نابرابری های آموزشی در ایران
کد خبر: ۹۱۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 10    -    ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
وجود این همه مدرسه و دانشگاه در کشور(منظور انواع است و نه تعداد) و بدتر از آن وجود شهریه های گران و نابرابر به خوبی خبر از وجود طبقاتی شدن و نابرابری گسترده در نظام آموزشی کشور می دهد. مدارسی که با راه اندازی برخی امکانات و خدمات ویژه و متمایز اقدام به جذب دانش آموزان از خانواده های ثروتمند و طبقات بالای جامعه می کنند در واقع به طبقاتی شدن نظام آموزشی دامن می زنند.
 طبقاتی شدن امر آموزش در ایران
 
طبقاتی شدن امر آموزش در ایران  به گزارش «تابناک باتو»؛ امر آموزش در ایران از سطوح ابتدایی گرفته تا سطوح عالی با شدت هر چه تمام تر به سمت طبقاتی شدن به پیش می رود و هر روز بر این شکاف و نابرابری دامن زده می شود.  منظور از امر آموزش، تمامی فعالیت ها، عملکردها و اقدامات آموزشی از دوره ابتدایی(مدارس) تا دوره عالی(دانشگاه ها) است که طی آن دانش آموزان و دانشجویان برای کسب دانش و مهارت در کلاس ها، کارگاه ها و آزمایشگاه ها حاضر می شوند و بخشی از زندگی خود را در محیط های مدرسه و دانشگاه سپری می کنند.

روشن است که بخش عمده ای از اقدامات آموزشی مورد نظر به دست دولت (در این جا منظور از دولت فقط قوه مجریه نبوده بلکه قوه مقننه و سایر قوا و نهادها را نیز در بر می گیرد) انجام می گیرد و تنها بخش کوچک و ناچیزی در دست بخش خصوصی است، ولی اکنون مسأله اصلی و مهم این است که در سال های گذشته، رفته رفته با طبقاتی شدن امر آموزش به دست دولت و از طریق مجاری به ظاهر قانونی مواجه شدیم به گونه ای که در حال حاضر شاهد سر برآوردن و تأسیس انواع مدارس و دانشگاه ها با عناوین مختلف هستیم و در دواقع رنگین کمانی از مدارس و دانشگاه ها شکل گرفته اند که حقیقتا سرگیجه آور هم شده اند.

انواع مدارس و دانشگاه ها و شهریه های هر کدام را در زیر می توان تصور نمود. گفتنی است ارقام شهریه با مراجعه به سایت وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سایت مدارس و  دانشگاه ها به دست آمده و توسط نویسنده این مقاله در قالب جدول زیر تنظیم شده است.

مدارس عادی دولتی؛ نمونه دولتی؛ هیأت امنایی؛ غیر انتفاعی؛ سمپاد؛ شاهد؛ استعدادهای درخشان؛ تیزهوشان؛ و.......مدارس غیر انتفاعی از 5 میلیون تومان تا حدود 25 میلیون تومان متغیر است(بسته به سطح مدرسه، منطقه، شهر و ...)
مدارس نمونه دولتی از از 5 میلیون تو.مان تا 15 میلیون تومان متغیر است(بسته به سطح مدرسه، منطقه، شهر و ...)
دانشگاه های دولتی( در قالب سه دوره روزانه، شبانه و پردیس خودگردان)؛ دانشگاه پیام نور؛ دانشگاه غیر انتفاعی؛ دانشگاه علمی-کاربردی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشگاه های وابسته به وزارت خانه ها و سازمان ها و.....دانشگاه های دولتی در نوبت شبانه از 500 هزار تومان تا 5/1 میلیون تومان در هر نیمسال تحصیلی(بسته به رشته، مقطع تحصیلی، دروس عملی و...) . دانشگاه های دولتی در قالب پردیس خودگردان در رشته های پزشکی از 25 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان برای هر سال تحصیلی در تغییر است. دانشگاه های غیر انتفاعی در رشته های علوم فنی و پایه برای هر نیمسال تحصیلی از مبلغ 5/1 میلیون تومان تا 5/2 میلیون تومان متغیر است.

وجود این همه مدرسه و دانشگاه در کشور(منظور انواع است و نه تعداد) و بدتر از آن وجود شهریه های گران و نابرابر  به خوبی خبر از وجود طبقاتی شدن و نابرابری گسترده در نظام آموزشی کشور می دهد. مدارسی که با راه اندازی برخی امکانات و خدمات ویژه و  متمایز اقدام به جذب دانش آموزان از خانواده های ثروتمند و طبقات بالای جامعه می کنند در واقع به طبقاتی شدن نظام آموزشی دامن می زنند. هم چنین است دانشگاه هایی که پردیس خودگردان راه انداخته و در رشته های پزشکی شهریه های سرسام آوری دریافت می کنند و بدیهی است که فقط افراد متمول و ثروتمند جامعه قادر به پرداخت چنین شهریه هایی هستند. نتیجه اقداماتی از این دست در نظام آموزشی کشور چیزی نیست به جز طبقاتی شدن امر آموزش که در یک طرف متمولین و ثروتمندان با پول ها و سرمایه های خود جَوَلان می دهند و نوع مدرسه و دانشگاه فرزندان خود را به رخ دیگران می کشند واز  طرف دیگر طبقات و قشرهای پایین تر جامعه که هرگز امکان فرستادن فرزندان خود به مدارس و دانشگاه های پولی و شهریه ای را ندارند و در نتیجه  گویی تنها حسرت و آه آن را در نهاد دل خویش بر جای می گذارند.

محمد باقر تاج الدین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
این همه پول خرج می کنیم بچه هامون را با سواد بار بیاریم و بفرستیم دانشگاه و لیسانس و فوق لیسانس بگیرند دست آخر هیچ کاری پیدا نمی کنند .آیا بهتر نیست حرفه و فن هم یادشان بدیم تا بیکار نمانند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار