جذاب‌ترین فرودگاه‌های جهان از نگاه خلبانان
کد خبر: ۸۸۲۳۵
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 11    -    ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
بسیاری از خلبانان بر این باورند که چشم انداز زیبا و همچنین هر عاملی که باعث خاموش کردن حالت خودکار هدایت هواپیما در نزدیکی باند فرود شود یکی از جذاب ترین تجربه های پرواز را به آنان خواهد داد. در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با ما همراه شوید.
جذاب‌ترین فرودگاه‌های جهان از نگاه خلبانان  به گزارش «تابناک باتو»؛ جذاب ترین فرودگاه های جهان را از دید خلبانان حرفه ای بشناسید تا بدانید این خلبان ها عاشق پرواز در کدام فرودگاه ها هستند. بسیاری از خلبانان معتقدند که چشم انداز زیبا و همچنین هر عاملی که باعث خاموش کردن حالت خودکار هدایت هواپیما در نزدیکی باند فرود شود یکی از جذاب ترین تجربه های پرواز را به آنان خواهد داد. در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با ما همراه شوید.

فرودگاه مورد علاقه کاپیتان مایکل لندی از ایرلینگوس، نیویورک در ایالات متحده آمریکا است. که یکی از جذاب ترین فرودگاه های جهان بوده و او در این مورد اذعان می کند: نزدیک شدن به فرودگاه جی اف کی کانارسی (JFK’s ‘Canarsie)، مورد علاقه ی من است. این فرودگاه پس از قرار گرفتن کمک ناوبری (VOR) در این پایگاه، این نام را به خود گرفته است. برای رسیدن به باند فرود ۱۳L در کندی (Kennedy) باید از دل ابر عبور کرد و با استفاده از کمک ناوبری به شما کمک می شود تا در موقعیت قرار گرفته و بتوانید فرود را به صورت بصری تکمیل کنید. بیشتر مواقع هشدار بسیار کوتاه است و نزدیک شدن به این فرودگاه با یک هواپیمای بزرگ، وقتی اوضاع هوا بد است، چالش برانگیز و دلهره آور می شود. در هر حال این باند یکی از اندک مسیرهایی است که خلبان یک هواپیمای بزرگ تجاری فرصت خاموش کردن تمام سیستم های خودکار را دارد و می تواند هواپیما را به طور دستی هدایت کند و هنگام فرود منحنی وار روی باند، از لحاظ بصری، دید کافی داشته باشد و در ضمن بادی هم که زیر هواپیما می وزد، مشکل ساز نباشد.
 
 

فرودگاه مورد علاقه کاپیتان جف لیسک از خطوط هوایی بریتانیا در چین و فرودگاه اصلی پکن است. این فرودگاه یکی از جذاب ترین فرودگاه های جهان می باشد که جف لیسک درباره آن می گوید : وقتی بیش از ۲۰ سال گذشته شروع به پرواز به سمت پکن کردم، در آنجا تمام نظافتچی های هواپیما( تا ۲۰ نفر) به صف ایستاده و منتظر ورود هواپیما می شدند. آن ها که همگی شان یونیفورم های یک دست به تن داشتند، در یک طرف ایستاده و به محض پارک هوپیما به ترتیب وارد هواپیما می شدند. استقبال از خدمه پرواز و مسافران با چنین احترامی، چیزی بود که مرا تحت تاثیر قرار داد و همیشه در خاطرم باقی ماند. مقصد دیگری که در خاطرم باقی مانده، ماله در مالدیوز (Malė in the Maldives ) بود که هنوز هم خارق العاده ترین مناظر آبسنگ های مرجانی متعلق به آنجاست و بعید می دانم که بتوان آنها را در نقطه دیگری از دنیا یافت حقیقتا این فرودگاه یکی از جذاب ترین فرودگاه های جهان است.
 
 

فرودگاه مورد علاقه جانی نیکول مؤسس و مدیر عامل استراتاجت در ایلولیسات است. او در مورد سفر اخیرش به کشور گرینلند و یکی از جذاب ترین فرودگاه های جهان اینطور توضیح می دهد که به من اخیرا به ایلولیسات، یک شهر ساحلی بسیار دوردست در شهر کواسیتسوپ (Qaasuitsup) غرب گرینلند، پرواز داشتم. این شهر جمعیتی فقط حدود ۵۰۰۰ نفر دارد و به علت اینکه در شمال مدار قطب شمال قرار دارد، یکی از آرام ترین مکان هایی است که تا به حال درآنجا بوده ام. نزدیک این فرودگاه، منطقه ایلولیسات آیسفیورد (Ilulissat Icefjord) که جزو آثار میراث جهانی یونسکوست، وجود دارد. این منطقه دارای توده های شناور عظیم و خیره کننده یخ است که از یخچال های طبیعی نیمکره شمالی نشات می گیرند. حقیقتا نمی توان تحت تاثیر آرامش این مکان قرار نگرفت.
 
 

فرودگاه مورد علاقه خلبان مارک ون هونکر از خطوط هوایی بریتانیا، هیثرو لندن است. که این فرودگاه نیز یکی از جذاب ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود. مارک ون هونکر در این باره توضیح می دهد : من عاشق فرود در هیثرو لندن هستم. افسران اول که سمت راست کابین می نشینند، معمولا هنگام فرود بهترین چشم انداز را دارند. من عاشق تماشای تیمز و لنگرگاه قدیمی هستم که زمانی به خاطر وجود "جنگلی از دکل”، معروف بود. جایی که یادآور تاریخچه فوق العاده دریانوردی لندن است و اندیشیدن به آنها از عرشه پرواز وسیله نقلیه ای مدرن مانند ۷۴۷، تا حدی خوشایند است. کیپ تاون هم تماشایی است. پس از یک سفر در کل شب برفراز اروپا و از یک طرف آفریقا رفتن به طرف دیگر، هیچ چیز به اندازه دیدن کوه (Table Mountain) که از پس سپیده دم نمایان می شود، عالی نیست. دیدن یکی از زیباترین تقاطع های خشکی و دریا از آسمان، یکی از دلایل واضح تبدیل شدن این شهر به یکی از محبوب ترین مقاصد خدمه و مسافران پرواز است. ساحل دیاز هم که نزدیک دماغه گوود هوپ است (Good Hope)، محبوب ترین ساحل من در دنیاست. این ساحل در انتهای یکسری پله که عبور از آنها چالش برانگیز است، می باشد و آب اینجا برای شنا کردن بسیار سرد و خشن است. اما بهترین مکان برای گذاشتن هدفون روی گوش تان، کمی آفتاب گرفتن و تماشای حرکت دو اقیانوس است.
 
 

فرودگاه مورد علاقه کاپیتان ال کرافورد از کانتاس، فوردگاه جزیره همیلتون وایت سان دِی ز در کشور استرالیا است. این خلبان با تجربه در مورد این فرودگاه چنین توضیح می دهد : برای نزدیک شدن به همیلتون باید از سواحل جزیره زیبا و دورنماهای فیروزه ای رنگ اقیانوس بگذرید. قایق های بادبانی مرتب در نزدیکی ساحل اند و فرودگاه، کنار تفرجگاه ساحلی قرار دارد. محیط اطراف فرودگاه و همچنین رفتار خوب کارکنان، باعث می شود که به محض ورود به فرودگاه آنقدر احساس راحتی کنید که دوست نداشته باشید از آنجا بروید.
 
 

فرودگاه مورد علاقه کاپیتان آلای ویلکاکس از خطوط هوایی بریتانیا، فونچال در مادیرا است. از نظر این کاپیتان با سابقه فونچال همیشه هیجان انگیز است. فرودگاه روی جزیره آتشفشانی خیره کننده مادیرا، که به شکل مجمع الجزایری از جزیره های کوچک، که از دل اقیانوس اطلس بیرون زده اند، قرار دارد. باند فرودگاه در یک طرف کوه ساخته شده که یک سر آن شیب بسیار تندی دارد و بیش از ۶۰ متر به سمت دریا که آن طرف باند قرار دارد، پایین می رود. همچنین به دلیل اینکه به اندازه کافی برای ساخت طول باند فرود، خشکی وجود ندارد، نصف باند فرود روی پایه هایی که درون آب کار گذاشته اند، ساخته شده است.
 
نزدیک شدن به فونچال دیدنی است: خلبان ها باید از تمام آموزش های عالی، قضاوت صحیح و مهارت های پرواز خود استفاده کنند تا بتوانند روی خطی منحنی به سمت باند فرود رفته و روی آن بنشینند. در ضمن هنگام فرود باید شرایط وزش باد را، که اطراف کوه چرخیده و به سرعت تغییر جهت داده و از زیر هواپیما عبور کرده و سرعت حرکت آن را به سمت فرودگاه کمی بیشتر می کند، کنترل نمایند. فقط برخی از خلبان های خاص اجازه پرواز به این فرودگاه را دارند.
 
 

فرودگاه مورد علاقه افسر اول ارشد ایان پالفرامان، سانفرانسیسکو در کشور ایالات متحده آمریکا است. او در مورد این فرودگاه این چنین توضیح می دهد یک مسیر شگفت انگیز و دارای مناظر تماشایی و معروف پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) و همچنین آلکاتراز (Alcatraz) است. درضمن سانفرانسیسکو شهری فوق العاده برای چند روز ماندن در آن است. من معمولا به محض روشن شدن هوا، دوچرخه ای برداشته و به دور پل گلدن گیت، می چرخم و قبل از اینکه به سمت تپه های مارین هدلندز (Marin Headlands) بروم در ساسالیتو (Sausalito) صبحانه می خورم. اواخر روز موقع برگشتن، از خلیج می گذرم و بسته به اینکه چقدر انرژی برایم مانده باشد، از معبر روی پل یا پشت آن رد می شوم.
 
 

فرودگاه مورد علاقه کاپیتان کامیل سومار از خطوط هوایی فین ایر، کیتیلا در فنلاند است. روستای زادگاه کامیل کیتیلا، در شمال فنلاند، در طول ماه های زمستان، زمانی که نور روز به ندرت می تابد و اغلب مه یخ زده به آن حالت افسانه ای می دهد، مانند وقتی که نور لامپ ها به سمت بالا منعکس می شود و همه جا پر از برف است، بهترین مکان است. شما در این فرودگاه با کارکنان صمیمی ملاقات می کنید و مسافرانی را می بینید که به محض خارج شدن از هواپیما مانند کودکان شروع به برف بازی می کنند. در فصل زمستان حتی ممکن است پاپانوئل و گوزنش را ببینید. از فرودگاه های دنیا، هنگ کنگ با جزایر کوچکش که از دل دریا بیرون زده اند و تپه های مرتفع سبز اطراف این ناحیه پرجمعیت، انتخاب من است. هیچ کس هرگز نمی تواند تصور کند که اطراف این شهر پر از آسمان خراش و میلیون ها سکنه، سرزمینی به این خلوتی وجود داشته باشد. حدس می زنم، به سختی بتوان مکانی با چشم اندازی بهتر از اینجا پیدا کرد.
 
 

فرودگاه مورد علاقه کاپیتان سونیا بی ست از ایر لینگاس، ناپل در کشور ایتالیا است. این کاپیتان در مورد علاقه اش به فرودگاه ناپل که یکی از جذاب ترین فرودگاه های جهان است، چنین توضیح می دهد : تماشای چشم انداز پیش روی، در لحظه فرود و نزدیک شدن به باند، نفس گیر است! نزدیک شدن به باند فرود از هر دو طرف مستلزم شیبی بیش از حد معمول است و من از این چالش لذت می برم. هنگام نزدیک شدن به باند ۰۶ هم کمی انحراف نیاز است و وقتی با خط مرکزی باند فرود در یک خط قرار می گیرم، منظره ای دیگر در مقابل چشمانم می بینم. هنگام چرخش، از روی شیب عبور کردن و قدم به درون نورخورشید گذاشتن، امتیاز دیگری است که این باند فرود دارد!البته اگر بخواهم کمی به وطن خودم نزدیکتر شوم، باید بگویم که باند مورد علاقه من، به واقع هیثرو لندن (London Heathrow) است. چشم اندازهای این شهر در یک روز صاف، وقتی از سمت شمال به باندهای فرود ۲۷L و ۲۷R، فوق العاده هستند. همچنین کارکنان برج مراقبت این فرودگاه همتا ندارند و این دلیل دیگری است که عاشق پرواز به این فرودگاه هستم. آنها در کنترل و مدیریت ترافیک سنگین هوایی داخل و خارج این فرودگاه فوق العاده اند و مرا حیرت زده می کنند.

 
یک خلبان ناشناس هم در مورد فرودگاه مورد علاقه اش به فرودگاه جبل الطارق می گوید : که جبل طارق، به دلیل محدودیت های ناشی از وزش بادی که اطراف صخره می پیچد و فرود را بسیار پرتلاطم می کند، می تواند نسبتا چالش برانگیز باشد. اما آنچه را که من واقعا دوست دارم، این حقیقت است که این باند فرود بسیار قدیمی است. در جبل طارق هیچ نوع کمک برای فرود وجود ندارد، بنابراین باید با اصول اولیه کار را تکمیل کنید: فقط چوب و سکان. هیچ نوع خلبان خودکاری وجود ندارد و باید به طور دستی دید خود را تنظیم کنید؛ فرود به روی باند شرقی فرودگاه و کم کردن ارتفاع خود در اطراف صخره و عبور از بندرگاه برای نشستن روی باند فرودی که بسیار کوتاه می باشد، عالی است. جاده اصلی به سمت جبل طارق از روی باند فرودگاه می گذرد، بنابراین آنها هنگام فرود هواپیما، عبور و مرور خودروها و عابران پیاده را متوقف می کنند. آسان ترین مکان برای فرود، فارو در الگاروه (Faro on the Algarve) است. پرواز کاملا در یک مسیر مستقیم انجام می شود و نیاز چندانی به مکالمه رادیویی نیست. برج مراقبت ترافیک هوایی پرتغال خیلی خونسرد است: به محض اینکه قدم به فضای هوایی پرتغال می گذارید، همه جا خالی است و در خطی مستقیم به مسیر پایانی می روید. کارکنان زمینی این فرودگاه هم بسیار آرام هستند.
 
 

فرودگاه مورد علاقه افسر اول هانا واگان از خطوط هوایی بریتانیا، استاوانگر در کشور نروژ است. او در مورد فرودگاه مورد علاقه اش چنین توضیح می دهد یکی از محبوب ترین مسیرهای من، باند فرود ۱۸ فرودگاه استاوانگر سولا در نروژ (Stavanger Sola Airport in Norway) است. کم کردن ارتفاع روی خط ساحلی در یک روز صاف و آفتابی و سپس عبور از دریاچه ها وقتی به فرودگاه نزدیک می شوید، واقعا خیره کننده است.

 
فرودگاه مورد علاقه دی بی که یک اپراتور حمل و نقل است، جرزی در بریتانیا است. این اپراتور حمل نقل در مورد علاقه اش به فرودگاه جرزی گفت :فرودگاه بریتانیایی محبوب من، جرزی است. این فرودگاه از نظر فنی جالب است: باند فرود آن، برای یک هواپیمای جت متوسط که نیازمند برنامه و محاسبه مسافت فرود دقیقی است، نسبتا کوتاه است. وقتی درها باز است، هوا تقریبا همیشه گرم تر از سرزمین اصلی بریتانیاست و انگار فریاد می زند” وقت تعطیلات است. ”اما یک کم دورتر از اینجا، فرودگاه مورد علاقه فعلی من، آتن است. ما معمولا به دلیل وزش بادهای غالب محلی، روی باند شمالی ۰۳L می نشینیم. همیشه صبح خیلی زود به آنجا می رسیم و در مسیر می توانیم طلوع خورشید را ببینیم. پس از فرود معمولا میزبان یونانی محلی مان استاوروس (Stavros) را می بینیم که با تازه ترین ماجراهایش – اغلب هم با جزئیات زیاد- همه ما را می خنداند.
 

فرودگاه مورد علاقه خلبان پائول فاکس از مونارک، لیدز بردفورد در بریتانیا است. پائول فاکس در مورد این فرودگاه از جذاب ترین فرودگاه های جهان چنین توضیح می دهد : بازگشت به لیدز بردفورد پس از عبور از دشت های خشک اسپانیا همیشه لذت بخش است. از عرشه پرواز می توانم تپه های پیچ در پیچ زیبای یوکشایر (Yorkshire ) را ببینم. چیزی که همیشه مرا شگفت زده می کند، سبز بودن بی نظیر این منظره است. همینطور عاشق رفتن به جبل طارق (Gibraltar) هستم. به سرعت نزدیک شدن به صخره بزرگی که اطراف آن چشم اندازی از نفت کش های عظیم الجثه ای دارد که در ساحل لنگر انداخته اند، بسیار عالی و فرودی واقعا حماسی است اما متاسفانه – به دلیل مسائل ایمنی! فرصت عکس انداختن نیست.
 

فرودگاه مورد علاقه خلبان مارک گودوین از کانتاس، کرایست چرچ در نیوزیلند است. مارک گودوین معتقد است این فرودگاه جذاب ترین فرودگاه های جهان است. این خلبان در مورد علاقه اش به فرودگاه کرایست چرچ گفت من عاشق پرواز به کرایست چرچ هستم، چراکه بی نظیرترین مناظر را دارد: این پرواز، خوش منظره ترین پروازی است که می تواند وجود داشته باشد. کوه های آلپ پوشیده از برف و دره های پر از برف های ذوب شده به رنگ آبی نیلگون و مزارعی که همچون وصله دوزی های پوشیده از نقاط کوچک سفید رنگ گوسفندان است. پس از فرود همیشه با لبخند دوستانه اهالی نیوزیلند روبه رو می شویم و از شوخی و تفریح هنگام بازی راگبی یا کریکت لذت می بریم.
 
 
برترین ها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
12
70
پس فرودگاه ما چی ؟؟!!
بنده خلبان یارقوزیان وقتی میشینم ، از مسافران خارجی کلی خجالت مجالت میکشم از وضع و اوضاع فرودگاهمون !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
خحالت از این همه عقده ی حقارت.
بهروز
| |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
از وادادگی و بی وجودی خودت خجالت بکش ، یکی مثل عباس دوران همه عشق و وجودش واسه مملکتش بود یکی هم مثل تو واداده و بی غیرت
ناشناس
| |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
بوی گند بیرون فرودگاه تا تهران هم خاطره بسیار خوشی از یک افتضاح محیط زیستی برای خلبانان است.
ناشناس
| |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
فرودگاه امام زیبا ست
ناشناس
| |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
بهروز بی تربیت !! راست میگه مکه دروغه ؟؟!!
غیرت تو داری و بس!!!!
مجیدوووو
| |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
بهروز جان
داداش
اسم انتقاد وادادگی نیست
انتقاد باید وجد داشته داشته باشه تا مسئولین امر بفهمن و متوجه بشوند که ایرادات رو برطرف کنند .
یعنی چی تا یکی انتقاد میکنه اسم مبارک شهدا را میارین و با نام مبارکشون دهن باز میکنید و به مردم می تازید.
ی ذره
فقط ی ذره درک کنید چی میگید.
ناشناس
| |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
بهروز جان ،غیرت این نیست که چشم مان را به همه مشکلات ببندیم و بگویییم همینه که هست.غیرت و همت زمانی زیباست که در جهت شناخت مشکلات و رفع آن براییم.پس اولین قدم بین مشکلات است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
3
20
جالب بود ...
ami
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
6
14
دمت گرم . خیلی قشنگ گفتی !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
آره والا
مجیدوووو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
21
فرودگاه بین المللی ماهم عالیه, به محض فرود هماپیما و باز شدن دربهای هواپیما عطری خوشبو از دور دستهای کهریزک به مشام میرسد که هر خلبان,مهماندار , مسافر و ... را مدهوش خود ساخته و این رایحه خوشبو تقریبا مسافران و میهمانان خارجی مارا تا عوارضی تهران قم مشایعت نموده و خاطره ای فراموش ناشدنی را در ذهن وی حک مینماید .
باور ندارید
برید و ببینید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
19
جدا هم فرودگاه ما خجالت داره، فرودگاه امام با اون راهروهای تنگ(درقسمت ورودی)، گیتهای شلوغ کنترل پاسپورت، بوی بسیار بد و زننده از فرودگاه تا مرقد امام، کمبود فضای تاکسی وخود تاکسی، بعضی وقتها هم استفاده همزمان یک تسمه نقاله برای سه پرواز ورودی!! ...، جدا وضع فرودگاهمون خجالت اوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
6
فرودگاه دشت ناز ساری هم منظزه فوق العاده ای داره‌.‌.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
6
من تو همه این فرودگاهها با بویینگ نشستم!!!
تو شبیه ساز!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
18
فرودگاه مثلا ببن الملی امام واقعا افتضاح هستش چه برای خلبان و چه مسافر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
8
فرودگاه دبی هم یکی از بزرگترین و پیشترفته ترین فرودگاههای دنیاست. وسعت فرودگاه دبی 10 برابر فرودگاه امام خمینی میباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
6
حیف شد . اگه فروگاه قلعه مرغی را پارک نکرده بودیم الان عکسش تواین خبر بود. حیف
مسافر باكو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
8
چرا به كامنت گزار اول اينهمه هجوم برديد؟ درست گفته.. خيلي هم درست گفته.. من ادعاي ديدن و رفتن به فرودگاههاي دنيا را ندارم. ولي همين چند كشوري كه ديدم از داشتن فرودگاه بي در و پيكر و بي قواره تهران متاسف شدم.بيشتر به يك سوله شبيه تا فرودگاه!!!. براي مثال فرودگاه باكو در همين نزديكي تشريف ببريد از ديدن فرودگاه زيباي باكو لذت خواهيد برد. اگر عقده نداشته باشيد البته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار