انتساب تصویر زمین‌لرزه مکزیک به کرمانشاه+عکس
کد خبر: ۹۱۹۱۹
تاریخ انتشار: 2017 November 17    -    ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
پس از رخداد زلزله روز یکشنبه 21 آبان ماه در مرز بین سرپل ذهاب و سلیمانیه عراق تصاویری منتشر شده که به گفته متخصصان این حوزه برخی از این تصاویر ربطی به زلزله اخیر کرمانشاه ندارد.

زلزله روز یکشنبه 21 آبان ماه در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و ۳۲ کیلومتری جنوب غرب حلبچه رخ داده است. این زلزله در ناحیه مرزی ایران و عراق رخ داده و کانون آن در مرز ایران و عراق و در داخل خاک عراق گزارش شده است.

دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه گسل مسبب این زلزله، هنوز مشخص نیست، ادامه داد: ولی گسل فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و گسل‌های پهنه گسله ذهاب (یا سرپل ذهاب) در همین منطقه قرار دارد.

زارع با تاکید بر اینکه گسل "پی سنگی ذهاب" از گسل‌های سامانه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس است، خاطرنشان کرد: سازوکار این زلزله فشاری و صفحه گسله نزدیک به قائم بوده است.

این محقق مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه این زلزله را حدود 150 میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس کردند، خاطرنشان کرد: طبیعتا رخداد این زمین‌لرزه به تحریک گسل‌های دور از منطقه مرکزی مانند گسل‌های تهران، تبریز و قم و یا سایر گسل‌ها ربطی ندارد.

وی همچنین در خصوص تصاویر منتشر شده در خصوص این زلزله توضیح داد: تصویری که از این زلزله منتشر شده به زلزله اخیر کرمانشاه تعلق ندارد بلکه مربوط به زلزله مکزیک است.
 
انتساب تصویر زمین‌لرزه مکزیک به کرمانشاه!
 
به گفته محققان این تصویر مربوط به زلزله مکزیک است

آغاز مطالعات میدانی از فردا

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در ادامه تاکید کرد: ارائه اطلاعات بیشتر منوط به انجام مطالعات میدانی است که فردا عازم این منطقه هستم.

به گزارش ایسنا، زلزله‌های ۹۵۸ میلادی و ۱۱۵۰ میلادی سرپل ذهاب و در سده بیستم زلزله‌ ۱۹۶۷ میلادی با بزرگای ۵.۷ و زلزله ۵.۱ سال ۱۹۸۳ میلادی از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار