی کمتر و گاز حداقل با سرعت کمتری بیرون می جهد.

و اما پاسخ پرسش ما؛ بله، ضربه زدن می تواند باعث عدم انفجار و جهش گاز شود. وقتی که حباب ها شکل می گیرند، به کناره های قوطی می چسبند. اگر این حباب ها را آزاد کنیم، به بالا آمده و به حباب بزرگی تبدیل و به شکل گاز از قوطی خارج می شوند.

مشکل اینجاست که اکثر مردم روی در قوطی تمرکز می کنند و حباب های اطراف قوطی را به حال خود رها می کنند تا هنگام آزادی فواره بزنند؛ اما اگر به کناره های بطری ضربه بزنید، باعث می شوید که هنگام باز شدن درب بطری با صدای آزاد شدن گاز دی اکسید کربن روبه رو شوید. امتحان کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار