خبر جنجالی: کور شدن نوزاد سه ماهه بر اثر نور فلش
کد خبر: ۸۹۰۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 19    -    ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
یک مورد نادر یا شایعه کاذب شبکه‌های اجتماعی؛ چه میزان چنین خطری محتمل است؟
در آخر؛ با حدس جعلی بودن خبر نابینا شدن یک نوزاد ایرانی بر اثر تابش نور فلش دوربین به چشمان وی و بعید بودن رخدادن این پدیده از نظر علمی؛ باز هم باید به خودمان و دیگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآوری کنیم که به سرعت هر خبری را باور و منتشر نکنند.
 خبر جنجالی بود:کور شدن نوزاد سه ماهه بر اثر نور فلش
 
خبر جنجالی بود:کور شدن نوزاد سه ماهه بر اثر نور فلش  به گزارش «تابناک باتو»؛ امروز در برخی کانال‌های تلگرام و سایت‌های اینترنتی خبری درباره کور شدن یک نوزاد بر اثر نور فلش دوربین منتشر شد که به سرعت هم دست به دست چرخید!

در این خبر کوتاه آمده، «یکی از اقوام و بستگان این نوزاد چند روزه از فاصله نزدیک و ۱۰ اینچی اقدام به عکس گرفتن از صورت و چهره این نوزاد می‌کند و چون فلش را خاموش نکرده است؛ نور فلش دوربین باعث نابینایی این نوزاد می‌شود.»

در این خبر منتشر شده آمده «والدین نوزاد پس از اینکه متوجه می‌شوند در حالت چشم نوزاد تغییراتی به وجود آمده است؛ سریعا به پزشک مراجعه می‌کنند که پس از بررسی اعلام می‌شود شبکیه چشم نوزاد آسیب دیده و دیگر قابل درمان نیست.»

این خبر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر و حتا باعث نگرانی و تلاطم برخی والدین شده است. اولین پیغامی که خواندن این خبر به ذهن مخابره می‌کند؛ خطرناک بودن نور فلش دوربین و موبایل برای نوزادان و خطر نابینایی آن‌ها است.
 
خبر جنجالی بود:کور شدن نوزاد سه ماهه بر اثر نور فلش 
چند ماه پیش؛ چنین خبری هم در کشور چین منتشر و انعکاس زیادی یافت که در نهایت مشخص شد صحت نداشته است (خبر امروز ایران هم یک کپی کامل از خبر چینی است). درباره خبر نابینا شدن نوزاد ایرانی چند روزه بر اثر نور فلش دوربین نیز هنوز هیچ منبع یا سایت معتبر و رسمی آن را منتشر نکرده و حتا نامی از شهر و استان محل وقوع آن یا نام بیمارستان و توضیحات پزشک معالج در دست نیست. فقط یک عکس همراه با خبر منتشر شده است که چیز خاصی هم نشان نمی‌دهد.

به همین خاطر؛ اولا باید در اصل خبر یا نحوه وقوع این حادثه شک و تردید داشته باشیم و همانند صدها خبر دیگر منتشر شده در فضای مجازی؛ به سرعت آن را باور و به ده‌ها مورد دیگر بسط و ربط ندهیم.

دوما؛ سؤال جدی که اینجا مطرح می‌شود این است: «آیا اصلا از نظر علمی نور فلش دوربین می‌تواند برای چشم نوزاد و کودکان چند روزه تا چند ماهه خطرناک باشد به حدی که باعث آسیب جدی اجزای چشم و نابینایی آن‌ها شود؟»

شاید بیشتر از توجه و تمرکز روی اصل خبر؛ باید دنبال جواب این سوال باشیم.

متخصصان چشم می‌گویند نور شدیدی مانند نور خورشید اگر به طور مستقیم به چشم افراد یا نوزادان تابیده شود؛ باعث سوختگی چشم یا «Solar Burn» می‌شود. نور شدید خورشید باعث سوخته شدن ماکولا(لکه زرد) چشم می‌شود که می‌تواند در نهایت به نابینایی چشم منجر شود.

 خبر جنجالی بود:کور شدن نوزاد سه ماهه بر اثر نور فلش
اما متخصصان چشم تاکید دارند که باید منبع نوری بسیار قوی و در حد تابش نور خورشید یا مانند آن باشد. نور فلش دوربین‌ها؛ حتا با تصور استفاده از قوی‌ترین دوربین‌ها و سیستم‌های فلش؛ بسیار کمتر و ضعیف‌تر از نور خورشید است. همین‌طور؛ طیف نوری فلش با نور خورشیدن بسیار متفاوت است.

به علاوه، چشم نوزادان تا چند ماهگی هنوز به تکامل نرسیده و قابلیت‌ها و مهارت‌های یک چشم انسان عادی را ندارد. نوزادان در چند روز یا ماه‌های اولیه زندگی نمی‌توانند مانند انسان به طور مستقیم به یک منبع نوری مثلا دوربین یا فلش خیره شوند یا فوکوس کنند تا بر اثر آن؛ نور فلش به طور مستقیم به چشم شان تابیده شود.

چشم نوزادان در روزهای اول زندگی غالبا بسته یا نیمه بسته است و بسیار بعید به نظر می‌رسد که نور فلش دوربین به طور مستقیم و آن هم با شدت بسیار زیاد حتا در نزدیک‌ترین فاصله به چشم نوزاد خورده باشد و باعث نابینایی او شود.

البته؛ متخصصان چشم‌پزشکی توصیه می‌کنند برای احتیاط بیشتر؛ والدین و اطرافیان نوزادان رعایت کنند و از عکاسی نزدیک با فلش یا هرگونه منبع‌های نوری شدید در ماه‌ها پس از تولد نوزاد بپرهیزند.

بهتر است در ماه‌های اول؛ با نور عادی از کودک عکاسی شود تا چشم به مرور بتواند توانایی و رشد طبیعی و مراحل تکاملی خود را انجام بدهد.

جالب است بدانید دانشمندان با استفاده از تاباندن نور فلش دوربین به درون چشم و شبکیه کودکان؛ می‌توانند تومورهای خطرناک شبکیه به نام رتینوبلاستوما را کشف و برای درمان آن اقدام کنند. یک اپلیکیشن برای آیفون نوشته شده است که با تاباندن نور به چشم کودک؛ می‌تواند بازتاب نور سفید چشم کودک را شناسایی و به پزشکان یا والدین اطلاع دهد. متن کامل این یافته دانشمندان و معرفی این اپلیکیشن را می‌توانید در اینجا بخوانید.

در آخر؛ با حدس جعلی بودن خبر نابینا شدن یک نوزاد ایرانی بر اثر تابش نور فلش دوربین به چشمان وی و بعید بودن رخدادن این پدیده از نظر علمی؛ باز هم باید به خودمان و دیگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآوری کنیم که به سرعت هر خبری را باور و منتشر نکنند. یک خبر ساده اما دروغین می‌تواند اضطراب و نگرانی در پدر و مادرها ایجاد کند و فضای آرام یک خانه را به‌هم بریزد.

پس از خواندن هر خبری؛ ابتدا کمی درباره منطقی بودن آن و منابع معتبر یا صحت علمی‌اش بررسی و پرسش‌گری کنیم و تا مطمئن نشدیم برای دیگران فوروارد نکنیم. فقط این‌گونه می‌توانیم جلوی جاعلان اخبار در فضای مجازی را گرفته و فقط مطالب و خبرهای معتبر و علمی را اطلاع‌رسانی کنیم.
یک پزشک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخلص دزفولي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
3
0
باید در ابتدا گریزی به داستان حضرت ابراهیم(ع)بزنیم،حضرت ابراهیم زمانی که حضرت اسماعیل(ع)را به کوه می برد تا به فرمان خدا قربانی کند شیطان به شکل یک انسان بر وی نمود پیدا می کند و سعی می کند تا او را از این کار پشیمان نماید،حضرت ابراهیم سنگی از روی زمین بر می دارد و بر چشم شیطان می کوبد و یک چشم شیطان را کور می کند،به همین خاطر حجاج هر سال در مقام ابراهیم به مجسمه شیطان که در آن مکان بر حضرت ابراهیم ظاهر شد سنگ می زنند و به همین خاطر است که امروزه نماد همه شیطان پرستان و فرماسون ها نماد تک چشم است،که به وفور این علامت را در همه جای دنیا مشاهده می کنید،که به نوعی نمایش قدرت شیطان و یاران شیطان است.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
ربطش چي بود مهندس؟ فكر كنم صفحه رو اشتباهي اومدي!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
0
0
ممنون كه توضيح داديد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار