با این ۱۲نکته ساده روحی شاد داشته باشید
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۹۰۴
تاریخ انتشار: 2015 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
bato-adv
bato-adv
در این مطلب شما را با میانبرهایی آشنا می‌کنیم که تنها در چند ساعت حال و هوای‌تان را زیر و رو می‌کنند.
قبل از آنکه برای شاد‌تر شدن قدمی بردارید، یک قلم و کاغذ پیدا کنید و فهرستی ازدلتنگی‌هایتان را بنویسید. چه چیزهایی بیشتر از هر چیز در زندگی شما را آزار می‌دهد. در سمت دیگر فهرست، کارهایی را بنویسید که مدت‌هاست دوست دارید انجامشان دهید اما نتوانسته‌اید.

قطعا شما نمی‌توانید همه غصه‌های این فهرست را از زندگیتان پاک کنید و همه کارهایی که در آرزویشان بوده‌اید را انجام دهید. پس دور کارهایی که در ۱۰۰ ساعت شدنی است و غصه‌هایی که از بین بردنشان به سال‌ها زمان نیاز ندارد، خط سبز بکشید و برای شروع آماده شوید. اگر نوشتن فهرست برایتان کار سختی است و گمان می‌کنید ۱۰۰ ساعت برای شاد‌تر شدن کافی نیست از ما کمک بگیرید. در این مطلب شما را با می‌انبرهایی آشنا می‌کنیم که تنها در چند ساعت حال و هوایتان را زیر و رو می‌کنند. این ادعای ما نیست. محققان و روان‌شناسان معتقدند این قدم‌ها از شما انسان شادتری می‌سازد.

۱. قدردان باشید
در این ۱۰۰ ساعت فقط به رفتارهای دیگران خوب نگاه کنید. به هر تلاشی که برای آرامش، رضایت و شادی شما می‌کنند توجه کنید و به آن‌ها نشان دهید که این رفتار‌ها را می‌بینید و درک می‌کنید. محققان می‌گویند قدردانی کردن شما را شاد‌تر می‌کند و رضایتتان از زندگی و آدم‌هایی که در کنار شما هستند را بالا‌تر می‌برد. درست است که قدر‌شناسی نباید به همین ۱۰۰ ساعت محدود شود اما این توجه می‌تواند شروع خوبی برای حضور قدردانی در زندگی شما باشد.

۲. سفر یک‌روزه
این روز‌ها سراغ هر آژانس مسافرتی که بروید، فهرستی از تور‌های یک روزه طبیعت‌گردی یا تاریخی را به شما نشان می‌دهد. کافی است بدانید دنبال چه سبکی از سفر هستید تا یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و یک روز متفاوت را بگذرانید، قالیشویی در کاشان، طبیعت‌گردی در سوادکوه یا ستاره‌بینی در کویر شهداد؟ سخت نگیرید و یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. محققان می‌گویند گشت و گذار و سفرهای کوچک شما را از آنچه هستید، شاد‌تر می‌کند.

۳. به شکاف دیوار بخندید
این توصیه را حتی اگر بار‌ها و بار‌ها شنیده باشید، باز هم تا آخر بخوانید. روان‌شناسان می‌گویند گرچه خلق و خوی شما بر حالت چهره‌تان هم اثر می‌گذارد اما گاهی این چهره شماست که حالتان را بهتر می‌کند و خلقتان را تغییر می‌دهد، پس حتی اگر در انبوه مشکلات غرق شده‌اید، بهانه‌های کوچکی برای خندیدن پیدا کنید و تا می‌توانید لبخند بزنید. خنده واقعا بر هر درد بی‌درمانی دواست.

۴. گناهکار را ببخشید
محققان می‌گویند بخشیدن، درست مثل پیروی از رژیم سالم برای سلامت ما مفید است و بر سلامت قلب و بالا‌تر رفتن خلق اثر می‌گذارد. اما شاید تاثیر انتخاب رژیم غذایی درست در ۱۰۰ ساعت چندان واضح نباشد. پس می‌توانید می‌انبر بزنید و با بخشیدن یکی از کسانی که تصور ناخوشایندی در ذهنتان حک کرده شروع کنید.
کار ساده‌ای نیست اما می‌توانید به بستری که او در آن زندگی می‌کند، سن و سالش، ویژگی‌های شخصیتی و بسیاری از عوامل دیگر توجه کنید و برای گذشتن از اشتباه او تلاش کنید.

۵. صبح زود، توچال
نمی‌خواهیم صحبت‌های کلیشه‌ای در مورد طبیعت‌گردی و معجزه کوه را تکرار کنیم اما از شما می‌خواهیم که چند دقیقه‌ای خودتان را در دمای۹/۱۳°c قرار دهید. محققان می‌گویند هوای تازه به ویژه اگر تا این اندازه خنک باشد، حال شما را خوب می‌کند. نگران نباشید این‌بار نیازی به چند ساعت وقت گذاشتن برای خوشحال‌تر شدن ندارید. کافی است ۲۰ دقیقه در هوای پاکی که تا این اندازه خنک است قرار بگیرید تا شاد‌تر شوید. خوشبختانه صبح‌های پاییزی، پیدا کردن جای خنک برای نفس تازه کردن کار سختی نیست.

۶. کمی میکروب لازم است
آلودگی همیشه هم بد نیست. محققان می‌گویند، بعضی باکتری‌های موجود در خاک دوست شما هستند و باعث ترشح بیشتر سروتونین در مغز شما می‌شوند. از آنجا که سروتونین هورمونی شادی‌آور و ضدافسردگی است، ترشح بیشتر آن می‌تواند حال شما را بهتر کند، پس اگر در خانه باغچه دارید، بیلچه را بردارید و یک خانه گلی درست کنید. اگر هم آپارتمان‌نشین هستید، بازی در ساحل یا طبیعت خاک‌آلود اطراف شهر را انتخاب کنید.

۷. یاد گرفتن یک نکته هم حالتان را خوب می‌کند
اگر می‌خواهید حالتان بهتر شود، یک چیز تازه یاد بگیرید. محققان می‌گویند یادگرفتن نه‌تن‌ها تصور شما را نسبت به خودتان بهتر می‌کند بلکه به خوشحال‌تر شدن شما هم کمک می‌کند. بد نیست قبل از شروع شدن این ۱۰۰ ساعت در یک نشست یا کارگاه آموزشی ثبت‌نام کنید و چند ساعتی را به یادگرفتن مهارت یا دانش تازه اختصاص دهید.

۸. روزی ۲ساعت برای خانه‌تان وقت بگذارید
از خستگی نترسید و به جان خانه بیفتید. نگذارید هیچ گوشه‌ای آلوده بماند. اگر دست تنها از پس تمیز کردن همه خانه برنمی‌آیید، از همسر یا شرکت‌های خدماتی کمک بگیرید تا در چند ساعت همه جا برق بیفتد. محققان می‌گویند تمیز کردن خانه از هر فعالیت دیگری شما را شاد‌تر می‌کند. از نظر پژوهشگران اگر تنها ۱۷ ساعت در هفته برای نظافت خانه وقت بگذارید، رضایتتان از زندگی بیشتر شده و آرام‌تر می‌شوید.

۹. دوباره عاشق همسرتان شوید
اگر مسئولیت‌های بی‌شمار و روزهایی که پی‌درپی هم می‌گذرند شما را سرد و خسته کرده، از این ۱۰۰ ساعت برای احیای عشقتان کمک بگیرید. خاطراتی که با همسرتان داشته‌اید را بیرون بکشید؛ نامه‌ها، کارت پستال‌ها و یادگاری‌ها. در کنار هم روزهایی که برایتان ماندگار مانده‌اند و این یادگاری‌ها را از خود بر جا گذاشته‌اند را مرور کنید. سری به خیابان‌های خاطره‌هایتان بزنید و سعی کنید روزهای خوشی که کم‌کم رو به فراموشی هستند را زنده کنید.

۱۰. کار خیر بکنید
اگر گشتی در فضای مجازی بزنید، حتما از نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌هایی که خیریه‌ها در گوشه و کنار شهر برپا کرده‌اند با خبر می‌شوید. سر زدن به بازارچه‌های خیریه، یکی از بهترین راه‌ها برای شاد‌تر شدن است. محققان می‌گویند، کمک کردن به دیگران شما را شاد‌تر می‌کند و اگر تنها ۱۰۰ساعت از سالتان را وقف نیازمندان به کمک کنید، حالتان از این رو به آن رو می‌شود

۱۱. بخوابید
تصور نکنید تمام این ۱۰۰ ساعت باید فعالانه به دنبال شادی و آرامش باشید. اگر می‌خواهید حالتان خوب شود از خوابتان نزنید. خواب کافی احساسات منفی را از شما دور می‌کند و تمرکز و خلاقیتتان را بالا‌تر می‌برد. محققان می‌گویند خوش‌خوابی شما را شاد‌تر هم می‌کند. پس برنامه ۴ روزه را طوری بچینید که خوابتان کم و زیاد نشود.

۱۲. چشم‌هایتان را ببندید و گوش کنید
نه راک و نه رپ. این بار باید سراغ موسیقی‌هایی بروید که صدای دریا و طبیعت را به گوش شما می‌رسانند. پنجره‌ها را ببندید و صدای ملایم موسیقی را همراه این لحظاتتان کنید. با چشم‌های بسته و بدنی‌‌ رها شده دراز بکشید. سعی کنید نفس کشیدنتان را حس کنید. از تپش قلب یا صدایی که در گوشتان می‌رود آگاه باشید. فکرهایی که به ذهنتان می‌آید را خط نزنید؛ شاهد آن‌ها باشید. چند دقیقه‌ای آرامش گرفتن و‌‌ رها شدن حال شما را حسابی خوب خواهد کرد.

مجله سیب سبز
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv