شرط اول سلامتی برای مصرف همه کنسروها
کد خبر: ۹۱۰۶۳
تاریخ انتشار: 2017 November 09    -    ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
یک متخصص علوم غذایی تاکید کرد: هر نوع کنسروی باید قبل از مصرف، حداقل یک ربع در آب جوشانده شود و البته در صورتی که قوطی آن باد کرده باشد، باید حتما از مصرف آن خودداری کرد.
دکتر محمدحسین عزیزی افزود: شرایط نگهداری کنسروها می‌تواند در فساد آن نقش به سزایی داشته باشد. مصرف کنسروهای تاریخ مصرف گذشته در صورتی که فاسد شده باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی و مسمومیت شدید در فرد شود.
وی تشریح کرد: مسمومیت و مشکلات گوارشی ناشی از مصرف کنسرو مانده با علائمی نظیر دل درد، دل پیچه، اسهال و بسته به میزان آن با علائم دیگری نیز ممکن است همراه باشد.
این متخصص علوم غذایی در پاسخ به این پرسش که پس از باز کردن در کنسروها تا چند روز می‌توان آن را نگه داشت، گفت: کنسروها بسته به نوع آنها ممکن است از دو روز تا یک هفته قابلیت نگهداری در یخچال را داشته باشند، اما در مورد مصرف تن ماهی بهتر است بعد از باز شدن کنسرو، حداکثر تا سه روز نگهداری شود.
وی گفت: اگرچه آلودگی به میکروب و مسمومیت با سم بوتولیسم با توجه به نظارت‌ها و مراقبت در صنایع غذایی در کنسروها خوشبختانه به ندرت دیده می‌شود، اما بهتر است موارد گفته شده در هنگام مصرف رعایت شود.
وی در پاسخ به این که آیا وجود «سم بوتولیسم» در کنسروهای مانده، کشنده است، توضیح داد: سم بوتولیسم که در کنسروهای مانده وجود دارد، معمولا پس از دو ساعت از زمان مصرف کنسرو با علائم گوارشی خود را نشان خواهد داد، اما به ندرت به مرگ منجر می‌شود، مگر فرد به مراکز درمانی به موقع نرسد و مسمومیت آن بسیار شدید باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: با رساندن بیمار به مراکز درمانی و اقداماتی از قبیل شستشوی دستگاه گوارش و سایر اقدامات درمانی می‌توان بیمار مسموم را نجات داد.

بهداشت نیوز
برچسب ها: کنسروها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار