«تعطيل ترين» كشور جهانيم!
کد خبر: ۹۱۴۶۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
بهمن سال گذشته بود كه طرح تعطیلی هشتم ربیع الاول، سالروز روز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت ولیعصر (عج)، در مجلس شوراي اسلامي مطرح و تبديل به قانون شد تا روز تعطيل ديگري به تقويم رسمي كشور اضافه شود.اين روز با توجه به تاكيد آن زمان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و براي بزرگداشت هرچه بيشتر آغاز امامت امام زمان (عج) به عنوان تعطيل رسمي شناخته شد تا در سال‌هاي بعد، در تقويم رسمي كشور گنجانده شود. اما از آنجا كه تقويم رسمي كشور در روزهاي آخر پاييز يا ابتداي زمستان هرسال تدوين و منتشر مي‌شود، تعطيلي هشتم ربيع الاول در تقويم سال 96 ثبت نشد و خيلي‌ها نيز توجهي به تعطيلي اين روز نداشتند.
 
اما چند روز قبل بود كه يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با رسانه‌ها موضوع تعطيلي هشتم ربيع الاول را كه همزمان با ششم آذر آينده مي‌شود اعلام كرد و خبر به سرعت مورد توجه همگان قرار گرفت. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات ريیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی در لایحه احکام دايمی برنامه‌های توسعه‌ کشور برای افزایش تعطیلات رسمی گفت : « در یکی از مواد این لایحه، هشتم ربیع‌الاول مصادف با سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت و ولایت حضرت ولیعصر (عج)، تعطیل رسمی اعلام شده است». وی درباره بلاتکلیفی مردم به دلیل قید نشدن این تعطیلی در تقویم رسمی سال ۱۳۹۶ افزود:« مهم این است که این مصوبه مراحل قانونی خود را طی کرده و به تایید رسیده و بنابراین امسال، ششم آذرکه مصادف با هشتم ربیع‌الاول است، تعطیل رسمی تلقی می‌شود».

مطهري: اين تعطيلي بي مبناست!

اما تعطیل شدن روز 6 آذر امسال، در حالی صورت مي‌گيرد که درسال 96 ، 21 روز تعطیل در تقویم وجود دارد و بعضی از این تعطیلی‌ها به طور دو یا سه روزه پشت سر هم است. اين تعطيلي‌ها بدون احتساب تعطيلي‌هاي پنج شنبه و جمعه هر هفته است كه گواهي از بالا بودن ميزان تعطيلات در كشور مي‌دهد. همين موضوع نيز سبب شد تا در روز گذشته، علی مطهری، نايب ريیس مجلس شورای اسلامی نسبت به اعلام تعطیلی هشتم ربیع‌الاول واكنش نشان داده و با «بی‌مبنا» خواندن آن، مخالفت رسمي خود با اين روز را اعلام كند. او با ابراز امیدواری نسبت به اينکه این تعطیلی با ارائه طرحی بايد لغو شود، تاكيد كرد: « تعطیلی هشتم ربیع‌الاول که امسال مصادف با ۶ آذر است، یک خطا و موجب وهن مجلس شورای اسلامی است. هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) است.
 
سوال این است که چه ضرورتی برای تعطیلی این روز هست؟ نخست مردم در این روز باید عزا بگیرند یا شادی کنند؟ دوم اينكه فلسفه تعطیلی یک روز آن است که مناسبت مربوط بزرگ داشته شود. آیا این بزرگداشت با تعطیلی بهتر انجام می‌شود یا با دایر بودن ادارات و بخش خصوصی و مطبوعات که هر یک می‌توانند برنامه‌ و مطلبی داشته باشند؟ در ضمن این روز مجاور نهم ربیع‌الاول است که برخی شیعیان تندرو برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که مخالف وحدت اسلامی و مضر به حال دنیای اسلام است. علاوه بر این، نحوه تصویب این تعطیلی نيز قابل توجه است. این تعطیلی بنا به توصیه یکی از مراجع صورت گرفت - در صورتی که برخی مراجع نیز موافق نیستند- و به همین دلیل بدون تناسب در میان مواد و بندهای قانون احکام دايمی برنامه‌های توسعه‌ کشور و غفلت نسبی نمایندگان در مجلس نهم به تصویب رسید و البته شورای نگهبان مخالفت کرد و بررسی آن به مجلس دهم کشیده شد و در مجلس دهم نیز با لطایف‌الحیل اجازه صحبت به مخالف و موافق داده نشد و به صورت مرموزی تصویب شد. ان‌شاا.. با ارائه طرحی این تعطیلی لغو خواهد شد».

نمايندگان مجلس به دنبال ساماندهي تعطيلات!

به جز علي مطهري، برخي ديگر از نمايندگان مجلس نيز با اضافه شدن روزهاي تعطيل به تقويم كشور اعلام مخالفت كرده و خواستار بازنگري مجلس شوراي اسلامي در تصميم خود هستند. احمد همتی، نماینده مجلس شوراي اسلامي در اين باره در گفت وگو با «قانون» از پیگیری مجلس برای کاهش تعداد روزهای تعطیل سال صحبت کرد و گفت: «تا کنون چندین بار در مجلس درباره این موضوع صحبت شده است اما به هیچ نتيجه‌اي نرسیده‌ایم. به هر حال افزایش تعداد روزهای تعطیل در سال می‌تواند باعث کاهش راندمان کاری شود. درست نیست که وقتی یک طرحی تصویب شده دوباره آن را مطرح کنیم و تعداد روزهای تعطیل سال را افزایش دهیم». طيبه سياوشي، ديگر نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت وگو با «قانون»، افزايش تعطيلات به تقويم كشور را داراي تبعاتي دانست و گفت كه با اضافه شدن حتي يك روز تعطيل به تقويم مخالفم. وي با تاكيد بر اينكه نمايندگان مجلس بايد موضوع ساماندهي تعطيلات رسمي كشور را پيگيري و به نتيجه برسانند، اظهارداشت: اضافه نشدن به تعطيلات كشور و حتي كاهش آن به اقتصاد كشور كمك خواهد كرد.

كشورهاي پركار و كم كار!

افزايش روزهاي تعطيل در تقويم رسمي كشور در حالي صورت مي گيرد كه آمارهای ارائه شده از سوی یک موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد ایران، بیشترین میزان تعطیلات رسمی را در جهان دارد و ۱۹ روز تعطیلات رسمی ایران در سال بیشتر از هشت روز تعطیلات رسمی در انگلیس و ۱۰ روز در آمریکاست.بر اساس گزارش موسسه مرسر، کشور عربی امارات که مرکز جذب کارگران خارجی در جنوب خلیج فارس است، یکی از کمترین تعطیلات رسمی را در مقایسه با سایر کشورها دارد.
 
کارگران اماراتی در طول سال تنها از 9 روز تعطیلی رسمی برخوردارند که کمترین میزان تعطیلات رسمی در بین کشورهای خاورمیانه و آفریقا به شمار می‌رود.اما کارگران و کارمندان در کشورهای مجارستان، انگلیس و هلند در سال یک روز تعطیلی کمتری دارند یعنی فقط هشت روز در سال را تعطیلند.در بین کشورهای اروپایی، فنلاند و اسپانیا با 15 و 14 روز بیشترین و مجارستان، انگلیس و هلند با هشت روز کمترین تعطیلات را دارند.کشور اتریش دارای 12 روز تعطیلات رسمی است؛ در حالی که تعداد روزهای تعطیل سال در سوئد، ایتالیا، فرانسه و دانمارک 11 روز است. از سويي، کارگران کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، نروژ و پرتغال نیز 10 روز سال تعطیل هستند و در آلمان نيز به طور معمول9 روز در سال تعطیل است.
 
اما این رقم در بین ایالت‌های مختلف متغیر است و این رقم گاهی تا 13 روز نیز می‌رسد.در مرکز و شرق اروپا، ترکیه با 14.5 روز بیشترین تعطیلی را دارد و پس از آن روسیه با 14 و اسلواکی با 13 روز تعطیلی قرار دارند. جمهوری چک و لیتوانی هر دو با 12 روز تعطیلی، کرواسی با 11 روز، لهستان و اوکراین با 10 روز و صربستان و رومانی با 9 روز در رده‌های بعدی قرار دارند. دولت فدرال آمریکا نيز 10 روز تعطیلی رسمی دارد اما کارمندان بخش خصوصی ملزم به رعایت این تعطیلات نیستند.خوب است بدانيد كه آمریکای لاتین بهشت کارمندان کم کار و تنبل جهان به شمار می‌رود و کلمبیا با 18 روز بیشترین و مکزیک با هفت روز کمترین تعطیلات این منطقه از جهان را به خود اختصاص داده‌اند. آرژانتین و شیلی 15 روز و برزیل نیز 12 روز تعطیلی دارند.
 
افزايش يا كاهش دادن تعطيلي‌ها در تقويم رسمي كشورهاي مختلف از جمله ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه «کشورهایی که می خواهند سرمایه گذاری بیشتری را جذب کنند، سعی می کنند مولد بودن و دسترسی به نیروی کار بیشتر را نشان بدهند». به‌طور مثال، پرتغال در طرحی برای افزایش میزان بهره‌وری و ارسال پیامی به سرمایه‌گذاران خارجی احتمالی، چهار روز از 14 روز تعطیلات رسمی خود را کاهش داده است و در چنين شرايطي، بسياري از ايراني‌ها، با شنيدن خبر روزهاي تعطيل و افزايش آن، بر طبل شادانه مي كوبند و كارنكردن را بر كاركردن ترجيح مي دهند!


روزنامه قانون
برچسب ها: تعطیلی ، تقویم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
3
0
آقاي خوشمزه اين كشورهايي كه نام بردي همشون دو روز تعطيلي رسمي در هفته دارند و 36 ساعت كار هفتگي! نه 44 ساعت كار!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
3
کلاً تعطيلي هم که نداشته باشيم، تعطيل‌ترين کشور جهانيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
1
بد نیست بدانی در خیلی از این کشورها دو روز هفته تعطیل است. نه مثل ایران که درخیلی ادارات فقط جمعه ها تعطیل است.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
1
تعطیلی رسمی بله زیاد است اما تعطیلات آخر هفته کشورهایی که گفتید دو روز در هفته هست نه یک روز و نیم مانند ایران.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
1
2
حالا نیست نماینده ها اصن تعطیلات نمیرن دنباله کم کردنه تعطیلی مردمن! والا شما که غیر از تعطیلی آخر هفته 15 روز تابستون 15 روزم زمستون تشریف ندارین!
در ضمن نماینده باید کارشناسی شده حرف بزنه نه از رو هوا و تفکرات شخصی! کجا ثابت شده که تعطیلات باعث کاهش راندمان شده؟ پس چرا کشور های اروپایی و آمریکایی تعطیلاتشون از ما بیشتر و راندمانه کاریشون هم بیشتره؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
0
0
مهم تعداد تعطیلات نیست مهم اینه که آیا مردم تو تعطیلات می تونن شاد باشن و لذت ببرن؟مردم مثلا عید نوروز رو مثل کریسمس و هالوین خارجی ها می تونن جشن بگیرن؟
شما تقویم رو یه بار مرور کن ببین چقدر تعطیلات با عنوان چرت هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
تعطیلاتی که شادی عمومی و دسته جمعی در خیابانها نباشد به درد نمی خورد .تعطیلات کشور هایی که در بالا آمد به خاطر شادی همگانی است نه عزاداری و افسردگی مردم ایران بیشتر ناشی از این است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار