سالم ترین روش های پخت غذا
کد خبر: ۸۸۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 16    -    ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
سلامتی کلمه ی سنگینی است. می گویند عسل های مصرفی آلوده اند. پس اگر در حال دویدن بودیم و به یک قاشق قند فوری نیاز داشته باشیم چه باید بکنیم؟ آیا هر چه غذا کالری کمتر و ویتامین بیشتری داشته باشد سالم تر است؟ اما طبق تعریف شما از سلامت چند قانون آشپزی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید مطمئن باشد که غذایتان کامل و سالم است.
سالم ترین روش های پخت غذا
«اختصاصی تابناک باتو» سلامتی کلمه ی سنگینی است. می گویند عسل های مصرفی آلوده اند. پس اگر در حال دویدن بودیم و به یک قاشق قند فوری نیاز داشته باشیم چه باید بکنیم؟ آیا هر چه غذا کالری کمتر و ویتامین بیشتری داشته باشد سالم تر است؟ اما طبق تعریف شما از سلامت چند قانون آشپزی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید مطمئن باشد که غذایتان کامل و سالم است.
 
سالم ترین روش های پخت غذا
 
سبزیجات
 
سالم ترین روش های پخت غذا 

سبزیجات عموما به غذای سالم شهره اند اما به تعداد انواع آنها روش و شیوه برای طبخشان موجود است. اگر هدفشان کالری کمتر است، افزودنی های تان را کم کنید. از روغن یا استفاده نکنید و یا خیلی کم استفاده کنید. چرا که هر قاشق روغن ۱۲۰ کالری به انرژی موجود در غذا اضافه میکند. بهترین راه ها به این منظور بخار پز، کباب پز و آب پز کردن سبزیجات است. سالاد نیز همینطور. سالاد می تواند ۲۰۰ کالری به خوش تیپی شما کمک کند.

اگر هدفتان کسب ویتامین هاست، بستگی به این دارد که به دنبال چه ویتامینی هستید. ویتامین سی از بهترین ویتامین هاست. میوه ها و سبزیجات بسته به نوع پختشان میتوانند بین ۱۵ تا ۵۵ درصد از ویتامین سی خود را از دست بدهند. بهترین روش برای کسب ویتامین سی؟ از ماکروفر استفاده کنید. چرا که ساختار ویتامین سی در اثر گرما میشکند و ماکروفر کمترین زمان را صرف پخت غذا میکند.

اما بیشتر مواد، مثلا آنتی اکسیدانها در حضور گرما افزایش می یابند.  پختن میتواند بهترین راه تضمین مواد مغذی موجود در سبزیجاتی چون هویج باشد. بر عکس این موضوع نیز برای بسیاری دیگر از سبزیجات صادق است. جالب است بدانید که سبزیجات کنسروی و بسته بندی شده ی یخ زده اغلب حامل مواد مغذی بیشتری نسبت به سبزیجات تازه اند.

نشاسته
 
سالم ترین روش های پخت غذا
 
باقی مانده های غذاها کمترین میزان کربن را شاملند. در تحقیقی پاستای گرم شده به داوطلبان داده شد و نسبت به زمانی که تازه بود میزان افزایش گلوکز کمتری در آنها مشاهده شد. همچنین اگر برنج را با روغن نارگیل طبخ کنیم و آن را یک شب درون یخچال قرار دهیم کالری آن تا ۶۰ درصد کاهش پیدا میکند. چگونه ممکن است؟ قضیه مربوط به تفاوت نشاسته هاست. نشاسته ی معمولی به سادگی شکسته و توسط قند جذب میشود و این موضوع به برتری انسولین و احساس گرسنگی می انجامد.

خنک کردن پاستا و برنج این نشاسته های عادی را به نشاسته های مقاوم تبدیل کرده و دیگر به آسانی جذب نشده و بیشتر شبیه فیبر و قند عمل میکنند. نتیجه برتری کمتر انسولین و احساس سیری طولانی تر میشود.

گوشت
 
سالم ترین روش های پخت غذا
 
اگر به دنبال منابع پروتئینی و کم کالری می گردید، تا جایی که می توانید کمتر از چربی استفاده کنید. چربی ضرری ندارد؛ اما هر گرم از آن ۹ کالری انرژی دارد، در حالی که هر گرم پروتئین و کربوهیدرات تنها ۴ کالری انرژی حمل می کنند. این یعنی گوشت های سفیدی چون مرغ و ماهی کالری کمتری را نسبت به دنده و کله پاچه به بدن شما منتقل می کنند.

همچنین هر چه هنگام طبخ غذا از روغن کمتری استفاده کنید بهتر است. در مورد انواع ماهی بهتر است روش بخار پز یا آب پز را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید که وعده ی مرغ یا ماهی شامتان دلپذیرتر باشد، می توانید آنها را در اجاق کباب کنید تا رنگی قهوه ای و دوست داشتنی به خود بگیرند. کباب کردن با سیخ نیز شیوه ی خوبی است اما به شما هشدار می دهیم که از این شیوه کمتر استفاده کنید، چون استفاده از ذغال به سرطان ارتباط داده شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سمانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
باشه ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار