اسرار ژنتیکی بارداری اسب‌های نر دریایی+عکس
کد خبر: ۸۸۳۷۰
تاریخ انتشار: 2017 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
 بارداری اسب‌های نر دریایی در حالی نشان از اسرار ژنتیکی عجیب و غریب این آبزی است که محققان در مطالعات جدید خود بر روی اسب‌های دریایی به نکات عجیب و غریبی در این جانور دست‌یافته‌اند که از آن جمله می‌توان به بارداری اسب‌های آبی نر اشاره کرد. دانشمندان بخشی از اسرار ژنتیکی عجیب و غریب اسب‌های دریایی را کشف کردند که به شناخت هر چه بیشتر این جانور دریایی کمک می‌کند. 
 
اسرار ژنتیکی بارداری اسب‌های نر دریایی!

دانشمندان برای اولین بار در مطالعه بر روی فرایند بارداری اسب‌های نر دریایی توانستند که توالی ژنوم این جانور دریایی را بررسی کرده و ژنتیک خاصی را در این توالی شناسایی کنند که ویژگی‌ منحصر به فردی را در این موجودات دریایی شبیه ماهی ایجاد کرده است. این اسب‌های عادی در آب‌های ساحلی سراسر دنیا زندگی می‌کنند.

اسرار ژنتیکی بارداری اسب‌های نر دریایی!

اسب‌های دریایی و بخصوص بارداری اسب‌های نر دریایی مجموعه‌ای از عجایب خلقت در کره زمین هستند و برخلاف بسیاری از موجودات ، جنس نر به جای ماده وظیفه به دنیا آوردن نوزاد را به عهده می‌گیرد. آن ها قادرند به طور عمودی و نه افقی شنا کنند. سری شبیه اسب و پوزه‌ای لوله‌ای شکل دارند و هیچ دندانی ندارند. دم آن مانند چنگک عمل می‌کند و برای جلوگیری از لیز خوردن، دم خود را به علف‌های دریایی و مرجان‌ها گره می‌زند.

بدن اسب دریایی در واقع پوشیده از ورقه‌های استخوانی است و این آبزی دریایی برخلاف بیشتر ماهی‌ها ، فاقد دم و باله‌های لگنی بوده و چشم‌هایش نیز به طور مستقل عمل می‌‌کنند و می‌توانند به طور هم‌ زمان به جلو و عقب نگاه کنند. این جانور همچنین برای استتار خود تغییر رنگ می‌دهد.

محققان معتقدند که جمعیت اسب‌های دریایی به دلیل تخریب زیستگاه‌ و شکار توسط انسان‌ها رو به کاهش بوده و در این میان و با مطالعه ژنوم اسب‌ آبی دم ببری بومی آسیای جنوب شرقی دریافته اند که در این گونه از اسب های آبی با ۱۰ سانتی‌متر طول و دمی با نوارهای زرد و سیاه متفاوت تر از گونه های دیگر آن است.

اسرار ژنتیکی بارداری اسب‌های نر دریایی!

جدای از عجیب بودن فرایند بارداری اسب‌های نر دریایی این موضوع نیز جالب ایت که این جانور دریایی سریع‌ ترین سرعت تکامل مولکولی را بین سایر ماهی‌هایی مورد مطالعه از آن خود کرده‌اند. اسب‌ های دریایی نر برای بچه‌دار شدن، دارای یک کیسه مخصوص قرار گرفتن بچه هستند.

بارداری اسب‌های نر دریایی و فرایند جفت‌گیری آن به گونه ای است که حیوان ماده تخم‌های خود را داخل کیسه شکمی اسب دریایی نر می‌ریزد و اسب ریایی نر نیز ابتدا این تخم‌ها را بارور کرده و بعد آن نیز تخم ها را تا زمانی که به نوزاد تبدیل می شوند در داخل کیسه نگه داشته و سپس نوزادان کامل شکل‌ یافته را در دریا رها می‌کند.

اسرار ژنتیکی بارداری اسب‌های نر دریایی!

البته فراموش نوسد که ژنی در ماهی‌ دیگر یافت می‌شود که نقش مهمی در تخم گذاشتن و تکثیر اسب‌ دریایی دارد و محققان تصور می‌کنند که نقش جدیدی است که به شکل‌گیری کیسه در نرها کمک می‌کند. ژن‌هایی که در انسان‌ها و سایر حیوانات نقشی در تولید دندان‌‌ها ایفا می‌کنند، در اسب‌های دریایی، جهش‌ یافته است و عملکرد خود را از دست می‌دهند.

جالب است بدانید که اسب‌های دریایی دندان ندارند بنابراین از پوزه خرطومی مانند خود برای مکیدن پلانکتون‌ها و سایر شکارهای کوچک استفاده قرار می‌دهند. ژنی که مسئول رشد باله‌های لگنی در سایر ماهی‌ها و رشد پاها در انسان است، در اسب‌های دریایی وجود ندارد. در عوض ، این حیوان با کمک باله‌های کوچک روی کمر که به سرعت تکان می‌خورند و نیز باله‌های سینه‌ای کوچک که در نزدیک پشت سر قرار گرفته‌اند، شنا می‌کند.

میهن پست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار