کفش هوشمند ایرانی برای ردیابی بیماران مبتلا به آلزایمر
کد خبر: ۸۷۹۶
تاریخ انتشار: 2015 August 25    -    ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانستند با استفاده از کوچکترین ماژول های ارتباطی، کفش هوشمندی برای بیماران آلزایمری عرضه کنند.
 
علی روزبهانی مجری طرح «ساخت کفش هوشمند برای ردیابی بیماران مبتلا به آلزایمر» گفت: کفش هوشمند ویژه بیماران مبتلا به آلزایمر با استفاده از دو ماژول GPS و GSM، سیم کارت، باتری و حافظه داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش مشکلات بیماران مبتلا به آلزایمر ذکر کرد و اظهار داشت: مهمترین مشکلات بیماران مبتلا به آلزایمر گم کردن مسیر خانه و آدرس هاست که به دنبال آن نیز مشکلاتی برای خانواده های این بیماران ایجاد خواهد شد که با اجرای این طرح درصدد کاهش مشکلات این بیماران بودیم.

روزبهانی به بیان عملکرد این کفش هوشمند پرداخت و خاطر نشان کرد: دو ماژول GPS و GSM استفاده شده در این کفش از طریق روش های نوین برنامه نویسی بطور تخصصی بر روی میکروکنترلی نصب شده است.

وی ادامه داد: این امر موجب می شود تا موقعیت بیماران به هر نقطه ای که حرکت می کنند، بر روی نقشه مشخص شود. نوآوری این طرح در این است که خانواده بیمار می توانند محدوده خاصی را روی نقشه تعریف کرده که به محض خروج بیمار از این محدوده کفش پیامکی تحت عنوان خروج فرد از محدوده و اعلام موقعیت جدید ارسال کند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه از طریق این کفش موقعیت بیماران به خانواده آنها اطلاع داده می شود، افزود: از طریق GPS نصب شده بر روی این کفش اطلاعاتی چون مسیرهایی که بیمار در طول روز طی کرده، سرعت طی مسیر آنها و مکان هایی که در آن بیمار در آن توقف کرده است، طی لیستی تحت عنوان گزارشات به خانواده ها اطلاع داده می شود.

وی گفت: خانواده بیمار در هرزمانی که بخواهند می توانند از طریق پیامک های پیش فرض با کفش ارتباط برقرار کنند و از کفش بخواهند که بصورت هوشمند مکان بیمار، سرعت حرکت و ... را اعلام کند و یا حتی صداهای اطراف بیمار را شنود کنند.

این محقق ماژول استفاده شده در این کفش هوشمند را کوچکترین ماژول استفاده شده در بازار ذکر کرد و یادآور شد: این ماژول که به ابعاد ۵ در ۳ و به ارتفاع ۲ سانتی متر است در قسمت پاشنه پای راست کفش نصب می شود. فرد استفاده کننده از این کف به هیچ عنوان این ماژول را احساس نمی کند.

روزبهانی با تاکید بر اینکه این ماژول توسط یک باتری لیتیومی کار می کند، یادآور شد: باتری این ماژول به مدت ۸ ساعت به طور مداوم فعال است و از طریق یک کابل USB در مدت زمان ۲ تا ۳ ساعت قابل شارژ خواهد بود.

به گفته وی این کفش مجهز به سنسور حرکت GPS است و در صورتی که فرد در حالت توقف قرار گیرد، این سیستم در حالت استندبای قرار خواهد گرفت. از این طریق میزان کمتری باتری مصرف می شود.

مجری طرح، نحوه اتصال این کفش با خانواده بیمار را از طریق اینترنت ذکر کرد و توضیح داد: پوشش اینترنتی این ماژول از طریق سیم کارتی که در آن نصب شده است، تامین می شود.

وی با اشاره به دلایل اجرای این طرح بر روی کفش اشاره کرد و افزود: کفش جز جدایی نشدنی از افراد است و بررسی های ما نشان داد که بیماران آلزایمری هیچ گاه استفاده از کفش را فراموش نخواهند کرد.

روزبهانی با اشاره به انجام تست های مربوط به این کفش هوشمند بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر، یادآور شد: در این آزمایشات ۹۵ درصد نتایج مطلوبی از این کفش به دست آمد و ۵ درصد عدم موفقیت ناشی از قطع شدن اینترنت بوده است.

این محقق با تاکید بر اینکه با استفاده از این ماژول قادر خواهیم بود تا فرد بیمار را در هر نقطه از کره زمین باشد ردیابی کنیم، افزود: این سیستم قابل هک شدن نیست چون GPS استفاده شده در این طرح بر روی نقشه گوگل کدگذاری شده است. علاوه بر آن سیم کارت استفاده شده در این کفش هوشمند به گونه ای برنامه ریزی شده است که تنها خانواده امکان اتصال به آن را دارند.

وی تعبیه دکمه SOS را از دیگر قابلیت های این کفش هوشمند نام برد و خاطر نشان کرد: دکمه SOS بر روی قسمت پاشنه کفش قرارداده شده است که در صورت بروز وضعیت اورژانس، فرد با فشردن پاشنه راست ، دکمه را فعال کرده و از طریق ارسال پیامک به خانواده بیمار، آنها را از وضعیت اورژانسی خود مطلع می کنند.

وی اضافه کرد: خانواده ها از طریق شنیدن صداهای اطراف می توانند وضعیت بیمار را بررسی کنند ضمن آنکه کلیه این اطلاعات بر روی حافظه داخلی ذخیره خواهد شد. این کفش قابلیت طراحی برای خانم ها و آقایان را دارد.

این محقق با تاکید بر اینکه تجاری سازی این طرح در داخل کشور استقبال چندانی نداشته است، ادامه داد: ولی در مقابل علاوه بر آنکه پیشنهاداتی در خارج از کشور برای ادامه تحصیل به بنده ارسال شده، این طرح در کشورهای ترکیه، کانادا و فرانسه مورد استقبال قرار گرفت و آنرا تحولی در آلزایمر شمردند و اجرای این طرح را در این کشورها خواستار شدند.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار