چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟
کد خبر: ۹۱۳۵۸
تاریخ انتشار: 2017 November 12    -    ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
اعتماد به نفس توانایی داشتن دید مثبت راجع به خودتان و یکی از عوامل موثر موفقیت در زندگی است. افراد از راه‌های مختلف سعی می‌کنند که اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، اما به راستی از بین این روش‌ها کدام یک موثرتر است. این سوالی هست که در این مطلب قصد داریم به آن پاسخ دهیم.


مصطفی افشار کارشناس ارشد مشاور خانواده درباره تعریف اعتماد به نفس اظهار کرد: به توانایی اولیه انجام کار پس از اعلام کار اعتماد به نفس گفته می‌شود. به عبارتی دیگر اعتماد به نفس احساس توانستن اولیه است. بسیاری از افراد به علت اینکه تعریف نادرستی از اعتماد به نفس دارند نمی‌توانند اعتماد به نفس خودشان را افزایش دهند.
 

وی بیان کرد: فقدان اعتماد به نفس وجود ندارد و همه افراد اعتماد به نفس دارند، ولی میزان آن در اشخاص مختلف متفاوت است.
 
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس افزود: عزت نفس و اعتماد به نفس همپوشانی عجیبی با هم دارند. اعتماد به نفس احساس توانستن اولیه برای انجام کار است و عزت نفس به معنای دوست داشتن خود و احترام گذاشتن به خود است. فردی که خودش را دوست دارد به سلامت جسمی و روانی خودش آسیب نمی‌زند و شخصی که قصد دارد اعتماد به نفس خود را تقویت کند، برای توانمند شدنش تلاش بیشتری می‌کند.


افشار تاکید کرد: افرادی که دوست دارند، اعتماد به نفس بالایی داشته باشند باید نخست در عزت نفس خودشان کار کنند. ما باید خودمان را به حدی دوست داشته باشیم که حاضر نشویم به روح و جسممان لطمه‌ای وارد شود؛ بنابراین افرادی که به راحتی عصبانی میشوند، به روح و ذهن خود آسیب میرسانند و عزت نفس پایینی دارند. همچنین اشخاصی که به ظاهر خود اهمیت نمیدهند و لباس خوب نمی‌پوشند، یا غذای باکیفیت مصرف نمی‌کنند نیز عزت نفس و در نتیجه اعتماد به نفس پایینی دارند؛ بنابراین عزت نفس و اعتماد به نفس ۲ مقوله تنیده در هم با ۲ ساختار متفاوت، اما همپوشانی بسیار بالا است.
 

وی درباره راه‌های اصلی افزایش اعتماد به نفس عنوان کرد: مدیریت هوا‌ی نفسانی یکی از راه‌های اساسی برای افزایش اعتماد به نفس است. به طور کلی افراد هوس‌ران انرژی روانی کمتری دارند و به تبع دارای اعتماد به نفس پایینی هستند.


این کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: افراد برای افزایش اعتماد به نفس خود باید پرونده‌های نیمه تمام (گشتالت‌های ناقص) را ببندند به این معنی که آن‌ها باید لیستی از کار‌های نیمه تمام خود را تهیه کنند و آن کار‌ها را یا به طور کلی حذف کنند یا ادامه بدهند و تمام کنند. فردی بنام فردریک پرلز نظریه گشتالت را در روانشناسی مطرح کرده است.


افشار تصریح کرد: انسان‌ها برای افزایش اعتماد به نفس خود باید از غذا‌هایی تغذیه کنند که از جنس خودشان (پستانداران) فاصله بیشتری داشته باشد. مصرف غذا‌هایی مانند آبزیان و گیاهان سبب می‌شود که حجم بیشتری از انرژی در مغز ما باقی بماند؛ بنابراین افراد برای افزایش اعتماد به نفس خود باید مواد غذایی مانند جوانه گندم، میگو و ماهی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.


وی افزود: یکی از روش‌هایی که برای افزایش اعتماد به نفس توصیه می‌شود، کنترل هیجانات است، زیرا افراد زمانی که هیجان‌زده می‌شوند (هیجان‌های مثبت و منفی) سطح ادراکشان کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین اشخاص باید یاد بگیرند که چگونه هیجاناتشان را کنترل کنند.
 

کارشناس ارشد مشاوره خانواده اظهار کرد: افراد برای افزایش اعتماد به نفس خود باید احساساتشان را کنترل و احساساتشان را از هیجاناتشان به درستی تفکیک کنند. کنترل احساسات باعث می‌شود که افراد رضایت درونی داشته باشند. همچنین اشخاص برای افزایش اعتماد به نفس خود باید برنامه ریزی منسجم مطالعاتی داشته باشند. داشتن برنامه ریزی منسجم مطالعاتی به این معنا نیست که اشخاص باید روزانه ساعات زیادی را به مطالعه اختصاص بدهند. بلکه کافی است افراد برای افزایش اعتماد به نفس خود، روزانه تنها حدود ۱۰ دقیقه مطالعه داشته باشند و این کار را هر روز تکرار کنند.

افشار گفت: افراد هرگز نباید با دیگران جدل و دعوا کنند. زیرا در هنگام داد و بیداد و دعوا میزان آدرنالین به حداکثر و سروتونین به حداقل می‌رسد؛ بنابراین کارکرد قوه ادراک افراد به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و اشخاص تصمیمات اشتباه می‌گیرند. البته گفت و گو و مباحثه بد نیست و فقط پرهیز از جدل و دعوا ضروری است.


وی درباره اینکه چگونه بفهمیم گفت و گو وارد فضای مجادله شده است، بیان کرد: هر موقع که نفر مقابل ما روی دلایل قبلی خود پافشاری می‌کند و دلایل منطقی‌تری برای شما نمی‌آورد در این صورت گفت و گو وارد فضای مجادله شده است. معمولاً در فضای مجادله اشخاص می‌گویند که «حق با من است» یا «همینه که هست.»


این کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: یکی دیگر از راه‌های اساسی برای افزایش اعتماد به نفس افراد، اصلاح ارتباط عمیق با خالق است. افرادی که ارتباط ضعیفی با خالق هستی دارند، دارای اعتماد به نفس پایینی هستند.


افشار عنوان کرد: از راه‌های فرعی افزایش اعتماد به نفس می‌توان به رفتن به سفر، پیدا کردن یک دوست جدید، ثبت نام در یک باشگاه ورزشی، تماشای فیلم سینمایی که ما را به تفکر وا می‌دارد و رفتن از مسیر‌های غیر تکراری به سمت منزل یا محل کار اشاره کرد.


آسیب‌های ناشی از اعتماد به نفس پایین
 

وی درباره معایب اعتماد به نفس پایین گفت: افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، احساسات خود را به خوبی بروز نمی‌دهند و این احساسات را در خودشان تلنبار می‌کنند در نتیجه آن‌ها اغلب دچار افسردگی، انزوا و درون‌نگری می‌شوند. همچنین این اشخاص معمولاً از خلاقیت فاصله می‌گیرند و زندگی یک نواخت و بی روحی را درپیش می‌گیرند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده تاکید کرد: افرادی که دارای اعتماد به نفس ضعیفی هستند، قدرت نَه گفتن پایینی دارند. همچنین آن‌ها در ارتباطاتشان دچار تزلزل می‌شوند و منظور خودشان را درست به طرف مقابل منتقل و منظور طرف مقابل هم درست درک نمی‌کنند.


افشار یادآور شد: اشخاصی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب فرصت‌ها را در زندگی از دست می‌دهند و مشکلات را تهدید قلمداد می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار