زمان پخش برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه»
کد خبر: ۹۱۳۴۳
تاریخ انتشار: 2017 November 12    -    ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
 محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم از جزئیات برنامه «عبدی شو» و زمان پخش برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه» سخن گفت.

شبکه نسیم یکی از شبکه‌های پربیننده سیماست که با تولید و پخش برنامه‌های گوناگون، رسالت رسانه‌ای خود را به میزان قابل قبولی انجام می‌دهد. محمد احسانی مدیر این شبکه، اعتقاد دارد شبکه نسیم به لطف خدا و توجه مردم، شبکه‌ای پربیننده است، بنابراین ورود برنامه جدید به آن آسان نیست؛ با محمد احسانی درمورد برنامه‌های شبکه نسیم و ویژگی‌های آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم که آن را مشاهده می‌کنید.

تولید فصل جدید برنامه «دورهمی» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

درحال حاضر کار طراحی و ساخت دکور برنامه در دست انجام است. همان طور که می‌دانید در فصل جدید دکور این برنامه تغییر خواهد کرد، ضمن این که لوکیشن «دورهمی» نیز عوض شده و برنامه در محل قبلی ضبط نخواهد شد؛ اتاق‌های فکر به‌منظور ارائه طرح و ایده‌های جدید نیز تشکیل شده است. آقای مهران مدیری ایده‌های جدیدی دارند که در سری جدید استفاده خواهند شد؛ درواقع بهره‌گیری از نقاط قوت سری قبل و استفاده از ایده‌های جدید برای این است که برنامه به تکرار نیفتد. هم‌اکنون گروه «دورهمی» مشغول هستند و جلسات اتاق فکرشان هم تشکیل می‌شود.

چه بخش‌هایی به برنامه اضافه خواهد شد؟

موضوعاتی که در برنامه به آن‌ها پرداخته می‌شود اغلب اجتماعی هستند، اما در سری جدید با نگاهی تازه مطرح می‌شوند. آیتم‌هایی به برنامه اضافه شده است که بنا به توضیح آقای مدیری آیتم‌های جذابی هستند. به هرحال کارهای او همیشه جذابیت‌های خودش را داشته است و ما هم سعی کرده‌ایم ابزار مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم تا شاهد برنامه‌ای بهتر از قبل باشیم.

بخش نمایشی «دورهمی» در سری جدید، همچنان برقرار است؟

بله؛ یک بخش نمایشی در برنامه وجود دارد، با این توضیح که تغییراتی در آن اعمال شده است.

تعداد تماشاچیان برنامه افزایش یا کاهش نخواهد داشت؟

در فصل جدید هم تماشاچیان در برنامه حضور دارند و تعدادشان تقریبا همان میزان است؛ البته برنامه‌هایی با تماشاچیان نیز درنظرگرفته شده که جزو جذابیت‌های این فصل برنامه است.

زمان دقیق پخش برنامه مشخص شده است؟

در تلاش هستیم تا اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود و مشکلی رخ ندهد، برای ایام مبارک ماه ربیع پخش برنامه را آغاز کنیم.

توضیحاتی درمورد چند و چون برنامه «خندوانه» بدهید.

گروه «خندوانه» برای تولید فصل پنجم وشروع کار فاصله بیشتری را خواسته‌اند؛ اواخر دوره چهارم حجم کار «خندوانه» خیلی بالا رفت به‌طوری که پنج شب در هفته برنامه داشتند و ماه آخر تقریبا هر شب برنامه روی آنتن بود؛ طبیعی است با این حجم تولید (تولید خندوانه کار سختی است) گروه خسته می‌شود چراکه کار فرسایشی خواهد شد؛ بنابراین لازم است برای تجدید قوا و گرفتن ایده‌های جدید استراحتی داشته باشند. به‌هرحال فصل پنجم با فصل‌های قبلی مقایسه خواهد شد، ضمن این‌که توقع گروه «خندوانه»، ما و مخاطبان بالاتر رفته است به همین دلیل لازم است ضمن استفاده از ایده‌های جذاب دوره‌های قبلی، ایده‌های جدیدی هم به برنامه اضافه شود تا برنامه به‌شکل طبیعی، رشد خود را داشته باشد.

زمان معینی برای پخش سری پنجم «خندوانه» درنظرگرفته شده است؟

پیشنهاد گروه برای عید نوروز است که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، ما هم با این پیشنهاد موافقت کرده‌ایم که در همان ایام برنامه پخش شود.

آغاز برنامه از نوروز به معنای ادامه‌دار بودن آن در طول سال است یا ما در ایام تعطیلات یک ویژه‌برنامه می‌بینیم؟

پخش برنامه «خندوانه» که از نوروز آغاز شود تا شروع ماه محرم ادامه خواهد داشت.

حضور «جناب‌خان» در سری پنجم قطعی است؟

ما امیدواریم که عروسک «جناب‌خان» در فصل جدید حضور داشته باشد اما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، البته فضا مثبت است و امیدواریم مشکلات برطرف شود، چراکه با حضور این عروسک برنامه جذاب‌تر خواهد شد.

جدول پخش برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» برای آینده چگونه خواهد بود؟

تا آخر امسال ما دو برنامه «دورهمی» و «عبدی‌شو» را خواهیم داشت، بنابراین باید صبر کنیم تا به نوروز برسیم و پخش «خندوانه» آغاز شود. توضیح کنداکتور اقتضایی است، زیرا به مسائل مختلفی بستگی دارد. از الان نمی‌توان به‌طور قطعی تعداد پخش برنامه‌ها را عنوان کرد، اما سیاست کلی این است که برنامه‌های پربیننده شبکه حفظ شوند و مخاطبان خود را داشته باشند.

طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی به شبکه ارائه شده‌اند که تولید آن‌ها در دستور کار قرار گرفته باشد؟

ممکن است برند‌های جدید هم به مجموعه شبکه نسیم اضافه شوند؛ البته مستحضر هستید که خوشبختانه شبکه نسیم به لطف خدا و توجه مردم شبکه‌ای پربیننده است، بنابراین ورود برنامه جدید به آن آسان نیست. به‌علت بالا بودن توقع مخاطب، به‌طور حتم باید پیش‌تولید و گروه فکری قوی پای کار باشند که بتوانند آن مخاطب حداقلی را که شبکه نسیم توقع دارد به دست بیاورند. ما با این رویکرد هم‌اکنون با یک‌سری از تولیدکنندگان برنامه‌های جذاب برای سال ۹۷ در حال مذاکره هستیم، چراکه باید این برنامه‌ها پشت سر برنامه‌های دیگر قرار بگیرند. البته مردم یا رسانه‌ها بیشتر به برنامه‌های ساعت ۲۳ ما توجه دارند، در صورتی که به‌عنوان مثال در ساعت ۲۱ مسابقه «کودک‌شو» را داریم که طبق آخرین آمار سازمان ۳۸‌درصد بیننده داشته است. توجه داشته باشید شش ماه از عمر این برنامه می‌گذرد و جذب مخاطب ۳۸‌درصدی در این مدت زمان، آمار خیلی خوبی است؛ یا برنامه «کتاب‌باز» که مخاطبان آن مقداری خاص‌ترند، اما برنامه‌ای آبرومند و پربیننده است.

فصل دوم «کودک‌شو» تولید خواهد شد؟

بله؛ البته حدود ۱۵ یا ۱۶ قسمت از برنامه باقی مانده است که ما به دلیل تقارن با ایام محرم و صفر آن‌ها را پخش نکردیم؛ بعد از اتمام ماه صفر چند قسمت باقی مانده روی آنتن می‌رود و سپس سری دوم را شاهد خواهیم بود. سعی می‌کنیم بین پخش سری اول و دوم فاصله‌ای نیفتد؛ لذا هم‌اکنون گروه این برنامه در حال انجام کارهای مقدماتی هستند.

مجری سری جدید هم پژمان بازغی است؟ گروه سازنده همان افراد قبلی هستند؟

بله؛ گروه و مجری همان‌ها هستند اما باید بگویم در اجرای برنامه تغییراتی را شاهد خواهیم بود تا جذاب‌تر باشد.

شنیده می‌شد که قرار است آیتمی از برنامه «کتاب‌باز» در دل برنامه «دورهمی» گنجانده شود؛ این موضوع صحت دارد؟

خیر؛ من این صحبت را مطرح نکردم؛ شاید طور دیگری برداشت شده است، حرف من این بود که باید کتاب را در برنامه‌های پربیننده خود وارد کنیم؛ مانند این‌که «خندوانه» در فصل قبل کتاب معرفی می‌کرد یا پویش‌های کتاب‌خوانی راه‌ ‌انداخت. ما عقیده داریم برنامه‌های پربیننده به‌عنوان یک وظیفه فرهنگی باید به این مقوله (کتاب) بپردازند؛ اما علاوه‌بر این‌که برنامه‌ها در کنار آیتم‌های مختلف خود به کتاب هم می‌پردازند، یک برنامه ویژه هم با اجرای آقای سروش صحت داشتیم که آن هم بیننده خوبی داشته است.

اگر موافقید راجع به رویکرد سریال‌سازی در شبکه نسیم هم صحبت کنیم.

ما تا به حال از طرف سازمان موظف به تهیه سریال در شبکه نسیم نبوده‌ایم؛ شبکه مبتنی بر برنامه‌های جنگ، ترکیبی و از این دست برنامه‌هاست، اما اخیرا معاون محترم سیما از ما خواستند در سریال‌سازی اقداماتی را انجام دهیم؛ منتهای مراتب من کمی وسواس برای انجام کار بهتر دارم به همین سبب به‌لحاظ کمی عجله‌ای نکردم که حتما پشت سر هم سریال داشته‌ باشیم. نکته بعدی این است که تحلیل ما در شورای اندیشه‌ورزی و طرح و برنامه شبکه این است، سریالی که در شبکه نسیم پخش می‌شود باید به‌لحاظ سر و شکل و لحن، تفاوتی با سایر شبکه‌های سیما و بیشترین تناسب را با تعریف شبکه نسیم داشته باشد؛ به‌عنوان نمونه می‌توان از«افسانه ‌هزارپایان» نام بردکه تقریبا کاری فانتزی است، من دو قسمت از کار را دیده‌ام و خوشبختانه فکر می‌کنم تا حدی به مواردی که گفتم نزدیک است، اما به هرحال تمایز در فیلم و سریال برای شبکه نسیم که در ابتدای راه است، یک مقدار سخت است. درحال حاضر بحث‌های نظری و نرم‌افزاری آن‌ها در حال انجام است، با گروه‌های مختلف برای دریافت طرح‌های مختلف صحبت کرده‌ایم اما به دلیل این‌که مثل شبکه‌های سراسری موظف به تولید سریال نیستیم، فشار آنتن روی ما نیست و می‌خواهیم همین حالت ادامه پیدا کند تا هر زمان به طرح جذابی رسیدیم، تولید را شروع کنیم، اگر هم نرسیدیم بقیه قالب‌ها وجود دارند.

برنامه «عبدی‌شو» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

البته صحبت این برنامه از دوره مدیریت قبل، آقای کرمی مطرح بود و بعد من پیگیری کردم که به نتیجه برسد وگرنه او زحمتش را کشیده است و آقای عبدی هم صحبت کرده بودند. طرح و ایده کلی برنامه این بود که باتوجه به کارهای موفق آقای عبدی در سینما و تلویزیون و با استفاده از حس نوستالژی مخاطب نسبت به این کارها، طرح و اجرایی توسط او داشته باشیم. مدتی روی این ایده کار کردیم و یک گروه طراحی نیز در کنارشان قرار گرفته است؛ امیدواریم که این کار، کاری خوب و جذاب باشد.

ممکن است کمی از محتوای برنامه هم بگویید؟

شاکله کلی برنامه «عبدی‌شو» به‌نوعی بازآفرینی و خاطره بازی با کاراکترهایی است که آقای عبدی در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف بازی کرده‌اند.

برای ایفای این نقش‌ها در کنار اکبر عبدی افراد دیگری وجود دارند؟

بله؛ بخشی از برنامه با حضور تعدادی از کسانی است که در آن فیلم وسریال‌ها با آقای عبدی هم‌بازی بودند؛ بخش گفت‌وگو و ارتباط با مردم نیز ازجمله قسمت‌های این برنامه است.

بخش گفت‌وگوی برنامه با حضور هنرمندان طراحی شده است؟

در این بخش هنرمندان و غیرهنرمندان حضور خواهند داشت؛ درواقع با افراد برجسته کشور صحبت خواهد شد که این گفت‌وگو شکل رسمی ندارد و با ادبیات متفاتی ارائه می‌شود.

مدت زمان «عبدی‌شو» چقدر است؟ روزهای پخش آن مشخص شده است؟

این برنامه در وهله اول در ۶۰‌دقیقه طراحی شده بود اما درحال حاضر زمان آن بالاتر رفته است و به چیزی در حدود ۷۰ تا ۸۰‌دقیقه رسیده است. باید برنامه تولید شود و من چند قسمت از آن را ببینم تا در مورد زمان پخش تصمیم‌گیری شود. فعلا در مرحله دکور هستند.

درباره حضور محمدرضا گلزار در شبکه نسیم اخباری منتشر شد که او بلافاصله در صفحه شخصی‌اش آن را تکذیب کرد؛ شما با او وارد مذاکره شده بودید؟

البته این اخبار که مدنظر شماست از طرف شبکه نسیم منتشر نشد، ما با او مذاکراتی داشتیم اما هنوز به طرح مشخصی نرسیده‌ایم.

بنابراین حضور گلزار در تلویزیون و شبکه نسیم قطعی است؟

فقط آقای گلزار نیستند، درحال حاضر دوستان زیادی از چهره‌های محبوب با ما در حال مذاکره هستند؛ شبکه نسیم شبکه پربیننده‌ای است ودوستان زیادی مایل هستند که در این شبکه کار کنند، اما به اصطلاح شبکه دارای دوز مشخصی است و رسیدن به طرحی برای ما مهم است که صرفا جذابیتش به محبوبیت یک چهره برنگردد، بلکه خود برنامه جذاب باشد و جزئی از کار دوست عزیزی باشد که معروفیت دارد و این مهم کمی زمان‌بر است. ما برای سال ۹۷ نیز با دوستان در حال مذاکره هستیم. خود دوستان ایده‌هایی دارند و طبعا ما هم به‌عنوان شبکه ایده‌هایی داریم که در جلسات برگزار شده هم‌نظر می‌شویم و هرگاه به پختگی نسبی رسیدیم، تولید را شروع می‌کنیم.

برنامه «وقتشه» بعد از پایان ماه صفر روی آنتن شبکه نسیم خواهد بود؟

به‌رغم زحمت زیادی که دوستان در این برنامه کشیدند، «وقتشه» کمی نیازمند کار است و باید روی طرح آن تمرکز بیشتری کنیم. قرار بود دراین برنامه ترکیبی از رئالیتی‌شو و استودیو اتفاق بیفتد که این ترکیب آن‌طور که مورد نظر خود من بود، به‌شکل کامل اتفاق نیفتاد. جذابیت این طرح در تلفیق این دو بخش است؛ اگرنه ما برنامه رئالیتی‌شو و استودیویی جدا هم داشته‌ایم و در شبکه‌های دیگر هم داریم. این طرح که دوستان در دوره قبل زحمت کشیدند و طراحی کردند بیشتر تلفیق این بود که از رهگذر آن به بحث مهم ازدواج پرداخته شد. یک مقدار به‌لحاظ فرم آن چیزی که ما فکر می‌کردیم نشد و باید روی آن کار شود. البته اهمیت و جذابیت موضوع (ازدواج) در دستور کار شبکه وجود دارد اما باید روی آن کار شود تا به فرم جذاب‌تری برسیم.

با این حساب اگر طرح و فرم مورد تایید شما باشد، ما شاهد سری دوم «وقتشه» خواهیم بود و در غیر این‌صورت برنامه ادامه نخواهد داشت؟

بله؛ بستگی به آن طرح و ایده دارد. اما موضوع ازدواج در دستور کار شبکه هست. اگر مواردی که به آن‌ها اشاره کردم رفع شوند ممکن است این برنامه را در شبکه نسیم ببینیم.

صبا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار