حیوانات کمیاب در استرالیا
کد خبر: ۹۲۰۳۳
تاریخ انتشار: 2017 November 19    -    ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
از کوآلاهای دوست داشتنی گرفته تا ببرهای زیبا و البته قوی جثه و ترسناک و کانگوروهایی که به وفور در کنار جاده‌های جنگلی به چشم می‌خورند، همگی از جانوران بومی جنگل‌های استرالیا هستند.
 حیوانات کمیاب در استرالیا
 
حیوانات کمیاب در استرالیا  به گزارش «تابناک باتو»؛ کشور استرالیا طبیعت بکر و ناشناخته‌ای دارد که برای بسیاری از طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به سفر می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

جاده ساحلی ایالت ویکتوریا در کشور استرالیا، یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاده‌های دنیا است که در میانه جنگل و اقیانوس قرار گرفته است. در دل جنگل‌های منطقه، جانوران کمیاب و بعضاً رو به انقراض بسیاری زندگی می‌کنند و به همین جهت است که بسیاری، طبیعت و حیات وحش استرالیا را بسیار غنی و کمیاب می‌دانند.

از کوآلاهای دوست داشتنی گرفته تا ببرهای زیبا و البته قوی جثه و ترسناک و کانگوروهایی که به وفور در کنار جاده‌های جنگلی به چشم می‌خورند، همگی از جانوران بومی جنگل‌های استرالیا هستند.

در ادامه با تعدادی از گونه‌های جانوری جنگل‌های استرالیا آشنا خواهید شد.

کوئول دم خالدار
حیوانات کمیاب در استرالیا 
«کوئول دم خالدار» (Tiger Quoll) که به نام‌های کوئول خالدار، کوئول ببری یا گربه ببری نیز شناخته می‌شود. دم خالدار یکی از گونه‌های ستبر دم‌ها است. جثه نسبتا کوچکی در حد یک گربه خانگی با دمی بزرگ و خال‌های سفید روی بدن خود دارد. دم خالدار جانوری رو به انقراض است که در جنگل‌های ویکتوریا زندگی می‌کند. البته گروه‌های محافظ محیط‌زیست تحت برنامه‌های حفاظتی سعی بر حفظ نسل این جانور دارند. ولی در حال حاضر این جانور در گروه جانوران رو به انقراض قرار گرفته است.
کوآلا

«کوآلا» (Koala) جانوری شناخته‌شده و بومی استرالیا است که قطعاً تا به حال تصویر آن را دیده‌اید. تصور بسیاری بر این است که کوآلاها نوعی خرس هستند. اما کاملاً باور اشتباهی است. در واقع کوآلاها نوعی کیسه‌دار هستند. برخلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند کوآلاها بسیار آرام و بی‌خطر هستند، پنجه‌های بلند آنها وسیله دفاع این جانور است و بهتر است در صورت روبه‌رو شدن با کوآلاهایی که اکثراً از درخت‌های گام (Gum Tree) که بومی استرالیا هستند آویزان هستند، فاصله خود را از آنها حفظ کنید. در سفر به ایالت ویکتوریا، در نزدیکی شهر Kennett river، تعداد زیادی از کوآلاها را می‌توانید ببینید.

کانگورو خاکستری شرقی
حیوانات کمیاب در استرالیا 

بسیاری از مردم وقتی نام استرالیا را می‌شنوند، کانگوراهایی که مدام بالا و پائین می‌پرند هم در ذهنشان تداعی می‌شود. البته این تصور ذهنی کاملا درستی است چرا که در هیچ‌جای دیگری از دنیا شما نمی‌توانید به اندازه استرالیا کانگورو ببینید. بدون شک هنگام عبور از جاده ساحلی ویکتوریا، شاهد کانگوروهایی خواهید بود که از جاده عبور می‌کنند یا در کنار جاده ایستاده‌اند.

والابی گردن قرمز

حیوانات کمیاب در استرالیا 

«والابی گردن قرمز» (Red- Shouldered Wallaby) در ظاهر بسیار شبیه کانگورو است و بسیاری در نگاه اول ممکن است به اشتباه آن را کانگورو تصور کنند. والابی‌ها اگرچه همانند کانگوروها جاندارانی کیسه‌دار و درازپا هستند، با کانگوروها تفاوت دارند و پراکندگی جمعیت کمتری نیز دارند. زیستگاه والابی‌های گردن قرمز بیشتر مناطق شرقی استرالیا از جمله تاسمانی است و در مناطق پربارش‌تر استرالیا می‌توانید شانس دیدن این جاندار کمیاب را در علفزارها یا مراتع داشته باشید.

طوطی رزیلا قرمز
 
حیوانات کمیاب در استرالیا

«طوطی رزیلا قرمز» (crimson Resella) بومی استرالیا (بیشتر مناطق شرقی) است. در جنگل‌های نزدیک شهر Anglesea در ایالت ویکتوریا استرالیا می‌توانید این طوطی‌های کمیاب را در حال پریدن در میان شاخه درختان ببینید.
 
اکیدنا
حیوانات کمیاب در استرالیا
 
«اکیدنا یا مورچه خورک» (Echidna) جانوری کمیاب و بومی استرالیا است که در مراتع و علفزارها می‌توانید آنها را ببینید. اکیدناها به لحاظ خارهای روی بدنشان کمی به جوجه‌تیغی‌ها شباهت ظاهری دارند. ولی ظاهر خارها و جثه بدنی متفاوت آنها سبب تشخیص راحت آنها از جوجه تیغی می‌شود. غذای عمده اکیدناها، مورچه‌ها و جانوران ریز هستند که اکیدناها با کمک زبانشان آنها را گرفته و تغذیه می‌کنند. بهترین مکان برای دیدن اکیدنا پارک ملی Port complell در ایالت ویکتوریاست.

وامبت
حیوانات کمیاب در استرالیا 

«وامبت» ( Wombat) پستانداری کیسه‌دار است که نزدیک‌ترین خویشاوند آن کوآلا است. اما وامبت‌ها برخلاف کوآلاها، در تونل‌های زیرزمینی که حفر می‌کنند زندگی می‌کنند و اصلاً از درختان بالا نمی‌روند. وامبت‌ها جانوران شب زیست هستند؛ به این معنا که عمده فعالیت آنها هنگام شب و در تاریکی هوا است. پس احتمالاً شانس دیدن آنها از نزدیک کم است. با این حال پارک ملی Tower Hill state Geme reserve در ایالت ویکتوریا که ۲۷۵ کیلومتری غرب شهر ملبورن واقع شده است بهترین مکان برای دیدن این جانوران کمیاب است.

شترمرغ استرالیایی
 
حیوانات کمیاب در استرالیا 
«شترمرغ استرالیایی» (Emu) بومی استرالیا و از بزرگ‌ترین پرندگان استرالیا است. بهترین مکان برای دیدن شترمرغ‌های استرالیایی منطقه Tower Hill در جنوب‌غربی ساحل ویکتوریا است.

بادپر شکری
حیوانات کمیاب در استرالیا
«بادپر شکری» ( Sugar gliders) جانداری کمیاب با ظاهری دوست داشتنی است که بیشتر شبیه شخصیت‌های کارتونی است. این جاندار با جثه ریز خود می‌تواند به سرعت از شاخه‌های درختان بالا برود و از شاخه‌ای به شاخه دیگر جهش کند. بدن بادپری شکری از خز پوشیده شده است. بادپری شکری‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند و اغلب در گروه‌های ۱۲ تایی دیده می‌شوند. منطقه Grey River Picnic در شهر Kennett river در ایالت ویکتوریا بهترین مکان برای دیدن این جانور است.

پلاتی پوس نوک اردکی
 
حیوانات کمیاب در استرالیا 

«پلاتی پوس نوک اردکی» (Duck-Billed platypus) را در جنوب شرق استرالیا و به ویژه در جزیره تاسمانی می‌توانید ببینید. گرچه در پارک ملی Otway در جنوب ویکتوریا نیز می‌توان شاهد این جاندار بود. هنگام طلوع یا غروب خورشید بهترین زمان برای مشاهده پلاتی پوس نوک اردکی است که از مخفیگاه‌های خود خارج می‌شوند.

پنگوئن

حیوانات کمیاب در استرالیا
در Twelve Apostles واقع در ساحل پارک ملی port Campbell ایالت ویکتوریا، هنگام غروب آفتاب می‌توانید شاهد کلنی‌هایی از پنگوئن‌ها باشید که با تهیه غذا برای پنگوئن‌های کوچک‌تر از آب خارج می‌شوند و در ساحل به آنها غذا می‌دهند. شما می‌توانید عکس‌های زیبایی از این پنگوئن‌ها ثبت کنید.
کجارو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار