اطلاعات مهم در مورد مترونیدازول
کد خبر: ۸۹۲۹۹
تاریخ انتشار: 2017 October 22    -    ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
مترونیدازول یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را درمان نخواهد کرد. برای اطمینان از اینکه مترونیدازول اثرات مضر ندارد، ممکن است خون شما اغلب مورد آزمایش قرار گیرد. ممکن است نیاز به تست کبد نیز باشد. به طور منظم دکتر خود را ببینید.
 
 
اطلاعات مهم در مورد مترونیدازول   به گزارش «تابناک باتو»؛ زول یک آنتی بیوتیک است که با باکتری های درون بدن شما مبارزه می کند. مترونیدازول برای درمان عفونت های باکتریایی واژن، معده، پوست، مفاصل و دستگاه تنفسی استفاده می شود. این دارو یک عفونت واژینال را درمان نخواهد کرد. مترونیدازول همچنین ممکن است برای مقاصد مورد استفاده در این راهنمای دارو استفاده شود.

مترونیدازول چیست و چه موقع باید تجویز شود؟

مترونیدازول را برای مدت زمان لازم تجویز کنید. علایم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل پاکسازی شود بهبود یابد. دوز بیش از حد ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتری را نیز ایجاد کند که برای آنتی بیوتیک ها مقاوم است. مترونیدازول یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را درمان نخواهد کرد. در حالی که مترونیدازول مصرف می کنید و حداقل ۳ روز پس از مصرف آن الکل مصرف نکنید. ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند مانند ضربان قلب سریع، احساس گرسنگی، حالت تهوع و استفراغ گرگرفتگی یا قرمزی زیر پوست خود داشته باشید.

قبل از مصرف مترونیدازول

اگر به مترونیدازول آلرژی دارید یا اگر در سه ماهه اول بارداری هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر باردار هستید یا در حین درمان باردار شوید، به پزشک خود بگویید. قبل از مصرف مترونیدازول، اگر به مواد مخدر حساسیت دارید، به پزشک خود بگویید، یا اگر:

 بیماری کبد
 یک بیماری معده یا روده مانند بیماری کرون
 اختلال در سلول های خونی مانند کم خونی (کمبود گلبول قرمز) یا لکوپنی (کمبود سلول های سفید خون)
 صرع یا سایر اختلالات تشنج یا اختلالات عصبی.

اگر شما هر یک از این شرایط را داشته باشید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا آزمایشات خاص برای ایمن بودن این دارو داشته باشید. مترونیدازول می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به یک پرستار کودک آسیب برساند. در صورت تغذیه با شیر مادر، از این دارو استفاده نکنید.
 
 

نحوه مصرف مترونیدازول چیست و چه عوارضی دارد؟

مترونیدازول را دقیقا مطابق با تجویز پزشک خود مصرف کنید. در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از توصیه توصیه نمی شود. دستورالعمل روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید.
قرص مترونیدازول تمدید شده (Flagyl ER) را با معده خالی، حداقل یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از خوردن غذا مصرف کنید. قرص را طولانی مدت مصرف نکنید و کل آن را ببلعید. شکستن قرص ممکن است باعث شود یک داروی در یک زمان بیش از حد آزاد شود.

مترونیدازول را برای مدت زمان لازم تجویز کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل پاکسازی شود بهبود یابد. دوز بیش از حد ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتری را نیز ایجاد کند که برای آنتی بیوتیک ها مقاوم است. مترونیدازول یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را درمان نخواهد کرد. برای اطمینان از اینکه مترونیدازول اثرات مضر ندارد، ممکن است خون شما اغلب مورد آزمایش قرار گیرد. ممکن است نیاز به تست کبد نیز باشد. به طور منظم دکتر خود را ببینید. این دارو می تواند نتایج غیر معمولی را با آزمایش های پزشکی خاص ایجاد کند. به پزشک اطلاع دهید که شما مترونیدازول استفاده می کنید. مترونیدازول را در دمای اتاق از رطوبت و گرما نگه دارید.

اثرات جانبی مترونیدازول

در صورت وجود هر یک از این علائم یک واکنش آلرژیک مصرف مترونیدازول، ممکن است به کمک پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشید. دشواری تنفس، تورم چهره، لبها، زبان یا گلو. اگر هر یک از این عوارض جانبی را دارید، یکبار با پزشک خود تماس بگیرید؛

 سوزش یا سوزش در دست یا پا
 تکه های سفید یا زخمی در داخل دهان و یا بر روی لب ها
 درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
 اسهال آبکی یا خونین است
 مشکلات بینایی، درد پشت چشم شما
 صحبت کردن اشتباه، تغییرات رفتاری، لرزش، شل شدن عضلات، تشنج (تشنج)
 تب، لرز، درد عضلانی، سردرگمی، سردرد، گلودرد، سفتی گردن، افزایش حساسیت به نور، خواب آلودگی، حالت تهوع و استفراغ
 واکنش شدید پوست – تب، گلودرد، تورم در چهره یا زبان شما، سوزش در چشم شما، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به خصوص در صورت یا بدن گسترش می یابد و موجب پوسته پوسته شدن و چند لایه شدن پوست می شود.

عوارض جانبی کمتر مترونیدازول ممکن است شامل موارد زیر باشد؛

 درد معده، اسهال
 سرگیجه، از دست دادن تعادل
 خارش واژن یا تخلیه
 دهان خشک یا مزه ناخوشایند فلزی
 سرفه، عطسه، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
 زبان متورم یا درد.
دکتر سلام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار