بهترین کمک به زلزله زدگان غرب کشور
کد خبر: ۹۱۷۸۷
تاریخ انتشار: 2017 November 16    -    ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
در خرید ملزومات عجله نکنید؛
بسیاری از کمک‌هایی که در روزهای اول به مناطق زلزله زده سرازیر می‌شود، به هدر می‌رود. مثلا مردم بیش از نیازشان لباس گرم دریافت می‌کنند، در حالی که درست چند هفته بعد متوجه می‌شوند که به توالت نیاز دارند و می‌توان گفت در آن موقع به سختی کسی پیدا می‌شود که کمک کند.
 بهترین کمک به زلزله زدگان غرب کشور
بهترین کمک به زلزله زدگان غرب کشور   به گزارش «تابناک باتو»؛ طبق تجربه‌ی کوتاه میدانی که با تعدادی از دوستان در هنگام زلزله سال 91 در استان آذربایجان شرقی (ورزقان و اهر) داشتیم، در روزهای اول زلزله، حجم بسیار زیادی از کمک‌های مردمی به سمت مناطق زلزله زده سرازیر می‌شود. مردم به صورت منفرد درباره نیازهای زلزله زدگان فکر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و اقدام به خرید مایحتاج زلزله زدگان می‌کنند. حتی بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به دلیل ضعف نهادهای دولتی و عمومی در برنامه ریزی و سازماندهی کمک‌های مردمی، وارد عمل می‌شوند و بخش عمده‌ای از کمک‌ها را جمع آوری می‌کنند، ولی به موقع و در جای درست خرج نمی‌کنند. هر کس چیزی به ذهنش می رسد: مواد غذایی، پوشاک، زیرانداز، مواد شوینده و بهداشتی، نوار بهداشتی، ظروف و ...

تجربه عملی ما چنین بود: ابتدا از دوستان و نزدیکان خود پول جمع کردیم؛ پس از آن از طریق تلفن کسب اطلاعات کردیم که مثلا چه نیازی وجود دارد. حدود یک هفته از زلزله گذشته بود؛ با اطلاعاتی که به دست آورده بودیم، بلافاصله حجم قابل توجهی مواد شوینده وبهداشتی (شامپو، صابون، و نوار بهداشتی) خریداری کردیم. قبل از این که اقلام خریداری شده به تبریز برسد، خودمان به آنجا رسیدیم. به مناطق زلزله زده که رسیدیم، متوجه شدیم که نیازهای امروز از دیروز متفاوت است. اقلام خریداری شده را در تبریز فروختیم و به جای آن ظروف پخت و پز و سرو غذا تهیه کردیم. وقتی که به مناطق زلزله زده رسیدیم و کار توزیع را شروع کردیم، متوجه شدیم که خیلی جاها به این ظروف نیاز ندارند و آخرین برداشت ما هم چندان دقیق نبوده است.

متاسفانه بسیاری از مردم زلزله زده هم به دلیل از دست دادن زندگی‌شان و هم به خاطر حالات روانی متعاقب زلزله، ممکن است چندین بار چیزی را قبول کنند که دیگر به آن نیاز ندارند. بسیاری از کمک‌هایی که در روزهای اول به مناطق زلزله زده سرازیر می‌شود، به هدر می‌رود. مثلا مردم بیش از نیازشان لباس گرم دریافت می‌کنند، در حالی که درست چند هفته بعد متوجه می‌شوند که به توالت نیاز دارند و  می‌توان گفت در آن موقع به سختی کسی پیدا می‌شود که کمک کند.

اگر افرادی هستند که به شما اعتماد دارند، به آن‌ها بگویید عجله نکنند. شما مسئولیت تعیین نحوه‌ی کمک را بر عهده بگیرید و پول‌های خودتان و دوستانتان را جمع کنید برای زمان مناسب. لطفا کمک‌هایتان را نگه دارید برای وقتی که دیگر یاریگری نیست. اگرچه توصیه می‌کنیم این پیام را همین الان منتشر کنید تا در کمک کردن عجله نشود، ولی بهتر است جمع کردن کمک‌های نقدی را به عقب نیندازید. اگر کسی که شما مورد اعتمادش هستید، قصد کمک دارد، هم اکنون کمک او را در قالب وجه نقد دریافت کنید؛ چون افراد دیگری هم هستند که بدون برنامه، با فشار و قرار دادن طرف مقابل در رودربایستی، اقدام به جمع‌آوری کمک‌می‌کنند. در نتیجه ممکن است اگر دیر اقدام کنید کمک‌های دوستان و نزدیکان شما بهینه توزیع نشود.
با آروزی تندرستی و سربلندی برای هم میهنانمان
انجمن فرهنگ، رفتار و اخلاق شهروندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار