باکتری های مقاوم برای همیشه از بین می روند
کد خبر: ۸۹۶۷۰
تاریخ انتشار: 2017 October 26    -    ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
آنتی بیوتیک ها نوعی سم تولید کرده که مانع زنده ماندن باکتری ها می شود و در عین حال می تواند سلول های سالم را نیز از بین ببرند. اما این پلیمرها مستقیم به سلول های بیمار حمله می کنند و البته این کار را به چند طریق مختلف انجام می دهند.
 
 
احتمال حل مسأله ی باکتری های مقاوم  اختصاصی «تابناک باتو»؛ تا به حال به این فکر کرده اید که بدنتان عفونت کند و آنتی بیوتیک های موجود نتوانند درمانش کنند؟ وحشتناک است؛ اینطور نیست؟ این یک احتمال رو به رشد است. هفتصد هزار تن در جهان در نتیجه ی ابتلا به عفونت های مقاوم جان خود را از دست داده اند. این رقم تا سال ۲۰۵۰ می تواند به ده میلیون برسد. یک دانشجوی دکترای بیست و پنج ساله درمانی را طراحی کرده که شاید آغازی بر پایان این بحران باشد. روش او این سوپرباکتری ها را حتی بدون نیاز به آنتی بیوتیک نابود می کند.

بنا بر این گزارش، یک پروتئین خاص و ستاره ای شکل با موفقیت شش رشته از باکتری های مقاوم را در آزمایشگاه نابود کرده است. نام این ساختار، پلیمر آنتی میکروبیا نانو مهندسی شده است. البته با شنیدن واژه ی پلیمر به یاد پلاستیک می افتیم، ولی پلیمر نام ساختاری است که از هر چیزی می تواند ساخته شود.

آنتی بیوتیک ها نوعی سم تولید کرده که مانع زنده ماندن باکتری ها می شود و در عین حال می تواند سلول های سالم را نیز از بین ببرند. اما این پلیمرها مستقیم به سلول های بیمار حمله می کنند و البته این کار را به چند طریق مختلف انجام می دهند؛ روش نخست، مختل یا نابود کردن دیواره ی سلولی باکتری است. این روش چنان استرسی به باکتری وارد می کند که شروع به نابودی خویش می کند و جالب اینکه سلول های پلیمری آنقدر بزرگند که نمی توانند وارد سلول های سالم شوند.

این دانشجوی دکترا که در دانشگاه ملبورن استرالیا تحصیل می کند، این پلیمر را روی یک موش با موفقیت آزمایش کرده و نتیجه اینکه باکتری موجود در بدن موش، هیچ مقاومتی نسبت به پلیمر نشان نداد.

اما این پلیمرها تنها موفق به کشتن شش رشته باکتری شده و هنوز روی انسان ها آزمایش نشده اند. تحقیقات ادامه دارد. امیدها افزایش یافته است. این روش تا کنون استفاده نشده بود و به همین دلیل، محققان زیادی به استفاده از آن برای پایان دادن به بحران سوپرباکتری ها روی آورده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار