تئوری جالب بی نظمی یا آشوب «Chaos»
کد خبر: ۹۰۶۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 05    -    ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
پس از مطالعات جدی تر و عمیق تر و شبیه سازی جو جهان، آنان به نتیجه ای رسیدند که مهم ترین شعار نظریه آشوب نام گرفت: پروانه ای در آفریقا بال می زند و گردبادی در آمریکای جنوبی شکل می گیرد. فشاری که بال زدن آن پروانه بر اتمسفر می آورد شاید بسیار ناچیز باشد، اما فرایند تشدید باعث می شود که این فشار ناچیز و اندک به مرور و پس از طی مسافتی تبدیل به یک توفان عظیم شود.
 آشوب یا توفان «Chaos» چیست؟!
 
تئوری بی نظمی یا آشوب «Chaos» چیست؟!  به گزارش «تابناک باتو»؛ در مبحث واژگان، این کلمه انسان را به یاد بی نظمی می اندازد. به یاد حالتی که هیچ چیز بر سر جای خود نباشد. اما آیا واقعا چنین است؟!
 
مطالعه در مورد این مبحث در حقیقت از مطالعات هواشناسی شروع شد. چندی از دانشمندان هواشناسی مشغول مطالعه در مورد شرایط جوی و تاثیر موارد مختلف بر هوای جهان و منطقه داشتند. آنان دو سال مشغول مطالعه هوای یک منطقه خاص  دارای آب و هوای نسبتا بی تغییر و کاملا معتدل بودند و تمامی تغییرات را ثبت می کردند.

یک دستگاه ثبت نمودار تغییرات جوی هر روز رأس ساعت شش صبح روشن می شد و نمودار تغییرات را تا شش بعد از ظهر ثبت می کرد. اما در پاییز سال دوم ناگهان نمودار این تغییرات به طرز عجیبی عوض شد. یعنی نموداری مغشوش به ثبت رسید که نشانه بروز تغییرات شدید جوی بود، اما آن چه به چشم دیده می شد، هیچ تغییری مشاهده نمی کرد.

آشوب یا توفان «Chaos» چیست؟! 
دانشمندان شروع به مطالعه در این مورد کردند تا دلیل این تغییر را دریابند اما متوجه هیچ چیز نشدند. پس از پاییز، همه چیز دوباره عادی شد. این امر آنان را بر آن داشت تا یک سال دیگر مطالعات خود را در آن محل ادامه دهند. در پاییز سال بعد آنها همه چیز را تحت نظر داشتند. در این سال نتیجه مشاهدات خود را پیدا کردند. در نزدیکی آن محل دریاچه ای بود که گروهی از پرندگان مهاجر در پاییز به آنجا می رفتند. آن چه باعث تغییر شدید در نمودار می شد همین پرندگان بودند. پرواز دسته جمعی این پرندگان باعث می شد تا حرکت بال های آنان فشاری بر جو بیاورد و این فشار به مولکول های کناری هوا منتقل می شد و نهایتا به سنسور ثبت نمودار دستگاه می رسید.

یکی از دانشمندان کنجکاو در پی آن شد که متوجه شود اگر این پرندگان آنجا نبودند چه می شد. وی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری موقعیت منطقه را شبیه سازی کرد و برنامه را یک بار با حضور پرندگان و یک بار بدون حضور آنان اجرا کرد. هنگامی که پرندگان وجود داشتند کامپیوتر شرایط را دقیقا همان طور که در واقعیت بود نشان داد. اما بدون حضور پرندگان توفانی بزرگ در منطقه شکل می گرفت که باعث تخریب تقریبا 12 هکتار از آن منطقه می شد. در حقیقت پر زدن آن پرندگان باعث می شد که شرایط شکل گیری این توفان پیش نیایند.

پس از مطالعات جدی تر و عمیق تر و شبیه سازی جو جهان، آنان به نتیجه ای رسیدند که مهم ترین شعار نظریه آشوب نام گرفت: پروانه ای در آفریقا بال می زند و گردبادی در آمریکای جنوبی شکل می گیرد.
 
آشوب یا توفان «Chaos» چیست؟! 
 
فشاری که بال زدن آن پروانه بر اتمسفر می آورد شاید بسیار ناچیز باشد، اما فرایند تشدید باعث می شود که این فشار ناچیز و اندک به مرور و پس از طی مسافتی تبدیل به یک توفان عظیم شود.
 
در جای دیگری، گروهی از دانشمندان علم ژنتیک مشغول مطالعه بر نقشه ژنتیکی قورباغه ها بودند. آنان سعی داشتند تا نقشه ژنتیکی این موجودات را تهیه کنند و از آن در راه پیشرفت دانش ژنتیک استفاده کنند. برای جلوگیری از زاد و ولد قورباغه ها و کنترل وضعیت آزمایشگاهی آنان تصمیم گرفتند که تنها از قورباغه های نر استفاده کنند. پس از حدود یک سال مطالعه ناگهان چیزی غریب اتفاق افتاد. روزی آنان متوجه شدند که پنج قورباغه به تعداد قورباغه ها افزوده شده است!
 
پس از مطالعه آنان متوجه شدند که برای جلوگیری از انقراض نسل، در قورباغه ها جهشی ژنتیکی اتفاق افتاده است و این گروه از قورباغه ها شش ماه از سال را نر و شش ماه را ماده اند. در فاصله تغییر جنسیت آنان در بدنشان تولید مثل می کنند و این امر باعث ایجاد شعار مهم دوم نظریه آشوب گشت: زندگی برای بقا راه خود را خواهد یافت.
 
این نظریه در ابتدا تنها یک نظریه بود. ( hypothesis ) اما مطالعات بعدی آن را به یک تئوری تبدیل کرد. مطالعات بیشتر آن را به حد علم نیز رساندند. به طوری که امروزه از آشوب در معماری و عمران نیز استفاده می شود. چرا که یکی از اصولی که این علم بیان می کند این است که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. به دلیل این که حیات راه خود را خواهد یافت. حتی اگر با دقت بسیار شرایط را کنترل کنیم، به این دلیل که خود ما نیز جزئی از مسأله هستیم، دچار اشتباه خواهیم شد.
 
 دنیای اطراف ما پر از روابطی است که ما قادر به فهم آنان نیستیم و برای توضیح و توجیه آنان دست به ایجاد علوم مختلف می زنیم. علومی که هیچ یک قطعیت ندارند و به گفته علم آشوب قابل پیش بینی نیستند.
منبع: هنر فیزیک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
2
با احترامی که برای نویسنده این متن قائل هستم ولی متاسفانه متن کاملا غلط به لحاظ تاریخی و علمی است... اصولا بحث اشوب و دینامیک غیرخطی یک مبحث تخصصی است و نوشتن مطلب در مورد ان افراد باسواد و دانشمند را میطلبد... به عنوان مثال اصلا مسئله اشوب توسط دانشمندی به نام لورنز بعد از ساده سازی بیش از حد معادلات حاکم بر همرفت سیال کشف شد.. نه. این که بال زدن پرنده ای منجر به جلوگیری و یا وقوع طوفانی شود.... بهتر است قبل نشر مطالب فوق تخصصی با متخصصین مشاوره کنید.... و گر نه اطلاعات غلط به خواننده منتقل میشه....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
1
0
جالب بود ممنون.
اسماعیل
|
United States
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
در مورد تئوری آشوب خیلی آگراندیسمان کرده و از خط علمی خارج و به خط ژورنالیستی افتاده است. در ضمن تئوری دوم که زندگی برای بقا راه خود را پیدا خواهد کرد ربط زیادی به تئوری آشوب ندارد بلکه زیر مجموعه تئوری تکامل قرار میکیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار