۱۰ محصول که برای محیط زیست مضر هستند+عکس
کد خبر: ۸۹۷۹۴
تاریخ انتشار: 2017 October 27    -    ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
 محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه افراد زیادی به محیط زیست اهمیت می‌دهند و می‌خواهند به حفاظت از آن کمک کنند. به تازگی همه می‌خواهند «سبز» باشند چرا که همه گروه‌های دولتی و علمی همه ما را به سمت آگاهی از محیط زیست سوق می‌دهند. با این حال شرکت هایی هم هستند که با عباراتی مثل «سازگار با محیط زیست» یا «سبز» به بازارایی محصولتشان می‌پردازند در حالی که تاثیر محصولاتشان روی محیط زیست سوال برانگیز است. در اینجاچند محصول سبز را مشاهده می‌کنیم که آنقدر که فکرش را می‌کردید دوست محیط زیست نیستند.


خشک کن

خشک کن‌های دست در دستشویی‌های عمومی که به عنوان ««سبز» و «صرفه جویی در درخت» به فروش می‌رسد می‌تواند واقعا بی فایده باشد. خشک کن‌های هوای گرم از برق زیادی استفاده می‌کنند و بازدهی زیادی در خشک کردن دست‌ها ندارند، بنابراین زمان زیادی طول می‌کشد تا دست‌ها را خشک کنند. با برق زیادی که خشک کن‌ها استفاده می‌کنند به خصوص مدل‌های قدیمی تر، دستمال توالت گزینه بهتری برای خشک کردن دست هاست.

یک دستمال توالت معمولی می‌تواند در ۱۰ ثانیه ۹۰ % دست را خشک کند در حالیکه برای رسیدن به همان میزان خشکی با خشک کن ۴۰ ثانیه زمان لازم است. تکنولوژی جدیدتر خشک کن‌های هوای سرد و پرفشار هم که بازدهی بیشتری دارند با قیمت بالایی که دارند کمتر در مکان‌های عمومی دیده می‌شوند.
 
 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
خودروهای الکتریکی
 
این یکی تکان دهنده است. بله درست است، خودروهای الکتریکی کربن تولید نمی‌کنند، اما اگر بدانید چقدر کربن دی اکسید هنگام تولید باتری‌های یونی لیتیمی این خودرو‌ها تولید می‌شود شگفت زده می‌شوید. تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی حجم قابل توجهی کربن دی اکسید تولید می‌کند.
 
به عنوان مثال «نیسان لیف» باتری حدود ۳۰ کیلووات ساعتی و «تسلا مدل اس» باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی دارد. در فرآیند تولید هر باتری به ازای هر کیلووات ساعت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم کربن دی اکسید تولید می‌شود؛ بنابراین نیسان لیف حدود ۵ تن کربن دی اکسید وارد هوا می‌کند و تسلا حدود ۱۵ تا ۲۰ تن.

 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
پنل‌های خورشیدی
 
این یکی هم مانند باتری‌های لیتیمی درمورد فرآیند تولید است. تولید پنل‌های خورشیدی به مواد شیمیایی مثل سدیم هیدروکسید و هیدروفلوئوریک اسید و هم چنین مقدار زیادی برق و آب نیاز دارد. هم چنین زباله هایی تولید می‌کند که بسیار خطرناک هستند. این مسائل خوب بودن پنل‌های خورشیدی را زیر سوال می‌برد. هم چنین پانل‌های خورشیدی از فلزات نادری مثل تلوریوم و ایندیوم استفاده می‌کنند و وقتی که پانل‌ها دیگر قابل استفاده نیستند راهی برای بازیافت این فلزات وجود ندارد. با این وجود در حال حاضر انرژی خورشیدی زیاد سبز به نظر نمی‌رسد.

 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
بامبو (برای پارچه)
 
استفاده از بامبو برای ساخت پارچه با توجه به بازاریابی با عنوان «سازگار با محیط زیست» محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گیاه بامبو بسیار سریع رشد می‌کند و به کود یا آفت کش نیاز ندارد بنابراین یک منبع گیاهی تجدیدپذیر است. بااین حال اکثر مردم نمی‌دانند که در فرآیند تبدیل بامبو به پارچه از مواد شیمیایی مضری استفاده می‌شود. درحالی که پنبه فقط نیاز دارد دانه هایش را درآورید و خشک کنید تا به نخ تبدیل کنید، بامبو باید خرد شود و در لایه‌ای از سدیم هیدروکسید پخته شود تا به یک محلول غلیظ تبدیل شود تا به نخ تبدیل شود. هم چنین به یک فرآیند سفید کنندگی نیز نیاز است. استفاده از این مواد شیمیایی سازگار بودنش با محیط زیست را زیر سوال می‌برد. با توجه به اینکه اکثر لباس‌های بامبو نیز در چین تولید می‌شوند که قوانینی برای حفاظت محیط زیست از این مواد شیمیایی ندارند.
 
10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
مالچ‌های لاستیکی
 
آیا کسانی را دیده اید که از تکه‌های لاستیک به عنوان مالچ در باغچه‌ها و گلدان‌های خود استفاده می‌کنند؟ ضایعات لاستیک تایر‌ها یک مشکل محیط زیستی بزرگ است. اما بسیاری از آن به عنوان مالچ استفاده می‌کنند تا راه حلی برای این موضوع باشد. لاستیک‌های تکه تکه شده نه تن‌ها برای بستر باغ و باغچه بلکه در زمین‌های بازی کودکان نیز استفاده می‌شوند. تولید لاستیک نگرانی‌های سلامتی زیادی برای کارگران در مواجهه با مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید ایجاد می‌کند. لاستیک‌های تولید شده هم ممکن است هنوز حاوی این مواد شیمیایی مضر باشد.

برخی سم شناسان و پزشکان معتقدند که اطلاعات کافی برای اینکه استفاده از لاستیک‌های خردشده در مکان‌های عمومی خطری ندارد وجود ندارد؛ بنابراین تا وقتی تحقیقات بیشتری صورت گیرد استفاده از مالچ چوب مطمئن‌تر است علاوه بر اینکه به آسانی در خاک تجزیه می‌شود.

 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
 محصولات پاک کننده «سبز»

همه ما می‌دانیم که بسیاری از پاک کننده‌های خانگی معمولی حاومی مواد شیمیایی هستند که می‌تواند برای محیط زیست و سلامتی ما خطرناک باشد، مثل آمونیاک، کلر و الکل ها. ایده تولید پاک کننده با استفاده از مواد تجدیدپذیر و غیرسمی بی نظیر به نظر می‌رسد. با این حال هیچ دستورالعمل دولتی برای محصولات پاک کننده و یا مقررات استفاده از اصطلاحات بازاریابی مثل «سازگار با محیط زیست» یا «غیرسمی» یا «طبیعی» وجود ندراد. این اصطلاحات می‌توانند به آسانی برای اهداف تبیغاتی استفاده شوند بدون اینکه هیچ پایه و اساسی داشته باشند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از محصولاتی که چنین برچسب هایی داشتند هنوز حاوی ترکیبات سمی بودند. برای یک پاک کنندگی سبز می‌توانید خیلی راحت از جایگزین هایی مثل سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.
 
 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
پوشک‌های قابل استفاده مجدد
 
به نظر می‌رسد پوشک‌های یکبار مصرف آنقدر‌ها که فکر می‌کنید مضر نیستند. تحقیقات اخیر آژانس محیط زیست نشان می‌دهد تاثیر کلی پوشک‌های قابل شستشو روی گرمایش جهانی بیشتر از پوشک‌های یکبار مصرف است. این نتیجه عجیب به علت آب و برقی است که ماشین لباسشویی مصرف می‌کند. پوشک‌های قابل شستشو فقط وقتی خوب هستند که با ماشین لباسشویی‌های با راندمان بالای انرژی شسته شوند.
 
10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند 
 

 
محصولات ارگانیک
 
تولید مواد غذایی ارگانیک نسبت به کشاورزی سنتی به ۴۰ درصد زمین بیشتر نیاز دارد. هم چنین در حالیکه بازار ارگانیک به شدت کنترل می‌شود که هیچ نوع سم یا ماده شیمیایی و آفت کش در تولید محصولات استفاده نشده باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی آفت کش‌های ارگانیک می‌توانند بیشتر از ترکیبات سنتی سمی باشند. هم چنین تاثیر محیط زیستی و پایداری همیشه در مزارع ارگانیک بهتر نیست. علاوه براین همه محصولات ارگانیک در نزدیکی محل زندگی شما پرورش داده نمی‌شوند و باید با وسایل نقلیه مسافت طولانی حمل شوند تا به شما برند بنابراین کربن بیشتری تولید می‌کنند و انتخاب محصولات محلی گزینه هوشمندانه تری است.
 
 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
لامپ‌های فلوئورسنت فشرده

تبلیغات زیادی درباره لامپ‌های فلوئورسنت فشرده انجام می‌شود و حتی ممکن است شرکت‌های برق یک جعبه از آن‌ها را به رایگان در اختیارتان بگذارند. همه می‌خواهند پول برق کمتری پرداخت کنند و این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های معمولی انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. متاسفانه افراد زیادی از محتوای جیوه آن‌ها آگاهی ندارند. وقتی مردم به جیوه فکر می‌کنند ماهی اولین چیزی است که به ذهنشان می‌رسد، اما در حقیقت بیشتر جیوه‌ای که در معرض آن قرار می‌گیریم به خاطر این لامپ هاست.

یک لامپ فلوئورسنت فشرده معمولی حدود ۴ میلی گرم جیوه دارد. هر چند این مقدار بسیار کم به نظر می‌رسد، اما سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند یک فرد ۶۰ کیلوگرمی نباید بیش از ۴۲ میکروگرم یا ۰.۰۰۴۲ میلی گرم جیوه در روز دریافت کند. این لامپ‌ها حدود ۱۰۰ برابر این مقدار را دارند. آژانس حفاظت از محیط زیست بیان می‌کند که این جیوه فقط وقتی لامپ بشکند آزاد می‌شود، اما آیا صرف جویی در انرژی ارزش چنین خطری را دارد؟

 10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
 

 
سوخت اتانول از ذرت
 
ما قطعا به جایگزین‌های تجدیدپذیر بیشتری برای سوخت‌های فسیلی نیاز داریم. اما اتانول ذرت مشکلات زیادی دارد. تبدیل پس مانده‌های ذرت به اتانول و دیگر سوخت‌های زیستی می‌تواند گازهای گلخانه‌ای بیشتری از گازوئیل تولید کند. هم چنین پرورش ذرت به کود‌ها و آفت کش‌های بیشتری نسبت به سایر محصولات نیاز دارد. به عنوان جایگزین تجدیدپذیر سوخت‌های فسیلی، بیودیزل از دانه‌های سویا بهتر است. پرورش سویا به کود و آفت کش کمتری نسبت به ذرت نیاز دارد و انرژی بیشتری هم تولید می‌کند که تقریبا چهار برابر بیشتر از اتانول بر پایه ذرت است.
 
10 محصول سبز که برای محیط زیست مضر هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار