بیماری خیابان‌گردی!
کد خبر: ۸۹۹۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 29    -    ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
در کشورهایی مانند فرانسه مردم از خیابانگردی گذر کرده و به کافه نشینی روی آورده اند اما در برخی کشورها نیز پس از دیدن تلویزیون خیابانگردی دومین مقوله ای است که افراد با آن وقت فراغت خود را پر می‌کنند. این مدرس دانشگاه اضافه می‌کند که در بادی امر نمی‌توان خیابانگردی را پدیده‌ای منفی تلقی کرد، بلکه...
 
 
بیماری خیابان‌گردی!  به گزارش «تابناک باتو»؛ علت جذابیت خیابان برای طبقات متوسط به لحاظ اقتصادی و پایین به لحاظ فرهنگی وجود عنصر «غریبگی» در آن است و اینکه در خیابان می‌توان از تحت نظارت بودن خارج شد و غریبگی پیشه کرد؛ غریبه اما نه کاملا بیگانه و آشنا نه آنقدر که دل آزار. پاسخ‌های روانشناختی به غریبگی و در میان غریبگان بودن و کشف بی دردسر حوزه‌های جدید همان موضوعی است که از نظر این مدرس دانشگاه برای جوانان بسیار جذاب است.

در روستا و پای چشمه همه هم را می‌شناختند اما در خیابان‌های امروزین این «غریبگی» است که فریبنده به نظر می‌رسد.

به باور برخی جامعه شناسان "دیدن" و "دیده شدن" اساس خیابان گردی است. در خیابان به واسطه "مد" ، طبقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فرد پنهان می‌شود و ادبیات خیابانی زبانی یکسان است که مملو از جملات کوتاه، عریان و هجوآمیز است؛ زبانی که می توان با آن نیاموختگی و کم دانستگی خود را پنهان کرد.

ژیان‌پور، جامعه شناس می‌گوید: در کشورهایی مانند فرانسه مردم از خیابانگردی گذر کرده و به کافه نشینی روی آورده اند اما در برخی کشورها نیز پس از دیدن تلویزیون خیابانگردی دومین مقوله ای است که افراد با آن وقت فراغت خود را پر می‌کنند. این مدرس دانشگاه اضافه می‌کند که در بادی امر نمی‌توان خیابانگردی را پدیده‌ای منفی تلقی کرد، بلکه ابتدا باید بپذیریم که پدیده ای تحت این عنوان داریم و در صورتی که آمار آن یکباره افزایش پیدا کند و موج خیابانگردی و پرسه زنی در جامعه رواج پیدا کند، مرضی، بودن پدیده قابل بررسی است.

وی لازم می‌داند، تأکید کند که جوان بودن جامعه ایران و کمبود امکانات تفریحی و برخی دلایل دیگر می‌تواند عامل افزایش خیابانگردی باشد که البته باید در مجالی مشروح بررسی شده و  مورد مطالعه قرار گیرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
1
9
بيان مشهد .... كنسرت نداريم ! باغ وحش تعطيل شده ! شهربازي بزرگ مشهد ، كوهستان پارك تعطيل شده ! فقط مي مونه چرخيدن در خيابان و ايجاد ترافيك كه آنهم شايد تا مدتي ديگر حرام اعلام شود !
زیبا احمدپور از تبریز
|
United States
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
2
ما که بهش میگیم پاساژدرمانی و تبریزگردی!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
تبریز کلا دوتا خیابون داره - ویه شاهگولی ویه لاله پارک ومرکز شهرش 5دقیقه میشه همشو گشت با شهناز که همش قدیمیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
0
احتمالاً شما تو خواب 5 دقيقه گشتي تبريز رو ! بهترين پاك ترين زيباترين و باكلاس ترين جهان شهر tabriz 2018
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار