ورژن ۲ جنجال موگرینی با بازی «خواننده ترکیه ای» +عکس
کد خبر: ۸۸۷۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 16    -    ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
 هر یک از رفتار‌های انسانی با توجه به جایگاه و منزلت اجتماعی که در سطح جامعه و نگاه مردم دارد، تعریف متفاوتی از وی ارائه می‌دهد و در ایجاد تصویر آن فرد در اجتماع تاثیرگذار است. چندی پیش حضور فدریکا موگرینی در مجلس شورای اسلامی جهت شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی و اتفاقات و حواشی حاصل از این حضور خبرساز فضای رسانه‌ای کشور را ملتهب کرد و بازتاب‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. حالا سوای واکنش‌های طنازانه و پرداخت‌های سطحی به این اتفاقات و اتفاقاتی نظیر آن که در ادامه اشاره می‌شود، یک خاستگاه و بستر اجتماعی و فرهنگی خاصی را رهنمون می‌شود که بسیار جای تامل، بررسی و تشریح دارد.


این شتابزدگی سخیف، سابقه دارد
سال 1384 شان پن، بازیگر مطرح هالیوودی در یک سفر غیرمنتظره و به یکباره به همراه نورمن سولومون و ریس ارلیک به ایران آمد و پس از بازگشت به کشورش البته در کنار تعاریف مثبت از ایران و ایرانی‌ها از شتابزدگی‌ها و ولع برخی از مردم و طرفدارانش فقط برای یک دیدار ساده یا یک عکس ساده آن هم با صرف وقت و هزینه بسیار گفت و حتی از آنها گله کرد و این موضوع را عجیب خواند. بعد از شان پن اینبار یک خواننده ترکیه‌‌ای برای افتتاح یک رستوران ترکی در تهران به ایران سفر کرد و او هم به‌رغم توصیف شتابزدگی یکی از اتفاقاتی را که برایش در تهران رخ داد، پررنگ‌تر از سایر اتفاقات در رسانه‌ها مطرح کرد و با تکرار آن به طرق مختلف در جهت توهین و تمسخر این رفتار حرکت کرد. به گفته عالیشان (خواننده ترکیه‌ای) در پنج ساعت حضور در تهران 11 پیشنهاد ازدواج از سمت دختران ایرانی داشته است.

اینکه این رفتار تعدادی از دختران ایرانی در مواجهه با این خواننده ترکیه‌ای چه توجیه روانشناختی و جامعه‌شناختی دارد را در ادامه توضیح می‌دهیم، اما رفتار این خواننده در پررنگ نشان دادن این اتفاق هم درجای خود قابل‌توجه است و می‌تواند بیانگر ایجاد نوعی اعتمادبه‌نفس کاذب و خودبرتر پنداری در او باشد، چراکه علت حضور او در ایران افتتاح یک رستوران بوده است و قطعا اتفاقات قابل‌توجه بیشتری در ساعات حضورش در تهران افتاده است و این شیطنت رسانه‌ای و فردی او توجیهی جز بزرگنمایی نخواهد داشت. در این ارتباط البته می‌توان از فعالان فضای رسانه‌ای و فمنیست‌مآبان نیز گله کرد که چرا در لابه‌لای هشتگ‌سازی‌های رسانه‌ای و جوسازی‌ها و جریان‌سازی‌های خودشان هیچ اعلام برائتی از این نوع رفتارها و این تعداد طرفدار جو زده انجام نداده و در فضای تعمیم این 11 نفر به‌عنوان نمونه‌ای از دختران ایرانی سکوت کردند.

فراموشی پایگاه اجتماعی و فرهنگی
سبک زندگی در هر جامعه‌ای اساس رفتارهای فردی و اجتماعی مردم آن جامعه است و رسانه‌ها در هدایت فکری و فرهنگی مردم در مسیر سبک زندگی نقشی بی‌بدیل دارند. چشم و هم‌چشمی و رقابت ناخوشایند در ستاره‌پرستی از یک طرف و هجوم به چهره‌های هنری یا ورزشی از طرف دیگر در شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که برخی از افراد جامعه هنگام روبه‌رو شدن با این‌گونه افراد و شخصیت‌ها پایگاه اجتماعی و شخصیت خانوادگی و فرهنگی خود را فراموش کرده و رفتارهایی را بروز بدهند که با شئونات ملی و دینی هیچ‌گونه سنخیتی ندارد. البته علاقه و گرایش به چهره‌های شاخص و محبوب طیف سنی نوجوانان قابل‌درک و در دنیا امری طبیعی است، اما بعضی رفتارها با هیچ معیار ایرانی و اسلامی و البته بین‌المللی قابل‌توجیه نیست.

جایگاه‌های تاثیرگذار
سخنان شان پن در ارتباط با واکنش‌های هوادارانش در ایران، سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی و جوزدگی و اظهارات سخیف چند طرفدار عالیشان هرکدام در یک منظومه، تحلیلی خاص را برمی‌تابد و از این جهت با یکدیگر متمایزند. طرفداران شان پن یک عده از مردم عادی بودند که صرف طرفداری و تحت تاثیر جو حاکم و به نوعی کمبود‌های خاص اجتماعی به استقبال تماشا یا عکسبرداری از او رفتند، که البته این خود نیاز به نوعی ریشه‌یابی فرهنگی و اجتماعی دارد که فردی ساعت‌ها زمان خود را صرف انتظار جهت دیدن یک شخصیت خاص می‌کند. طرفداران عالیشان هم به همین منوال، اما شدید‌تر و جدی‌تر و با نمایان کردن یک حفره عمیق فرهنگی به تماشا و ارائه پیشنهادات سخیف به این خواننده ترکیه‌ای ابراز علاقه کرده و از او استقبال کردند.

اما ولع و طمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ثبت تصویر مشترک با یک سیاستمدار غربی با مقدمات و موخرات شرم‌آور نشان‌دهنده یک گسل فرهنگی و ریشه‌دار در ارائه تصویری ثابت و بدون مشکل از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است که از ابتدا و در تربیت افراد از کودکی تا به اینجا رفع نشده و خود در سطح عالی پرچمدار و راهنمای رفتار‌های سایر اقشار جامعه است. چراکه رفتار یک نماینده می‌تواند الگویی برای مردم کشور به حساب بیاید و می‌توان رفتار دیگر اقشار جامعه را ذیل آن تعریف و از آن انتقاد کرد. اما در همین ارتباط محمد حیدرپور، جامعه‌شناس فرهنگی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن اشاره به شخصیت و اعتبار اجتماعی افراد گفت: «همه افراد حاضر در جامعه دارای اعتبار و شخصیت اجتماعی خاص خود هستند و در این سلسله شخصیتی عده‌ای دارای جایگاه ویژه هستند و رفتارهای آنها بر طبقه متوسط جامعه تاثیر خاص و بسزایی دارد.»

وی در ارتباط با نواقص موجود در سیستم فرهنگی و فرهنگ‌سازی کشور افزود: «نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی نمونه رشدیافته فرهنگ گذشته هستند که به‌رغم وجود نمونه‌های بی‌بدیل و خاص بیانگر ضعف فرهنگی زمان حال هستند که خود لازمه مجاهدت در زمینه فرهنگ را گوشزد می‌کند.»

این جامعه‌شناس فرهنگی و استاد دانشگاه با انتقاد از رفتار رسانه‌ها در مواجهه با حضور موگرینی در مجلس و رفتار نمایندگان ادامه داد: «این نمایندگان باید با حضور در رسانه ملی به توضیح علت رفتارشان می‌پرداختند و کارشناسان نیز به انتقاد و واکاوی علل مطرح‌شده مبادرت می‌کردند.»

حیدرپور ضمن اشاره به این موضوع که فرهنگ افراد باید ابتدا در خانواده و سپس در مدارس و به‌طور کلی اجتماع شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: «رفتار طرفداران عالیشان و موضوعات مطرح‌شده حاکی از یک اختلال فرهنگی و همچنین یک سلسله متصل و مجوز گرفته‌شده از رفتار نمایندگان مجلس است که در سطوح بالاتر و الگویی جامعه دست به رفتاری مشابه زدند.»

فرهیختگان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زیبا احمدپور از تبریز
|
United States
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
1
0
اسم درست ایشون سرکان بوراک و لقب علیشان است Alişan منتها چون حروف س و ش در ترکی استانبولی شبیه بهم است اشتباها علیسان هم میگن حتی ما در فامیلمون علیسان س داریم که امسال هم اول دبستان رفت. آهنگ واریای ایشون (زیبای من واریای من همه چیزم) بسیار در ترکیه و ایران معروف است یک آهنگ بسیار غمگین. ولی به هر حال شان دختر ایرانی نیست این چنین. ضمن اینکه ایشون از کردهای ترکیه هستند و خیلی با فرهنگ و تبار ایرانی بیگانه نیستند. علی سان مانند علی یا علی وار و علیشان عالی شان یا بلند مرتبه هم احتمالا معنی این لقب است.
علی
|
Greece
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
1
اسم واقعی ایشون Serkan Burak Tektaş سرکان بوراک تکتاش هست و ملقب به Alişan عالیشان می باشد و علت بزرگنمایی مطبوعات زرد ترکیه در مورد خواستگاری دختران ایرانی از او به این خاطر هست که ایشون جدیدا از نامزدش Eda Erol ادا ارول
جدا شده و به گفته انان بخت عالیشان باز شده و خواستگاران زیادی بعد از جدایی پیدا کرده
ضمنا این اپیدمی بیگانه پرستی دردختران ایرانی مایه تاسف می باشد که به پسران زحمتکش و مسئولیت پذیر ایرانی نه بگویند و به راحتی با مردان خارجی لاابالی و بی مسئولیت صرفا به خاطر خارجی بودن تن به ازدواجهای ناموفق بدهند،
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار