آیا اسپینر ضد استرس است؟!
کد خبر: ۹۱۵۸۷
تاریخ انتشار: 2017 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
استفاده از گجت هایی همچون اسپینر، بیشتر به عنوان یک دستگاه مختل کننده عمل می کند و مزیت زیادی برای افراد مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی ندارد. به همین خاطر دانشمندان تصمیم گرفتند در مورد پایه و اساس چنین ادعاهایی تحقیق کنند.
 آیا اسپینر ضد استرس است؟!
 
آیا اسپینر ضد استرس است؟!  به گزارش «تابناک باتو»؛ داغ ترین اسباب بازی که این روزها به فروش می رسد اسپینر است. اسپینر به عنوان درمانی برای اختلال کم توجهی بیش فعالی، اضطراب و اوتیسم در نظر گرفته می شود اما استفاده از آن در برخی از مدارس ممنوع است.

اسپینرها دستگاه های کوچک با توپ های تعبیه شده در آن هستند که کاربر می تواند آن را بین انگشتان دست خود بچرخاند. سرعت این دستگاه تجربه حسی دلپذیری را برای کاربر فراهم می کند. چالش چرخاندن و انتقال آن بین انگشت ها می تواند برای برخی از افراد هیجان انگیز باشد. بیشتر اسپینرها برای افرادی به فروش می رسند که اختلالاتی همچون اضطراب، اوتیسم و اختلال کم توجهی بیش فعالی دارند. به عنوان مثال یکی از فروشندگان اسپینر در آمازون، به افراد قول می دهد به کمک این دستگاه تمرکز بیشتری برای انجام کارهای خود داشته باشند و در عین حال خلاقیتشان افزایش یابد.

متاسفانه تمامی این ادعاها توسط دانشمندان ثابت نشده است. یکی از متخصصان در این زمینه می گوید: استفاده از گجت هایی همچون اسپینر، بیشتر به عنوان یک دستگاه مختل کننده عمل می کند و مزیت زیادی برای افراد مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی ندارد. به همین خاطر دانشمندان تصمیم گرفتند در مورد پایه و اساس چنین ادعاهایی تحقیق کنند. در یکی از مرورهای انجام شده در سال ۲۰۱۷، که در مجله Current Opinion in Pediatrics منتشر شد، دانشمندانی همچون دکتر Ruth Milanaik به این نتیجه رسیدند که هیچ پژوهشی به طور خاص بر روی ارتباط بین این اسپینرها و توجه کودکان انجام نشده است. نه تنها هیچ پژوهش متمرکزی انجام نشده بود بلکه مطالعه مروری هم بر روی این اسپینرها انجام نشده بود.با وجود این کمبود پژوهشی، ادعای سازندگان اسپینر ها بی اساس خواهد بود. مکعب های پلاستیکی که با دکمه های متعددی مجهز شده اند را می توان در کلاس ها به کار برد. دانشمندان بر این باورند که چنین مکعب هایی نیازمند توجه بصری نیستند.

آیا اسپینر ضد استرس است؟! 
دکتر کاترین ایسبیستر در این باره می گوید: این مکعب ها هدف یکسانی با اسپینرها دارند اما برای کلاس ها مفیدترند و کمتر از اسپینرها باعث حواس پرتی افراد می شوند. اسپینرها علی رغم مفید نبودن آن ها در حفظ تمرکز کودکان، بحث هایی را در مورد دوره های توجه در کودکان نیز ایجاد کرده اند. با اینکه داده های زیادی برای پشتیبانی از این ایده که کودکان امروزی نسبت به گذشته تمرکز کمتری دارند وجود ندارد اما برخی از تحقیقات نشان می دهد که دوره توجه در این عصر، کاهش یافته است. برای بازگرداندن توجه کودکان روش های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش ها استفاده از دستگاه های مختلف، استراحت در میان فعالیت ها و استفاده از روش هایی است که حواس پرتی را کاهش می دهد.

این روزها توجه زیادی به اسپینرها می شود و می توان آن را در دست بیشتر افراد مشاهده کرد. قبل از دسامبر ۲۰۱۶، جستجوهای گوگلی برای کلمه اسپینر زیاد نبود. در حال حاضر این جستجوها به شدت افزایش یافته است و این موضوع نشان دهنده توجه و تمایل افراد به استفاده از چنین ابزارک هایی است. بیشتر صحبت ها و بحث هایی که در مورد اسپینرها وجود دارد مربوط به ممنوع شدن کاربرد آن در مدارس است.

برخی از تحقیقات انجام شده در مدارس ابتدایی شیکاگو نشان می دهد که استفاده از چنین ابزارک هایی باعث حواس پرتی کودکان شده است. به همین خاطرکودکانی که از اختلال کم توجهی رنج می برند به گزینه های بهتری برای بهبود شرایط خود نیاز دارند. در این میان، برخی از والدین که کودکان آن ها نیازهای خاصی دارند بر این باورند که چنین اسباب بازی هایی مزایایی برای کودکانشان داشته است. یکی از وبلاگ نویسان که کودک هشت ساله اش به اوتیسم مبتلاست در مورد این موضوع مطالبی را نوشته است. دستگاه های تایید شده توسط مدارس تفاوت های زیادی در دختر ۸ ساله ایجاد کرده است اما به گفته این فرد، استفاده از اسپینر نیز مفید بوده است.

این اسپینرها برای افرادی که چنین اختلالاتی دارند کاهش دهنده استرس محسوب می شود. یکی از متخصصان با ممنوع کردن اسپینرها در مدارس مخالف است. او در این باره می کوید: این گجت های کوچک باید به عنوان یک دستگاه کمک کننده نامیده شوند و می توانند بخشی از استراتژی موفق مدیریت رفتارهای فرد باشند. با اینحال برخی از معلمان بر این باورند کودکانی که از اسپینر به عنوان اسباب بازی استفاده می کنند، به جای تمرکز بر روی درس به اسپینرها توجه می کنند و این اصلا خوب نیست.

مزایای اسپینرها؟

شکی نیست اسباب بازی که به کودکان اجازه دهد با آن درگیر شوند، می تواند مزایایی را برای افراد مبتلا به اوتیسم داشته باشد. درمانگرها اغلب از اسباب بازی های حسی برای بهبود شرایط استفاده می کنند. به طور مشابه تحقیقات انجام شده نشان می دهد حرکت کردن یا حرکت دادن بخشی از بدن، به کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی کمک می کند بر روی کارهای خود تمرکز کنند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله Abnormal Child Psychology منتشر شد کودکان ۸ تا ۱۲ سالی را مورد بررسی قرار می داد که به اختلال کم توجهی بیش فعالی مبتلا بودند. محققان دریافتند افرادی که در فعالیت های حرکتی درشت شرکت می کنند ( به معنای فعالیت هایی که بخش های بزرگی از بدن را حرکت می دهند) بهتر از آن هایی که در طول انجام فعالیت های ذهنی خود ساکن می مانند عمل می کنند.
آیا اسپینر ضد استرس است؟! 

تمرینات ورزشی برای کودکانی که اختلال کم توجهی بیش فعالی دارند تایید شده و مفید است. اما بدون بدون وجود مطالعاتی که به طور خاص بر روی اسپینرها تمرکز داشته باشد، نمی توان مفید بودن این نوع دستگاه را در بهبود شرایط کودکان مبتلا به کم توجهی بیش فعالی را تایید کرد. یکی از دانشمندان این مطالعه بر این باور است که اسباب بازی های کوچکی که با دست سروکار دارند زیاد نمی توانند به این شرایط کمک کنند. او معتقد است که استفاده از اسپینر نیازمند حرکت درشت بدن نیست. او در این باره می گوید: اسپینرها از لحاظ بصری نیز مختل کننده حواس هستند و می توانند توجه کودک را از تخته سیاه دور سازند. استفاده از دوچرخه های ثابت به هنگام خواندن یا نشستن بر روی توپ متحرک به هنگام کار کردن بر روی وظایف مدرسه، باعث ایجاد حرکاتی می شود و می تواند در کودکانی که اختلال کم توجهی بیش فعالی دارند مفید باشد.

ایمنی اسپینرها

گزارش غیر رسمی در مورد وجود سرب در این اسپینرها که در ماه ژوئن منتشر شد والدین را نگران کرد اما لازم نیست همین امروز اسپینرها را دور بیندازید. تامارا رابین مدافع پیشگیری از مسمومیت با سرب که به هیچ موسسه دانشگاهی یا پژوهشی وابسته نیست، حدود ۱۱ اسپینر را بررسی کرد و در دو مورد از آن ها، مقادیر بسیار بالایی از سرب را پیدا کرد. البته نمی توان یافته رابین را به سایر اسپینرها تعمیم داد زیرا تنها ۱۱ اسپینر مورد بررسی قرار گرفته است.

 یکی از نگرانی های بزرگی که در مورد اسپینرها وجود دارد، خوردن بخش های کوچکی از این اسباب است. گزارش های موجود نشان می دهد که این اسباب بازی ها می توانند خطرناک باشند و به همین خاطر کودکان زیر سه سال نباید با آن ها بازی کنند. اگر در منزل خود کودک کم سن و سال دارید اجازه ندهید با آن بازی کند یا آن را در دهان خود بگذارد.
مجله سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار