هالووین از کجا آمد + عکس
کد خبر: ۹۰۳۰۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2017 November 02    -    ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
هالووین یکی از جشن‌های مذهبی در کشورهای غربی است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر هر سال برگزار می‌شود و این روز در کشورهایی نظیر آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا تعطیل رسمی اعلام شده است تا همه‌ی مردم بتوانند در این جشن شرکت کنند. در این روز مردم لباس های عجیب و غریب می‌پوشند و کودکان برای جمع آوری آجیل و شکلات درب خانه‌ها را می‌کوبند.
هالووین از کجا آمد + عکس
 
هالووین از کجا آمد + عکس   به گزارش «تابناک باتو»؛ انسان‌ها از دیر باز پایبند سنت‌ها و آداب و رسومی هستند که پیشینه‌ای تاریخی برای هر کشور رقم می‌زند؛ آداب و رسومی که ریشه در فرهنگ و اعتقادات دارد؛ یکی از این آیین‌ها، «جشن هالووین» است.

امروز به بهانه جشن هالووین، بر آن شدیم که تاریخچه‌ی این جشن را هر چند کوتاه با هم مرور کنیم.

هالووین یکی از جشن‌های مذهبی در کشورهای غربی است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر هر سال برگزار می‌شود و این روز در کشورهایی نظیر آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا تعطیل رسمی اعلام شده است تا همه‌ی مردم بتوانند در این جشن شرکت کنند. در این روز مردم لباس های عجیب و غریب می‌پوشند و کودکان برای جمع آوری آجیل و شکلات درب خانه‌ها را می‌کوبند.

تاریخچه‌ی این جشن به ۲۰۰۰ سال قبل باز‌می گردد. شبی که به اعتقاد راهبان، شب مقدس نام گرفت و ریشه در آیین و رسوم ساکنان جزایر بریتانیا از جمله ایرلند دارد.
راهبانی که این آیین را بنا نهادند، بر این باور بودند که در این شب، دروازه‌ی بین دو دنیا گشوده می‌شود و خدای جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و دیو‌ها به روی زمین می‌آید. برای همین در این شب مردم با پوشیدن لباس های ترسناک و کوبیدن بر طبل و اشیایی مثل دیگ و بشقاب و ایجاد صدا، سعی می‌کنند تا دیو و اجنه را فراری دهند.

یکی دیگر از اعتقادات این شب این است که اگر کسی عطسه کند، حتما باید به او بگویند خداحفظت کند تا مبادا شیطان روح او را تسخیر نماید.

بعد از کریسمس، هالووین دومین جشن بزرگ در غرب محسوب می‌شود و البته امریکایی آن را بیشتر از بقیه دوست دارند، به طوریکه سالانه بیش از ۶ بیلیون دلار برای هالووین، شکلات‌ها، جشن‌ها و لباس‌های‌شان خرج می‌کنند. یک موضوع عجیب دیگر آنکه آن‌ها حتی برای حیوانات خانگی‌شان نیز لباس تهیه می‌کنند.

آیین پذیرایی و مراسم در جشن هالووین

* این‌همه شکلات!


از میزان بیش از ۶ بیلیونی که خرج هالووین می‌شود، میزان دو بیلیون دلار آن تن‌ها برای شکلات‌های مخصوص این شب صرف می‌شود که در نهایت نزدیک به ۶۰۰ پوند شکلات می‌شوند.

 * شکلات خوری


در امریکا نزدیک به ۴ پوند شکلات خورده می‌شود.

 * میزان بالای مصرف قند


در شب هالووین هر کودک با ترفند گرفتن شکلات از همسایه‌ها حدود ۷۰۰ کالری می‌خورد که این مقدار کالری برابر با میزان کالری است که با خوردن ۶۶ موز بدست می‌آید.

 * هووووو


از هالووین می‌ترسید؟ این خودش یک بیماری است و به عنوان بیماری ترس از هالووین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 * کدام جادوگر؟


بر اساس افسانه‌ها اگر در شب هالووین با لباستان عقب عقب راه بروید، حتما یک جادوگر واقعی را ملاقات خواهید کرد.

*  کدوتنبل


کدو تنبل عضو جدا نشدنی مراسم هالووین است و تاکنون بزرگترین کدوتنبلی که پرورش داده شده، متعلق به یک باغ سوئیسی بوده است که وزنی دو هزار پوندی داشته است، چیزی در حدود یک ماشین فولکس!

 * نقاشی ترسناک

حضور شکلات و کدوتنبل بسیار مهم است و با اینکه طراحی بر روی کدوتنبل بسیار سرگرم کننده است، اما در گذشته اعتقاد داشته‌اند که همین کدو تنبل‌ها می‌توانند ارواح شیطانی را از خانه و خانواده دور نگه دارند.

 * قوانین را دنبال کن


بر اساس قوانینی که وضع شده، اگر کودکان کمتر از دوازده سال تقلب کنند و حتی از منطقه‌ای که خانواده برای جمع‌آوری شکلات برایشان مشخص کرده، بیرون بروند حتما جریمه نقدی می‌شوند.

 * از عنکبوت نترسید


اگر در هالووین عنکبوت دیدید، اصلا نگران نباشید، آن‌ها اعتقاد دارند که ارواح کسانی که آن‌ها را بیشتر نگاه می‌کند دوست دارند و عنکبوت بیش از اندازه به هر چیزی خیره می‌شود!

 * غلط املایی فراگیر


شما هم هالووین را (HALLOWEEN) می‌نویسید، در صورتی که غلط املایی دارد و هالوویئین (HOLLOWE'EN) صحیح آن است.
 
 در اینجا شما را به آیین و رسوم این جشن مذهبی در کشورهای گوناگون دعوت می کنیم. با ما همراه باشید.
 
هالووین از کجا آمد + عکس 
 اتریش

مردم اتریش به جای پخش هر ساله شیرینی و آب نبات، راه متفاوتی برای برگزاری جشن هالووین دارند. آنها هر سال ترکیبی از آب، نان، و یک لامپ روشن را درست قبل از رفتن به رختخواب بر روی میز خود قرار می دهند. آنها اعتقاد دارند که با انجام این کار در این شب خاص، بازگشت روح مردگان به زمین را خوش آمد می گویند.
 
هالووین از کجا آمد + عکس 
 چین

در کشور چین، هر ساله یک جشنواره هالووین با نام تنگ چی (Teng Chieh) برگزار می شود. مردم چین در طول این مراسم، در مقابل عکس بستگان از دنیا رفته خود غذا و آب قرار می دهند. آنها همچنین از شعله های آتش و فانوس به امید هدایت ارواح در مسیر بازگشت به زمین استفاده می کنند. همچنین کسانی که در معابد بودایی حضور دارند، قایق­های کاغذی خاصی با نام "قایق­های قانون” درست کرده و آنها را در انتهای شب به آتش می کشند. این کار به دو دلیل انجام می شود: به یاد آوردن مردگان، و آزاد کردن ارواحی به نام پرتاس(pretas). این ارواح، کسانی هستند که در یک تصادف از دنیا رفته و اجسادشان هرگز به خاک سپرده نشده است.
 
هالووین از کجا آمد + عکس 
 انگلستان

مردم انگلیس عادت داشتند به جای کنده کاری کدو تنبل، ریشه چغندر را حک کرده و آنها را پانکیز (punkies) بنامند. سپس کودکان با پانکیزهایی در دست، از خانه ای به خانه دیگر رفته و درخواست پول می کنند. در برخی از مناطق، فانوس های شلغمی در مقابل خانه ها قرار داده شده و به این ترتیب، ارواحی که شب هالووین در حال پرسه زدن هستند را از خانه آنها دور نگاه می دارند.
 
 هالووین از کجا آمد + عکس
 
 فرانسه

فرانسوی ها هالووین را مانند کشورهای دیگر برای احترام به مردگان جشن نمی گیرند. در واقع آنها تا مدتی قبل حتی نمی دانستند که هالووین چه روزی است. گرچه مردم فرانسه در مورد هالووین از خارجی ها و رسانه های آمریکایی چیزهایی شنیده بودند، با این حال آنها تا اواسط دهه ۱۹۹۰ اقدام به برگزاری جشن هالووین نکردند. مراسم مردم این کشور شباهت بسیاری با هالووین آمریکا دارد. در این شب، مردم فرانسه از لباس های مبدل در پوشش خود استفاده کرده و برای دریافت شیرینی و آب نبات، (به جای خانه به خانه رفتن) از مغازه ای به مغازه دیگر می روند.
 
هالووین از کجا آمد + عکس 
 ایرلند

بسیاری از مردم عقیده دارند که ایرلند، زادگاه هالووین است. برگزاری این مراسم در ایرلند، تفاوت چندانی با جشن هالووین در آمریکا ندارد. در ایرلند نیز مردم لباس های مبدل پوشیده، برای دریافت شیرینی و آب نبات به خانه ها مراجعه کرده، و مهمانی های مختلفی برگزار می کنند. در این مهمانی ها، بازی های مختلفی برای سرگرمی و گذر زمان انجام می شود.
 
هالووین از کجا آمد + عکس
 
مکزیک

در کشور مکزیک، از هالووین با نام ال دیا لاس مرتوس (El Dia de los Muertos) و یا روزهای مردگان یاد می شود. این رویداد از شب ۳۱ اکتبر آغاز شده و در تاریخ ۲ نوامبر به پایان می رسد. روز هالووین در کنار قبر عزیزان از دست رفته، برگزاری پیک نیک، و جشن زندگی سپری می شود. این اعتقاد وجود دارد که ارواح مردگان در این شب به خانه های خود باز می گردند. پس برای آماده سازی این مراسم، محراب ها ساخته شده و با آب نبات، گل، آب، عکس های مختلف و مقداری مواد غذایی و نوشیدنی مورد علاقه متوفی تزئین می شوند. 
 
هالووین از کجا آمد + عکس
 
ژاپن

هر چند که مردم ژاپن در مورد هالووین اطلاعات دارند، با این حال این مناسبت را به شیوه آمریکایی ها جشن نمی گیرند. در عوض، آنها فستیوال اوبون (Obon Festival) را برگزار می کنند. این جشنواره به ارواح نیاکان آنها اختصاص داده می شود. به عنوان مثال، نیزه اندازهای قرمز در گوشه و کنار منطقه برای برگزاری جشن آویزان شده و سپس شمع ها روشن می شوند. پس از آن، این شمع ها در فانوس هایی قرار داده شده و به رودخانه ها و دریاها انداخته می شوند.
 
هالووین از کجا آمد + عکس 
 فیلیپین

در فیلیپین نیز (مانند اغلب کشورها) هالووین بیش از هر چیزی بر روی ارواح مردگان و جشن زندگان متمرکز شده است. هر چند تاثیر هالووین آمریکایی به تدریج در حال گسترش در فیلیپین می باشد، با این حال سنتی با نام پانگانگالولووا (Pangangaluluwa) هنوز هم در این کشور جشن گرفته می شود. در این مراسم، مردم از خانه ای به خانه دیگر رفته و در مورد ارواح به دام افتاده در برزخ آواز می خوانند. و در عوض، درخواست غذا یا پول از خانه ها خواهند داشت.
 
هالووین از کجا آمد + عکس 
 
 اسکاتلند

هالووین برای اولین بار در قرن ۱۶ در اسکاتلند جشن گرفته شد. ابتدا مردم، آینده را در هالووین پیش بینی می کردند. در قرن ۱۸، یکی از آداب و رسوم هالووین این بود که در آن، افراد جوان به شیوه های مختلف برای یافتن همسری برای خود جستجو می کردند. پوشیدن لباس های مبدل از اواخر قرن ۱۹ در اسکاتلند رایج بود. کودکان با لباس های مبدل خود از خانه ای به خانه دیگر رفته و درخواست غذا یا پول می کردند. این روند، شباهت بسیاری به سنت هالووین آمریکایی داشته و امروزه نیز تقریبا به همان صورت در اسکاتلند برگزار می شود.
 
 هالووین از کجا آمد + عکس
 
ایالات متحده آمریکا

هالووین در آمریکا، محبوب ترین و شناخته شده ترین شیوه برگزاری جشن این تعطیلات می باشد. در طی این مراسم، کودکان با لباس های مبدل خود از خانه ای به خانه دیگر رفته و با انبوهی از شیرینی و آب نبات به خانه های خود باز می گردند. مهمانی های مختلفی با لباس های مبدل برگزار شده و در آن بازی های متفاوتی انجام می شود. همچنین، کدو تنبل ها برای استفاده به عنوان دکوراسیون، کنده کاری شده و با استفاده از یک شمع روشن می شوند. در واقع این فانوس ها به یکی از قابل شناسایی ترین علائم نشان دهنده این تعطیلات تبدیل شده اند.
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
15
12
اصل این مراسم به دوره هخامنشی دوره داریوش هفتم باز می گردد؛ در مورد این مراسم هرودوت گفته است: پارسیان در این روز خود را به ترسناک ترین البسه و آرایش می پوشانند...
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
8
38
وقتی عید نوروز و چهار شنبه سوری و سنتهای قدیم ایرانی رو محدود میکنید مننتظر این جنگولک بازیها هم باشید
اسماعیل
|
United States
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
3
17
هالووین بهترین جشن در آمریکاست. برخلاف کریسمس که حوصله آدم را میبرد ولی هالووین واقعا سرگرم کننده است.
صادق کوشکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
2
14
اینکه امریکایی ها سالانه شش بیلیون دلار برای هالوین هزینه می کند خیلی جالب بود و این مبلغ نشان دهنده رفاه و درامد بالای مردم این کشور است که دولتمردان به هر دری می زنند از حمله نظامی و... تا مردمان کشورشان در رفاه باشند!
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
2
27
وقتي از تاريخ و فرهنگ خودتان آنقدر دور هستيد نميدانيد كه هالووين تقليد و كپي برداري از يك رسم قديم ايران است كه ما به ان چهارشنبه سوري ميگويم ، قاشق زني كه شما نابودش كرديد بچه ها همين كار را در شب هاوان انجام ميدهند ، پنج شنبه اخر سال هم كه ما به مزار رفتگان خود ميرويم هم را هم شامل ميشود ، ولي چون ربطي به عرب ندارد شما انرا در ايران نابود كرديد ، و حالا مردم ما از تقليد كنندگان خودشان تقليد ميكنند ترادژي ما ملت بدبخت در اين است
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
3
19
وقتي از تاريخ و فرهنگ خودتان آنقدر دور هستيد نميدانيد كه هالووين تقليد و كپي برداري از يك رسم قديم ايران است كه ما به ان چهارشنبه سوري ميگويم ، قاشق زني كه شما نابودش كرديد بچه ها همين كار را در شب هاوان انجام ميدهند ، پنج شنبه اخر سال هم كه ما به مزار رفتگان خود ميرويم هم را هم شامل ميشود ، ولي چون ربطي به عرب ندارد شما انرا در ايران نابود كرديد ، و حالا مردم ما از تقليد كنندگان خودشان تقليد ميكنند ترادژي ما ملت بدبخت در اين است
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
5
7
من تقریبا ده کیلوگرم شکلات توانستم از همسایه ها بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
بابا تو دیگه کی هستی؟!!
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
2
5
هالووین هیچ نجا تعطیل رسمی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
چرا اول نوامبر در همه کشورهای کاتولیک مثل ایتالیا و پرتغال تعطیله
ناشناس
| |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
هالوین ۳۱ اکتبر نه اول نوامبر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
1
4
استادی که نظر اول رو دادن لطفا بفرمایند داریوش هفتم دیگر کیست؟!
مریخ
|
United States
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
1
3
افسوس برای دو دسته
کسانی که انقدر غرق مذهب شده اند که فساد و کاخ نشینی اطرافیانشان برایشان گناه محسوب نمیشود
کسانی که انقدر در مدرنیسم غرق شده اند که فکر میکنند غربی ها هر غلطی میکنند صحیح است و باید تقلید کنیم یک نگاه ساده به تاریخ ایران کنید پر است از جشنهای زیبا به فرهنگ اصیل و زیبای فارس و و لر و ترک و کرد و بلوچ و گیلکی و مازنی نگاهی بیندازید و جور دگر ببینید در رنگ لباس در جشن های محلی بی همتا هستند به خدا کسانی ادای این غربی ها را در می اورندکه بی تاریخ هستند ....
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
جشن هاي ايراني بسيار زيبا هستند که متاسفانه به اسم دين مورد کم لطفي واقع شده اند!
از طرفي نمي توان گفت غربيها بدند چون چيزهاي خوب همه جاي دنيا هست و نيکو است که خوبيها و شاديها را از تمام جهان فرا بگيريم
زیبا احمدپور از تبریز
|
United States
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
3
2
من عاشق هالوینم
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
1
4
کی گفته هالوین تو کانادا و آمریکا تعطیل رسمی هست؟ پس چرا ما نمیبینیم این تعطیل رسمی رو؟ بقیه مقاله هم اگر به همین اعتبار باشه که یعنی "کشک"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
1
11
ما هم در ایران یک شب عید داریم که از دیدن قیمت ها وحشت میکنیم، فرار میکنیم تو خونه هامون !!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار