پرنده حرام گوشت در بازار پرنده فریدونکنار+تصاویر
کد خبر: ۹۲۲۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
 در حالی که معضل صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در استان مازندران، در سال جاری بیش از هر زمان دیگری مورد توجه و انتقاد قرار گرفته، این نسل‌کشی شرم‌آور که علاوه بر آسیب جبران‌ناپذیر به جمعیت پرندگان مهاجر، به دلیل شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بهداشت عمومی را به مخاطره انداخته و تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری محسوب می‌شود همچنان در فریدونکنار، ازباران و سرخرود ادامه دارد.

تصویر زیر، بخشی از آسمان منطقه ازباران را در محاصره دام‌های سودجویان به نمایش می‌گذارد. دام‌هایی آنقدر پیچیده و در هم تنیده که به پرندگان مهاجر، هیچ شانسی برای جان سالم به در بردن نمی‌دهند.

حاصل این تورهای در هم تنیده را کمی آن‌طرف‌تر، در بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار می‌توان جست. بازاری که تنها مرکز موجود برای عرضه پرندگان مهاجر در شمال کشور است و هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان به صورت غیرقانونی دایر می‌شود. مرکزی که از برپا شدن تا جزئیات فعالیتش همه و همه تخلف محسوب می‌شود. از آنجا که به جز این بازار، مرکز دیگری برای عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در شمال کشور وجود ندارد صیادان از سایر مناطق شمال کشور به این بازار می‌آیند تا صید خود را به فروش برسانند: البته اگر سماک بازار رخصت دهد.

اما سماک کیست؟ سماک به معنی ماهی‌فروش است که رفته‌رفته به پرنده‌فروش هم اتلاق شده و امروز به کسی گفته می‌شود که ماهی یا پرنده‌ها را در بازار به مزایده گذاشته و در برابر آن از فروشندگان حق‌الزحمه دریافت می‌کند. سماکان بازار فریدونکنار، با آغاز فصل مهاجرت، به برخی صیادان متقاضی وام می‌دهد تا بتوانند دامگاه اجاره کرده و برای صید پرندگان مهاجر دام و دانه فراهم کنند. این صیادان وام خود را با فروش پرندگان مهاجر صیدشده، در بازار با سماک تسویه می‌کنند.

صفرعلی آزادی، مالک باغ پرندگان ایلیا در فریدونکنار، سماک اصلی بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار است و صبح به صبح بازاری را که برای فروش پرندگان مهاجر برپا کرده مدیریت می‌کند. پرندگانی که اگر خوراکی باشند سر از بازار فریدونکنار در می‌آورند و اگر غیرخوراکی باشند در صورت تلف شدن به کارگاه‌های تاکسیدرمی منتقل می‌شوند و اگر زنده مانده باشند راهی باغ‌های پرندگان می‌شوند. نزدیکی باغ پرندگان ایلیا، بازار فریدونکنار و فروشگاه‌هایی که پرندگان تاکسیدرمی شده را قیمت گذاشته‌اند تصویری واضح از چگونگی سوء استفاده از پرندگان مهاجر به نمایش می‌گذارد.

در حالی که به دنبال خطر شیوع آنفلوانزا، سازمان حفاظت محیط زیست صید هر گونه پرنده در سال جاری را ممنوع اعلام کرده، تصاویر دلخراش از بازار پرنده‌فروشان فریدوکنار که ساعاتی پیش به خبرگزاری تسنیم رسید حکایت رواج قانون‌گریزی و بی‌توجهی دست‌اندرکاران این بازار به قانون دارد. این حقیقت تلخ سبب شد خبرگزاری تسنیم، طی تماسی با صفرعلی آزادی، سماک یا به عبارتی مدیر بازار فریدونکنار، علت این قانون‌گریزی و بی‌احترامی به نظم عمومی جامعه را جویا شود.

مکالمه با صفرعلی‌آزادی، سماک بازار فریدونکنار را در ادامه می‌شوند:

اظهارات و لحن کلام صفرعلی آزادی که خود سماک بازار است و برادرش یکی از دامگاه‌داران فریدونکنار، نوعی مصونیت از اجرای قانون و حتی پاسخگویی به جامعه را به تصویر می‌کشد. مصونیتی که ریشه آن را باید در اظهارات مقامات محلی جست‌وجو کرد. مقاماتی که همواره، جمعیتی از صیادان و دامگاه‌داران و فروشندگان متخلف را تعدادشان به صد نفر نمی‌رسد را مردم فریدونکنار خطاب کرده و رسانه‌ها را از قرار گرفتن در برابر این "مردم" برحذر می‌دارند تا لزوم ورود قاطع نهادهای بالادست به این هرج و مرج را به نمایش گذارند.

در ادامه تصاویری از بازار فریدونکنار را طی روزهای گذشته مشاهده می‌کنید:








سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، روز گذشته، درآمد بالای ناشی از فروش لاشه و زنده پرندگان مهاجر را دلیل اصلی رونق بازار شکار دانست و با بیان اینکه جمع کردن بساط کشتار بی رحمانه پرندگان زمستان گذران در تالاب فریدونکنار تنها با تصویب شورای تامین استان امکان پذیر است گفت: اولویت نخست سازمان متبوعش برای کاهش شکار پرندگان ، برچیده شدن بازار فریدونکنار است .
تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
0
6
الان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی اونجا چیکارن نسل کشی رو نمیبینند
Hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
0
0
اجراى قانون براى همه يكسان نيست چرا رودربايسى مى كنيد بنويسيد؟
ايشون حتماپشتشون به كسانى گرم هست كه گردن كلفتى مى كنندالبته مصمئناايران رادياتورنيست!!(پشتم گرمه...)
هرجاديديدقانون براى همه يكسان اجراميشه اونوقت جاى تعجب داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار