مرگ دومین فک خزری در پره صیادان مازندرانی +عکس
کد خبر: ۹۱۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 15    -    ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
 هفته پیش هم یک قلاده فک خزری به خاطر گیر کردن در تور ماهیگیران مازندرانی در ساحل سرخرود در غرب استان تلف شد.
روابط عمومی محیط زیست مازندران روز دوشنبه اعلام کرد که لاشه دومین فک خزری امروز در ساحل تالاب بین المللی میانکاله در شرق این استان پیدا شده است .


پارسال هم صیادان مازندرانی در همین منطقه یک قلاده فک خزری را که داخل تور ماهیگیری گیر کرده بود با کمک نیروهای گارد حفاظت محیط زیست منطقه رها کرده و به درمانگاه ویژه این آبزی در آشوراده فرستاده بودند.

مرگ دومین فک خزری در پره صیادان مازندرانی


فُک خزری که نام علمی آن ' پوسا کاسپیکا Pusa caspica ' است ، از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.


این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

ناآگاهی صیادان ، علت مهم تلفات فک خزری
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی ' لنی هارد ' استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت که آشنا نبودن صیادان مازندرانی و گیلانی با وضعیت زیستگاهی فک خزری سبب می شود تا هر ساله چند قلاده از این آبزی کمیاب در این استان ها تلف شود.
امیر صیاد شیرازی افزود : دوره طلایی برای زنده ماندن فک خزری پس از گرفتار شدن در تور ماهیگیری حدود 20 دقیقه است و صیادان باید در این مدت از گرفتار شدن فک خزری در تور آگاهی یافته و حیوان را رها کنند.


وی گفت : به نظر می رسد صیادان این دو استان خیلی دیر به تورهایی که در آب های ساحلی پهن کردند ، سرکشی می کنند و به همین دلیل با جسد فک مواجه می شوند.


شیرازی افزود : همه ساله تعدادی فک خزری در تور صیادان مازندرانی و گیلانی کشته می شوند و این روند در استان گلستان به دلیل آشنا بودن صیادان با دوره طلایی زنده ماندن فک در تور ماهیگیری به صفر رسیده است.


بر اساس آمار کمتر از یکصد هزار قلاده فک خزری در دریای خزر باقی مانده است .
فک خزری به‌طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.


فک‌ها جانورانی با ارزش‌ هستند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.


فک‌ها در تابستان ، بهار و پائیز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
انسانها، سرطان زمین و مهمتر از آن ، طبیعت هستند...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار