واکنش شهرداری به سرقت مجسمه «کودک»+عکس
کد خبر: ۸۸۱۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 10    -    ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
سرپرست معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: امکان اینکه برای همه‌ آثار هنری نگهبانی خاصی انجام شود وجود ندارد و شاید این قضیه باید به نوعی فرهنگ تبدیل شود که حساسیت شهروندان نسبت به این آثار بیشتر شود تا جلوی این اتفاقات گرفته شود.

سید مجتبی موسوی درباره سرقت مجسمه «کودک» از میدان ونک اظهارکرد: کارشناسان بررسی کرده‌اند تا ببینند اتفاق به چه شکل بوده است. طبیعتاً ردی پیدا نکردیم و ان شاءالله برای پیگیری از مراجع ذی‌صلاح اقدام خواهیم کرد. اما به هر شکل با این پدیده‌ سرقت اموال عمومی شهر بخصوص مجسمه‌ها مواجهیم و این هم در ادامه همان است.
 
وی ادامه داد: مجسمه ها هم مانند بقیه اموال عمومی وقتی که وارد فضای شهری می‌شوند جزئی از اجزای شهرند و زمانی که ما آن را نصب می‌کنیم دیگر از نظارت ما و دسترس ما خارج است. ما مجسمه‌ها را در همه‌ تهران نصب می‌کنیم و امکان اینکه برای این مجسمه‌ها نگهبانی بدهیم یا دوربین بگذاریم وجود ندارد.
 
واکنش شهرداری به سرقت مجسمه «کودک» 
 
موسوی اضافه کرد: نکته اینجاست که چند سال قبل هم که با این موضوع مواجه شدیم و تعداد آن رو به افزایش بود، در مقطع زمانی محدودی سعی کردیم جنس مجسمه‌ها را تغییر دهیم و از کامپوزیت یا فایبرگلاس استفاده کنیم تا جذابیتی برای سارقان نداشته باشند؛ طبعاً مجسمه‌های فایبرگلاسی به سرقت نمی‌رفت؛ اگرچه ممکن است در معرض تخریب باشند.
 
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی گفت: به هر حال افرادی در شهر هستند که عامدانه اموال عمومی را تخریب می‌کنند و این شامل مجسمه‌ها هم می‌شود. 
او اضافه کرد: با توجه به اینکه برنز یکی از متریال‌هایی است که در مجسمه‌سازی کاربرد دارد، طبیعتاً ترجیح ما بر این است مجسمه‌های خوب را از برنز بسازیم که ماندگاری آنها بیشتر باشد و مقاوم تر باشند؛ به هر شکل نمی‌توانیم برنز را کلاً حذف کنیم.
 
موسوی ادامه داد: خب طبیعی است که مجدداً مجسمه‌های برنزی را ساختیم و در شهر نصب کردیم. عمده‌ اینها هم در معابر و فضاهای پرتردد قراردارند و با شرایط استاندارد هم نصب شده‌اند. امید ما این است که حساسیت شهروندان نسبت به اموال عمومی بخصوص آثار هنری بیشتر باشد که شاید کمکی باشد به ما و مجموعه‌ی شهر که از این دست اتفاقات کمتر بیفتد.
 
او درباره تعامل سازمان زیباسازی با نیروی انتظامی برای جلوگیری از این گونه سرقت ها اظهار کرد: ما تعامل خیلی خوبی با نیروی انتظامی داریم و طی این سال‌ها باهم همکاری‌های فرهنگی داشتیم و در باره‌ی آثار شاخص که به نوعی به نماد تهران تبدیل شده‌اند این حساسیت وجود دارد، اما بعضی از اخباری که درخصوص سرقت مجسمه‌ها منتشر می‌شود، مربوط به آثاری است که ما لزوماً آنها را به عنوان آثار شاخص قلمداد نمی‌کنیم اما به هر حال به عنوان یکی از اموال عمومی باعث تأسف است که این اتفاق بیفتد.
 
موسوی ادامه داد: واقعیت این است که امکان اینکه برای همه‌ی آثار هنری نگهبانی خاصی گذاشته شود وجود ندارد و شاید این قضیه باید به نوعی فرهنگ تبدیل شود که حساسیت شهروندان نسبت به این آثار بیشتر شود تا جلوی این اتفاقات گرفته شود. احتمالاً سارقان به طمع برنز اینها را می‌دزدند، اما اگر بخواهند آن را بفروشند مبلغ بسیار ناچیزی از این طریق گیرشان می‌آید؛ اما درمقابل شهر را از یک اثر هنری خوب محروم می‌کنند.
 
موسوی درباره‌ سرپرستی اداره‌ آثار حجمی سازمان زیباسازی شهرداری که قریب به یک سال است بدون مدیر اداره می‌شود نیز گفت: پیش از مسئول قبلی، من خودم آنجا بودم و حالا چون آن اداره هم زیرمجموعه‌ معاونت فرهنگی و هنری شهرداری است، با کارشناسانی که همه‌ آنها تحصیل کرده‌ هنر و مجسمه‌سازی‌اند، اداره می‌شود و از این نظر مشکلی نداریم. در ساختار اداری طبیعتاً تعدادی کارمند و کارشناس حضور دارند و تعدادی نیروی فارغ‌التحصیل هنر داریم که با سرپرستی خود من در این مجموعه فعالیت می‌کنند و مشکلی نداریم. چنانچه در آینده نیروی متخصص پیدا کنیم که برای سرپرستی این اداره تعیین کنیم حتماً این کار را خواهیم ک

ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
4
دوربینهای نظارتی را پس برای چی اختراع کرده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار